Jeg har et spørgsmål, jeg ikke vil tage op med min kæreste (byggeren). Vi bygger hus og garage i løsvirke, garagen først op. Nu sætter min kæreste gips på garagen, og så bliver det panel. Ligesom vil han gøre med ydervæggen på huset. Mærkeligt synes jeg, skal det ikke være TRÆVÆG
altså rigtig træ i væggen udover panelet?! Gips synes jeg ikke virker særligt solid, findes der ikke noget andet alternativ? Hvordan er en væg egentlig opbygget? Jo jeg ved, lidt pinligt spørgsmål :-[ Sandsynligvis er jeg helt på afveje ...
Det dumme spørgsmål. Det er det, man ikke stiller 
Dette herimod er ret godt.
Din kære bygherre gør helt rigtigt. Han sætter udvendigt gips, som er fugtbestandigt og stopper vinden udenpå huset for så at beklæde det hele med noget pænere. I jeres tilfælde panel.
På indersiden mellem reglarne fylder man så op med isolering.
På indersiden bliver det et lag plast for at forhindre fugten på den side og så gips eller spånplade/plader. Som afslutning skal det males eller tapetseres.
Dette herimod er ret godt.
Din kære bygherre gør helt rigtigt. Han sætter udvendigt gips, som er fugtbestandigt og stopper vinden udenpå huset for så at beklæde det hele med noget pænere. I jeres tilfælde panel.
På indersiden mellem reglarne fylder man så op med isolering.
På indersiden bliver det et lag plast for at forhindre fugten på den side og så gips eller spånplade/plader. Som afslutning skal det males eller tapetseres.
Hm, hvornår stoppede man med at sætte træ i væggene .. ? Var det da man stoppede med bjælker eller ?
Underligt er det, synes jeg i hvert fald. Hvordan skal det her hus holde i 100 år, som jeg har tænkt mig ?
Heldigt at min sambo ikke ved, hvilke dumme spørgsmål jeg stiller her
Og heldigt at man er anonym, så han slipper at skamme sig !
Underligt er det, synes jeg i hvert fald. Hvordan skal det her hus holde i 100 år, som jeg har tænkt mig ?
Heldigt at min sambo ikke ved, hvilke dumme spørgsmål jeg stiller her
Og heldigt at man er anonym, så han slipper at skamme sig !
En ting undrer jeg mig over Pius, og sikkert flere andre. Hvordan kan det være, at du ikke spørger din samboer, hvis der er noget du undrer dig over? Jeg mener, min kone bombarderer mig bogstaveligt talt med spørgsmål, så jeg har ikke en chance for at bygge noget op, som jeg ikke først har tænkt en god begrundelse for! Og naturligvis er denne udveksling af idéer mellem os ret givende, så det er ikke kun til besvær.
Han har ligesom travlt på byggepladsen ... Når han kommer om aftenen efter 12-14 timers sømning af tagpap, er det ikke tidspunktet at stille/udfordre med alt for mange spørgsmål. Og desuden mener han, at jeg har lidt mærkelige spørgsmål
Og at jeg er for spørgelysten. 
Det er simpelthen bedst for husfreden at spørge her i stedet!
Det er simpelthen bedst for husfreden at spørge her i stedet!
Jamen spørg så.
Rena trävägga stoppede man med, da man begyndte at putte isolering i stedet. Der findes jo stadig tømmerhuse, men normalt plejer der jo at komme en del isolering indenunder i stedet.
Rena trävägga stoppede man med, da man begyndte at putte isolering i stedet. Der findes jo stadig tømmerhuse, men normalt plejer der jo at komme en del isolering indenunder i stedet.
Der findes i øvrigt alternativer til at bruge udendørs gips under panelen.
Asfaboard.
Windy vinddug.
Gammel hæderlig? vindpap.
Det var det jeg kender til.
Nogen med andre tips/forslag?
Nogen der kender nogle direkte ulemper ved nogle af alternativerne?
Fordele kan vel også nævnes, bare tråden ikke vokser ukontrolleret! ;D
//ML
Asfaboard.
Windy vinddug.
Gammel hæderlig? vindpap.
Det var det jeg kender til.
Nogen med andre tips/forslag?
Nogen der kender nogle direkte ulemper ved nogle af alternativerne?
Fordele kan vel også nævnes, bare tråden ikke vokser ukontrolleret! ;D
//ML
Hvis man nu rigtig godt kan lide trævægge, så kan man bruge råspånt i stedet for plademateriale. Derudover findes der "hårde" isoleringsplader. Västkustskivan tror jeg er en sådan.
Fordele/ulemper?
Gips: brænder ikke.
Asfaboard: lettere at håndtere.
Papp: billigt og hurtigt at sætte op. Mere skrøbeligt end andre alternativer.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 indlæg
Der er jo en anden fordel med gips (og andre pladematerialer som asfaboard?) Stabilitet.
Uanset hvad man tænker om gips og holdbarhed, så er det et stift materiale, der modvirker, at reglarne i væggen "lægger sig".
Hvis man i stedet bruger vindpapp eller dug osv., bliver man nødt til at stole på, at indervæggene holder stabiliteten.
Uanset hvad man tænker om gips og holdbarhed, så er det et stift materiale, der modvirker, at reglarne i væggen "lægger sig".
Hvis man i stedet bruger vindpapp eller dug osv., bliver man nødt til at stole på, at indervæggene holder stabiliteten.
Ved ikke om det her bliver den dummeste forklaring...
Men man bygger jo først en ramme i træ, typisk som et skelet, som man derefter beklæder med gips, for at der ikke skal blæse vind og vand ind i isoleringen.
Ved ikke om du mener, at han bare sætter gips og derefter panel. eller det gør han garanteret ikke, for det hus ville ikke være et hus, men bare en bunke byggematerialer på jorden. Jeg tror, at de fleste har antaget, at du vidste det, men jeg er ikke så sikker....
gipsen har ingen bærende evne, bortset fra at den stabiliserer sidelæns, som nogen allerede har skrevet.
Men man bygger jo først en ramme i træ, typisk som et skelet, som man derefter beklæder med gips, for at der ikke skal blæse vind og vand ind i isoleringen.
Ved ikke om du mener, at han bare sætter gips og derefter panel. eller det gør han garanteret ikke, for det hus ville ikke være et hus, men bare en bunke byggematerialer på jorden. Jeg tror, at de fleste har antaget, at du vidste det, men jeg er ikke så sikker....
gipsen har ingen bærende evne, bortset fra at den stabiliserer sidelæns, som nogen allerede har skrevet.
Pius sagde:Hm, hvornår holdt man op med at sætte træ i væggene .. ? Da man stoppede med tømmer eller ?
Underligt er det synes jeg i hvert fald. Hvordan skal det her hus holde i 100 år, som jeg har tænkt mig ?
Heldigvis ved min partner ikke, hvilke dumme spørgsmål jeg stiller her
Og heldigvis at man er anonym, så han slipper for at skamme sig!
Nej så dum er jeg ikke 
Det jeg er ude efter er, at det jo ikke bliver en solid, tung (varmelagrende) stamme, der holder i 100 år, som husene gjorde før. Et TRÆhus burde jo rimeligvis være opbygget af træ og ikke af gipsplader og isolering.
Det jeg er ude efter er, at det jo ikke bliver en solid, tung (varmelagrende) stamme, der holder i 100 år, som husene gjorde før. Et TRÆhus burde jo rimeligvis være opbygget af træ og ikke af gipsplader og isolering.
Man skal sikre stabiliteten på en anden måde. Fx med skråbånd eller sømbånd på diagonalen. Det bliver også stabilt af det.
Hvis Pius vil have en "tung, varmelagrende struktur", må hun nok bygge sig et stenhus. Træstammer er ganske vist tunge, men varmen lagrer de ikke i nogen større grad.
Jeg kender et hus, der ville passe til Pius' definition af træhus. Det er et gammelt krudthus, der er bygget helt i træ. Der er ikke en eneste søm i hele huset; det er samlet med trædyvler.
Jeg synes nok, at Pius overdriver betydningen af ordet "træhus" en del. Det behøver ikke at betyde, at huset består udelukkende af træ. Der findes andre lignende konstruktioner i svenskan. En plastbåd består jo ikke udelukkende af plastik, en lædersofa består jo ikke udelukkende af læder! Eller hus?