Hvad bruger man bedst som hvidmalede karme indvendigt omkring vinduerne?
De bør have en bredde på omkring 140-200mm.
Findes der kun én mulighed, eller kan man bruge en form for hvidmalet MDF?

Senest redigeret:
Der findes hvitlamineret og hvitlakeret mdf i forskellige bredder, lakeret/lamineret på 3 sider, hos de fleste byggevarehuse,

Den plejer dog at være højglans. Ønsker du halvblank, må du nok male selv. Desuden ses jo sømhovedene på færdigmalet.

Er det virkelig foder på 210mm? Der findes jo færdiglakerede vinduesåbninger i MDF, men de har jo en ulakeret kant...

Selv byggede jeg en kasse af almindelig vit hyllplan holder vel i hundrede år nem at tørre af.behøver aldrig males ....

Mvh

oops, jeg tænker nok på salning.

Så findes der færdiglakeret MDF. Beijer

Plejer man oftest at male dem bagefter for at skjule sømhovedet?
Der står sådan her på Beijers hjemmeside: "Læg en dråbe vand på sømhovedet så rejser træet sig omkring sømmet og hovedet forsvinder, simsalabim." Hvor godt fungerer det?
Tænkte at hvis de er malet på 3 eller 4 sider, så må man kunne have den skåret side indad, usynlig. Eller kommer man til at male dem alligevel? Tænkte at vi skulle købe hvidmalede direkte så man slap for at male dem. Hvis man nu alligevel bør male dem, kan man jo lige så godt købe umalede...

Ser på linket som Larsa lagde op til Beijer og smygbrædde MDF, at en kant er lidt vinklet på disse brædder. Har set at der er vinkel rundt om vinduerne også og har undret mig over hvordan man sætter det indvendige foder mod vinduets vinklinger. Men det måske findes en sammenhæng?
*Første gang* ;-)

Sømhovederne ses næppe, bedre lidt med 0502 i sømhullet, og tør alt væk, der kommer ved siden af hullet med det samme, så bliver det godt

Vi brugte limtræ, af samme type som hyldeplanene i almindelige lagerreoler. Det blev rigtig godt og var let at arbejde med.

Fjäril sagde:
Vi använde limtræ, af samme type som hyldepladerne i almindelige lagerreoler. Det blev rigtig godt og var let at arbejde med.
Med grene?

Mäster sagde:
Sømhovederne ses næsten ikke, forbedr lidt med 0502 i sømhullet, og tør alt væk, der kommer ved siden af hullet med det samme, så bliver det godt
0502, er det en fugemasse? Eller NCS-nummer på en standardhvid farve, der bruges?
Antager man bruger en form for dekorsøm, eller knipser man hovederne af?

Undskyld uklarheden, 0502 y er et kulørnummer, tror jeg det hedder, findes færdigblandet i hver eneste farvebutik vil jeg påstå..
den kulør plejer at fungere til sømhuller på de fleste hvide lister,,

Dyckert plejer man nok at bruge.. så behøves ikke hovedet klemmes eller noget..

Ja, det syntes ikke når man malede. (Håber jeg forstod dig rigtigt, jeg mener i det glip der opstår hvis man flytter et vindue ud f.eks. efter at have bygget på facaden.)
EmMi sagde:
Med kvistar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.