3,224 læst ·
28 svar
3k læst
28 svar
hvorfor kan jeg ikke lave kælder?
Når jeg tidligere har præsenteret drømmen om at lave et kælderrum til hjemmebio, så har I frarådet disse overvejelser, men jeg fik aldrig helt greb om hvorfor. Så hørte jeg, at naboen havde gravet ud under sit hus, som ganske vist er af en betydeligt ældre og mere stabil type, men alligevel.
Det er jo lidt irriterende når jeg allerede har et 2 meter højt tomrum under huset, graver jeg ud 50 cm mere, så kunne jeg vel næsten sammensætte et rum? Falder huset virkelig sammen bare for det?

Det er jo lidt irriterende når jeg allerede har et 2 meter højt tomrum under huset, graver jeg ud 50 cm mere, så kunne jeg vel næsten sammensætte et rum? Falder huset virkelig sammen bare for det?

Støber du bare noget som væggene kan stå på som ligger et stykke under udgravningen så er det vel ingen problemer. Du må nok grave og støbe og mure i etaper under dine eksisterende vægge. For at lidt mere detaljeret finde ud af hvordan du skal gøre, må du nok tage en snak med nogen som er lidt kyndig.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Alt kan løses, det er bare lidt forskellig længde vej dertil. Selv mangler jeg en stor kælder i mit hus, så jeg er nok bare misundelig.
Selvfølgelig kan det løses, det jeg spontant tænker på, er at du kommer til at arbejde en del med lydisolering/resonanstiltag for at kunne spille højt derinde. Desuden er et langsmalt rum ikke optimalt til hjemmebiograf, snarere et lidt bredere end hvad det er langt. Men hvem vil ikke have et rigtigt dedikeret hjemmebiografrum.
Selvfølgelig kan det løses, det jeg spontant tænker på, er at du kommer til at arbejde en del med lydisolering/resonanstiltag for at kunne spille højt derinde. Desuden er et langsmalt rum ikke optimalt til hjemmebiograf, snarere et lidt bredere end hvad det er langt. Men hvem vil ikke have et rigtigt dedikeret hjemmebiografrum.
Man kan jo sidde vendt mod en langsidenorrbottenstorpet sagde:
Ja eller så må jeg have den deroppe på anden sal alligevel, men pokkers trapperne er så himla dumt placeret... støn..
Tja, som sagt så må man jo grave sig ned et stykke.byggare henke sagde:
Et stykke hjemmefra så jeg i foråret et ældre hus, hvor de havde lavet et hul tværs igennem kælderen og stukket en kraftig HEA-bjælke ind. Jeg undrede mig over, hvad de havde tænkt sig at gøre. Nu har jeg set, at de har revet en del af kælderen der, hvor bjælken sidder, muret nye vægge op og støbt en ny plade, og de ser ud til at flytte sig lidt ad gangen. Det ser altså ud som om, de er i gang med at skifte hele kælderen ud i etaper.
Så jo, alt kan lade sig gøre, men ville man selv gøre det? Ikke mig, tror jeg, og på dette sted ser det også ud til at være fagfolk i gang. Så tænker jeg, når jeg ser dit projekt også - selvfølgelig kan det lade sig gøre, men er det et gør-det-selv-job? For nogle måske...
Du skal jo forlænge fundamentvæggene nedad, grave og støbe og mure i etaper som Gnilrub siger. Hvor meget du kan tage ad gangen, og hvordan det skal gøres, må du nok tage ekspert-rådgivning om... Så når det er klart (eller næsten, måske praktisk at have en del åben for at køre skrottet ud) grave bunden ud. Eventuelt er der vand og afløb, der skal flyttes eller graves dybere. Så lægge makadam, isolere, trække varme og støbe. Den udvendige dræn skal sandsynligvis omlægges, dybere ned, og da er det lige så godt at isolere udvendigt også. Så er det bare indretningen tilbage! (Jaja, og lidt el og sådan noget.) Hvis man sammenligner med almindelige "kælderprojekter" (har ikke selv gjort sådan, men mange der har gjort det synes, det er det mest seje, de har gjort) så lyder det her som et sådant gange to med tanke på fundamentvæggene. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre, det er bare en masse arbejde (noget er ikke helt trivielt) og næppe billigt heller.
Ikke for at være negativ, bare realistisk. Men selvfølgelig ville det være fedt, hvis du lykkedes med det.
Så jo, alt kan lade sig gøre, men ville man selv gøre det? Ikke mig, tror jeg, og på dette sted ser det også ud til at være fagfolk i gang. Så tænker jeg, når jeg ser dit projekt også - selvfølgelig kan det lade sig gøre, men er det et gør-det-selv-job? For nogle måske...
Du skal jo forlænge fundamentvæggene nedad, grave og støbe og mure i etaper som Gnilrub siger. Hvor meget du kan tage ad gangen, og hvordan det skal gøres, må du nok tage ekspert-rådgivning om... Så når det er klart (eller næsten, måske praktisk at have en del åben for at køre skrottet ud) grave bunden ud. Eventuelt er der vand og afløb, der skal flyttes eller graves dybere. Så lægge makadam, isolere, trække varme og støbe. Den udvendige dræn skal sandsynligvis omlægges, dybere ned, og da er det lige så godt at isolere udvendigt også. Så er det bare indretningen tilbage! (Jaja, og lidt el og sådan noget.) Hvis man sammenligner med almindelige "kælderprojekter" (har ikke selv gjort sådan, men mange der har gjort det synes, det er det mest seje, de har gjort) så lyder det her som et sådant gange to med tanke på fundamentvæggene. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre, det er bare en masse arbejde (noget er ikke helt trivielt) og næppe billigt heller.
Ikke for at være negativ, bare realistisk. Men selvfølgelig ville det være fedt, hvis du lykkedes med det.
Meget arbejde. Desuden vigtigt at gøre det rigtigt og ikke mindst tage hensyn til jordbundsforholdene. Er jorden stabil og forbliver på plads, når man graver, eller vil det skride? En link, til en der har orket at gøre det du tænker: http://www.james-lotta.se/utgravn_kallare.htm
Held og lykke!
Held og lykke!
Hvad siger kommunen byplan? Får du byggetilladelse til kælder? Dyrt at genoprette bagefter.
Det bliver et dyrt sortbyggeri. Der er ingen kælder nu, og så ændrer du bygningen betydeligt. Det kan desuden være sådan, at kommunens kloak ikke ligger tilstrækkeligt dybt til at kunne tilslutte gulvafløb fra den nye kælder.