Skal ruste et garderobeskab i kælderen, og den ene væg vil blive belagt med panel. Hvilken er flottest? Almue? Stående? Liggende? Og hvilken farve skal man male den i? ...resterende vægge er pudsede hvide... gerne billeder hvis I har... tak på forhånd / M

Hvidmalet stående råplan type 95mm bred synes jeg.

Skulle præcis til at skrive hvidmalet stående/liggende perlespor 95mm bred, men så at de øvrige vægge var pudsede, så da er jeg næsten enig med "andrhedb". Jeg synes 95mm hvidmalet råspont, stående eller liggende, synes jeg spiller mindre rolle, gå med det som bliver nemmest.

Råspont passer godt sammen med pudsede vægge.
/MM

oki....ret mig hvis jeg har fejl nu...men råspont er det samme som man har til panel på huset?....hvor meget glippe skal man lade mellem brædderne, og skal man have den "rå" side udad?
:D
kom med tips...
/
M

uppsi:D..uppsi:D

Totte_S
Læg du de ekstra kroner på finsavet. Det bliver nok rustikt så det rækker. Jeg har hele overetagen på 85m2 med finsavet råspont på væggene. Bliver fint serru. Så kan du male den med en udendørs lasur, hvis du vil have enkel maling. Tag du ubrudt hvid, vi tog en let brudt hvid, som er blevet markant gulere/mørkere efter et par år, sandsynligvis fordi træet gulner lidt, da lasuren ikke er heldækkende.
På hvid kan du få knastgennemsigtighed som normalt på panel, så hvis du gider bekymre dig i garderoben, knastlakker du lidt først. Det bliver dog ikke helt lige så grimme gennemsigtigheder som hvis du maler med en vandbaseret indendørs maling, udendørs lasuren ser ud til at have noget i sig, der modvirker en smule.

okii...har du ngn bild på dit?.....har du sat dem klods mod hinanden eller med åbning?(hus stor?) Stående eller liggende? Jeg er inde på liggende.... mvh M

hvor mange meter skal man købe til 6 kvadrat?

Totte_S
Liggende eller stående, dit valg. Vi har stående, 3 blandede bredder ca. 65, 90 og 115 (altså standard dim. som "krympt" ved spontningen), men har overvejet liggende i en anden del af huset. Har desværre ingen billeder her på arbejdet. Skal se, om jeg husker at lægge op.
Vores blev sat klos, i dag er sprækkerne op til 3-4 mm på de værste steder, når det er fugtigt. Vores panel blev monteret sensommeren 2002, da var det en ekstremt solrig sommer, men luftfugtigheden var nok rimelig høj, deraf sprækkerne.
Hvis du køber 95 bred, plejer det at give en dækkende bredde på 88, hvilket plejer at give ca. 11,4 lpm/m2.
68,4 løbende meter + margen for spild.

læg gerne billedet ind:).....ville gerne se, hvordan det ser ud stående med:D......
tak på forhånd
/
M

Totte_S
Ok, her ser du både malet med hvid udendørs lasur, Fasadlasyr V fra Alcro tror jeg det er. Tonet med en anelse sort. I soveværelset er en gul variant, tror det var en standardkulør.
Ser lidt sjusket og flammet ud i nederste del ved trappen, for det er ikke færdigt, da billedet blev taget.
Lavede en lille fejl og malede i omgange, det er ikke smart med lasur.

• Gang med hvidmalet væg, billeder på væggen, en plante i potte ved trappen og åben dør til et soveværelse med gule vægge.
ser super flot ud:).....jeg har været og handlet træ i dag. Kommer til at blive liggende, kører du med den høvlede eller den "rå" overflade udad?:D
/
M

Jeg satte råspont liggende med den høvlede side frem. Syntes at den savede overflade blev lidt for meget, men det afhænger jo af hvilken følelse man vil have i rummet.

Totte_S
trojlee sagde:
ser rigtig flot ud:).....jeg har været ude og købe træ i dag. Kommer til at ligge, kører du med den høvlede eller den "rå" overflade udad?:D
/
M
Tja, jeg valgte faktisk råspont netop for at få den rå overflade, ellers havde jeg købt høvlet ;)

Men som Saxpy beskriver, at han har gjort, er jo en variant som kan spare penge sammenlignet med høvlet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.