Hej, forsøger at afgøre om disse vægge er bærende, dvs. væggene markeret i blåt, gult og rødt. Kan man vurdere det ud fra tegningen eller hvordan går jeg ellers til værks?

Huset er bygget i 1975 og er et etplanshus.

• Plantegning af et enplanshus fra 1975 med vægge markeret i blå, gul og rød for at vurdere, om de er bærende.
  • Plantegning af et enplanshus fra 1975 med vægge markeret i blå, gul og rød for at afgøre, om de er bærende.
BirgitS
Der det er fagværksspær (W) bør ingen indervægge være bærende på etagen under, så rød og blå bør være okay at fjerne. Så afhænger det af, hvordan det er løst med spærene der hvor de to huskroppe mødes. Du må gå op på loftet og kigge.

Eller er der en synlig bjælke (enten på etageplan eller på loftet) i åbningen af den gule væg, i åbningen mod entré-hallen ved siden af den gule væg og/eller i åbningen mellem spisepladsen og hallen udenfor to soveværelser?
Nogle gange anvendes dobbeltstreget som bjælke og nogle gange for noget, der er valgfrit, f.eks. en dør.

Bygningskonstruktører kan man hyre i sådanne spørgsmål.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
A Arseface sagde:
Hej, jeg forsøger at afgøre om disse vægge er bærende, dvs. væggene markeret i blå, gul og rød. Kan man vurdere det ud fra tegningen eller hvordan går jeg ellers til værks?

Huset er bygget i 1975 og er et etplanshus.
Min fortolkning er, at der ligger en bærende bjælke ved den stiplede linje mellem hall/spisestue. I øvrigt ingen bærende indervægge.

BirgitS
T ToreJ01 sagde:
Min tolkning er, at der ligger en bærende bjælke ved den stiplede linje mellem gang/spiseplads.
I øvrigt ingen bærende indervægge.
Bare fordi det er en dobbeltstiplede linje der eller baseret på noget andet?
Jeg vil gerne lære mere.

BirgitS BirgitS sagde:
Hvor der er gitterspær (W) bør ingen indervægge være bærende på etagen nedenunder, så rød og blå bør kunne fjernes. Det afhænger dog af, hvordan det er løst med spær hvor de to bygningsdele mødes. Du skal tage op på loftet og tjekke det.

Er der en synlig bjælke (enten på etageplanet eller på loftet) i åbningen ved den gule væg, i åbningen mod entré-hallen ved siden af den gule væg og/eller i åbningen mellem spisestuen og hallen udenfor de to soveværelser?
Nogle gange bruges dobbelte streger som bjælke og nogle gange for noget der er valgfrit, f.eks. en dør.

Bygningskonstruktører kan man hyre til sådanne spørgsmål.
Tak!
BirgitS BirgitS sagde:
Hvor der er gitterspær (W) bør ingen indervægge være bærende på etagen nedenunder, så rød og blå bør kunne fjernes. Det afhænger dog af, hvordan det er løst med spær hvor de to bygningsdele mødes. Du skal tage op på loftet og tjekke det.

Er der en synlig bjælke (enten på etageplanet eller på loftet) i åbningen ved den gule væg, i åbningen mod entré-hallen ved siden af den gule væg og/eller i åbningen mellem spisestuen og hallen udenfor de to soveværelser?
Nogle gange bruges dobbelte streger som bjælke og nogle gange for noget der er valgfrit, f.eks. en dør.

Bygningskonstruktører kan man hyre til sådanne spørgsmål.
Tak! De tidligere ejere har åbnet den gule væg, så i øjeblikket er der en bjælke i loftet. Dog lyder den hul, når jeg banker på den, så jeg er usikker på, om det faktisk er en bjælke eller kun æstetisk.

Jeg vender tilbage, når jeg har haft mulighed for at undersøge nærmere.

BirgitS
De har vel klædt bjælken ind med gipsplader, så det ser pænere ud.

Hvis nogen har orket at lægge en bjælke med søjler ind, betyder det vel med stor sandsynlighed, at væggen er bærende. Findes der nogen byggetilladelse eller -lov registreret hos kommunen for det?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Er det fordi der er en dobbeltstreget linje der eller baseret på noget andet?
Jeg vil gerne lære mere.
Sådan burde det være.

• Tagkonstruktion med spær og ramme i 3D-model, der viser korrekt byggeri ifølge beskrivelsen.
  • Synes
IlTotoRiina og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS
T ToreJ01 sagde:
Så här borde det vara.
Tak!
Du mener altså, at væggen mellem spisepladsen og det, der kaldes for gang udenfor soveværelserne samt mellem de to mindre soveværelser, er bærende. Jeg troede, du mente væggen mellem spisepladsen og gangen ved hoveddøren, og det syntes jeg var mærkeligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.