Hej,
Vi har en pejs som vi planlægger at rive ned og bygge op på ny for at den skal passe bedre til husets årstal.
Hvordan ser mulighederne ud for at tilpasse den til at blive vandmantlet?
Vi har en pejs som vi planlægger at rive ned og bygge op på ny for at den skal passe bedre til husets årstal.
Hvordan ser mulighederne ud for at tilpasse den til at blive vandmantlet?
Hvad er målsætningen? En åben pejs er meget ineffektiv, når det kommer til at udnytte energien i brændet. Vil du absolut have en åben pejs, er det nok bedre at have den til hyggeildning og så have en vandmantlet ildsted separat, når du vil fyre for varme. Jeg tror aldrig, jeg har set en vandmantlet åben pejs.
Målsætningen er at udnytte hyggeildning, som sker dagligt, til opvarmning af huset. Hvis vi alligevel skal lave pejsen om, og der findes en smart løsning, så hvorfor ikke.A Avemo sagde:Hvad er målsætningen? En åben pejs er meget ineffektiv, når det kommer til at udnytte energien i brænde. Hvis du absolut vil have en åben pejs, er det nok bedre at have den til hyggeildning og så have en vandmantlet brændeovn separat, når du vil fyre for varme. Jeg tror aldrig, jeg har set en vandmantlet åben pejs.
Jeg har googlet meget, men finder ikke noget om denne type løsning. Vil undgå indsats, men måske er det dumdristigt.
bliver jo kontraproduktivt at bruge en åben pejs til at opvarme huset, selv med vandkanaler. Tror det er grunden til, at du ikke finder noget.F Fixarpappa sagde:
Beregnet på udnyttelse pr. kilo brænde er de ikke nogen højdere, men nogle gange er en åben pejs ret så effektiv, når det gælder brænde. Store, genstridige stykker kan f.eks. ikke betale sig at kløve, men man kan lade dem tørre et ekstra år og så få en langsomt brændende ild, som varmer i lang tid. Det er også muligt kun at skære hele stokke i passende længder til pejsen og spare mindst et* snit pr. meter og al kløvning. Syrenstykkerne med mange skud, der udgår fra samme punkt, ender enten på komposten eller i bunken til den åbne pejs.A Avemo sagde:Hvad er målsætningen? En åben pejs er meget ineffektiv, når det kommer til at udnytte energien i brændet. Hvis du absolut vil have en åben pejs, er det nok bedre at have den til hyggefyre og derefter have en vandmantlet ildsted separat, når du vil fyre for varme. Jeg tror aldrig, jeg har set en vandmantlet åben pejs.
*Lavede på et tidspunkt brænde til slægtninge, hvoraf en skulle have 25 cm brænde til sin kamin.
Det er næppe muligt at fyre indendørs uden at det opvarmer huset. Det der adskiller forskellige ildsteder er, hvor stor en del af energien i brændet som kommer rummet til gode. Man kan absolut opvarme et hus med en åben pejs. Og det har man gjort i hundredvis af år. Men det kræver store mængder brænde. Vil du få et bedre varmeudbytte fra brændet, hjælper det ikke meget med vandmantling.F Fixarpappa sagde:
Fordelen er vel dels, at han kan lagre varmen til senere og dels, at han måske kan sprede varmen bedre.A Avemo sagde:Det er næppe muligt at fyre indendørs uden at varme huset. Det, der adskiller forskellige ildsteder, er, hvor stor en del af energien i brændet der kommer rummet til gode. Man kan absolut varme et hus med en åben pejs. Og det har man gjort i hundredvis af år. Men det kræver store mængder brænde. Hvis du vil have bedre varmeudbytte fra brændet, hjælper det ikke meget med vandmantling.
Jeg ville gerne have haft vandmantling på vores kamin. Vi fyrer i en Contura Täljstenskamin et par timer nogle gange, og det kan tydeligt ses på elforbruget, som let falder med 20-30% den dag.
Visst er det sådan. Men man bør da stille sig spørgsmålet, hvorfor man vil sprede og lagre varmen. Bliver det for varmt i rummet, når man fyrer? Er det for at have et reservesystem i tilfælde af strømafbrydelse? Er det for at reducere elforbruget? Når det er tale om en pejs, er der risiko for, at det bliver ret dyr varme sammenlignet med for eksempel elvarme.K Kallebo sagde:
Det er selvfølgelig ikke noget problem at varme med brænde. Men brænde er ikke gratis. Det koster enten penge eller arbejde. TS har i modsætning til dig en pejs. Og den bruger meget mere brænde for samme varme indendørs. Det gælder uanset vandmantel.K Kallebo sagde:
Det er vel sådan, jeg tænker, at jeg vil kunne udnytte det. For os havde det nok blevet en del besparelse.K Kallebo sagde:
Vi bor i et stort hus på ca 250 kvm. Brænder jeg, vil det sprede varme i de nærliggende rum, mens rummene længst væk ikke får noget. Derfor tænker jeg, at vandmantlen er bedre og gør nytte.
Skal det være brænde eller piller, eller begge dele?F Fixarpappa sagde:
Kig på kliver.it der findes sikkert andre producenter også.
Lyt også med Nordic heating.
