Hej alle sammen!

Vi skal bygge en ny altan med en spændvidde på 5,5 meter. Den gamle - nu fjernede - altan stod på tre søjler, men jeg vil fjerne den i midten og kun lade den hvile på to søjler, én i hvert hjørne.

Hvilken limtræsbjælke er egnet til formålet?

mvh
RN

Umuligt at vide med den informationen.

• Synes
Rumpnissen
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Omöjligt att veta med den informationen.
Hehe, aa. Lidt for kortfattet faktisk. Sad i lufthavnen, men nu er jeg hjemme. Hvilken info behøves der mere? Snølast 1,5 har jeg styr på. Det er ikke os der skal bygge, men tømreren har bedt os om at finde ud af, hvilke søjler og bjælker der skal anvendes.

Mål på altanen også.. egentyngde også, altså skal det kun være terrassebrædder eller noget andet, der vejer mere?

• Synes
Rumpnissen
  • Laddar…
jeg tror, information om fundament til søjlerne og alle fastgørelser på balkonen er nødvendig, hvis man skal lave en nøgtern vurdering. Et billede ville nok heller ikke skade.

Senest redigeret:
  • Synes
Rumpnissen
  • Laddar…
Lulaua Lulaua sagde:
Mål på balkonen også.. egentyngd også, altså skal det bare være trall eller noget andet som vejer mere?
Byggetilladelsen gælder 5,5m bred og 2,7m dyb med bageste bjælke/planke skruet direkte ind i væggen. Vi har sat ny facade, og tømrerne lagde to st 195*45 ind for at kunne fastgøre. Hjørnestolperne vil stå på støbte fundamenter. Vi har granitfjeld ca 40cm under græsset og vil grave ned dertil og bore noget armeringsjern ind, der stikker op i betonen. Højde fra græsplæne til trall 3 meter. På balkonen kun trall og gelænder + tagrende. Den gamle balkon var tildækket for vandafledning, men nu tror jeg, vi går efter en anden variant - uklart hvilken.

5,5m er ret langt.. der kræves en 115x360 limtræsdrager, klarer ikke helt nedbøjningen dog, men ingen problemer med styrken. Ellers må man gå en op. Så med gulvbjælker 45x195 s600.

Dårlig styr på de dimensioner, der findes trykimprægnerede..

• Synes
Rumpnissen
  • Laddar…
Lulaua Lulaua sagde:
5,5m er ganske langt.. behøves en 115x360 limtræsbjælke, klarer ikke rigtig nedbøjningen dog men ingen problemer med styrken. Ellers må man gå op et trin til. Så med gulvbjælker 45x195 s600.

Dårlig tjek dog på dimensioner som findes trykimprægnerede..
Flot. Hvad mener du med gulvbjælke 45x195? Som man skruer sammen? Eller skal man klare at gå på en rustbeskyttet HEA-bjælke i stedet, og klæde den lidt pænt ind?

45x195 under trallen mellem huset og limtræsbjælken, 600mm cc-afstand. En HEA-bjælke fungerer jo også!

• Synes
Rumpnissen
  • Laddar…
Lulaua Lulaua sagde:
45x195 under trallen mellem huset og limtræsbjælken, 600mm cc-afstand. En HEA-bjælke fungerer jo også!
Jaha så mener du.
Ja, det fungerer absolut. Bliver god loftshøjde alligevel. Tak for tipset!

Hvorfor trykimprægneret? Du vil bygge et tæt "tag" under terrassen, lyder det som? Ser ikke pointen med trykimprægneret? 115x315 limtræ bør klare jobbet, men du vil få lidt nedbøjning på midten.

Edit; derefter fastgør du gulvbjælkelaget (45x195 eller hvad du nu vælger) med bjælkesko i limtræsbjælken i niveau med overkant bjælke, så mister du ikke lofthøjde unødigt.

Senest redigeret:
  • Synes
Rumpnissen
  • Laddar…
A anderslofwall sagde:
Hvorfor trykimprægneret? Du kommer til at bygge et tæt "tag" under terrassen lyder det som? Ser ikke pointen med trykimprægneret? 115x315 limtræ bør gøre jobbet, men du vil få lidt nedbøjning på midten.

Edit; så fastgør du gulvbjelkelaget (45x195 eller hvad du nu vælger) med bjælkesko i limtræsbjælken i liv med overkant bjælke så du ikke mister lofthøjde unødvendigt.
Tak. Med nedbøjning i midten, mener du så at bjælken svigter?

R Rumpnissen sagde:
Tak. Med nedbøjning i midten, mener du da at bjælken svajer?
jepp, den vil svaje lidt men ikke noget du vil lægge mærke til. Nogle få millimeter. Med 5 meter spænd vil du få lidt nedbøjning uanset hvordan du vrider og vender på det når du bruger limtræ.

• Synes
Rumpnissen
  • Laddar…
A anderslofwall sagde:
jepp, den kommer svigte lidt men intet du vil bemærke. Nogle millimeter. Med 5 meter spænd vil du få lidt nedbøjning, uanset hvordan du vender og drejer det, når du bruger limträ.
Super, tak for svaret!

R Rumpnissen sagde:
Super, tak for svaret!
Ingen fare!
Jeg er i gang med at bygge bjælkelag til terrasse, og her kan du se, hvad jeg mener med at hænge bjælkelaget op med bjælkesko i limtræsbjælken for ikke at miste lofthøjde. Så slipper du med andre ord for at lægge bjælkelaget oven på limtræsbjælken.

• Bjælkelag fastgjort til limtræbjælke med en balksko.
  • Synes
Rumpnissen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.