Har hus bygget -63 med pejsestue.
Det gamle gulv er fjernet, lå på træbjælker med trykimprægnerede afstandsstykker og mineraluld direkte på den relativt ujævne plade. Rummet har hidtil været stærkt utilstrækkeligt med hensyn til ventilation, og pladen viste tegn på fugt ved demontering.
Væggene er også isolerede indefra på samme måde som gulvet, men med malet panel yderst.
En radiator, model større (godt 5 m lang) forbundet til jordvarme, står i dag for opvarmning.
I januar drænede vi rundt om huset og isolerede med pordræn rundt om. En af væggene i kælderen vender dog mod en større udestue, hvorfor denne ikke er bearbejdet udefra (jeg ved, at det ville have været optimalt selvfølgelig, men sådan er fakta). På indersiden her findes en ekstra murstensvæg som "indervæg".
Nu har gulvet været "rent" to uger og ikke længere fugtigt (bare koldt).
Nu til min ide`, som jeg gerne vil have tips om
1. Mekanisk ventileret gulv fra Nivell.
2. Væk med eksisterende vægisolering indvendigt, op med stålbjælker og ny beklædning af rigtig karakter.
3. Udflyse fuger med visse intervaller på "murvæggen" for at lade den bagvedliggende kældervæg ånde endnu bedre samt male væggen med den rigtige maling med hensyn til diffusionsegenskaber (ide fra anticimex).
4. Væk med eksisterende radiator + også radiator i kælderhallen og i stedet installation af en mindre luftvarmepumpe for konstant rigtig temperatur i rummet (Vaskerum er renoveret 2014, betongulv og opvarmet med vandbåren gulvvarme).
5. Ventilation via nye vinduer med spalteventiler (eksisterende pax-ventilator findes i vaskerummet).
Alternativet (som jeg egentlig er ved at lægge til side) er at rive murstensvæggen ned, mekanisk ventilere også denne og tilstødende væg samt isolere også indvendigt. Dette føles i min verden (og anticimex) som både unødvendigt og tager også en "del af husets karakter" væk?
Vedhæfter lidt billeder for den, der er interesseret