11,045 læst ·
20 svar
11k læst
20 svar
Hvor finde 45x220 i længder over 5m?
Side 1 af 2
Hej,
Jeg søger som titlen antyder reglar til gulvbjælkelag, 45x220 i længder på mindst 5 meter. (Egentlig 4,97 men hvem måler...?
) Byggmax og lignende ser kun ud til at have op til 4,80 og udover Beijer ser det i hvert fald ikke ud til at de større firmaer har sortimentet på nettet. Beijer har C14 i 5,4m og 5,7m for 240/270 kr/st. Nogen der har et tip til et andet byggemarked/trælast i eller omkring Göteborg, som kunne have en lavere pris? Så har jeg også brug for kortere længder, men der er vel byggmax med 39,95 meteren for C24 svære at slå vil jeg tro...?
Mange tak for alle tips!
ToRy
Jeg søger som titlen antyder reglar til gulvbjælkelag, 45x220 i længder på mindst 5 meter. (Egentlig 4,97 men hvem måler...?
Mange tak for alle tips!
ToRy
Visse varehuse har en begrænsning på, hvilke længder de tager imod, fordi de ikke kan håndtere de længste, men blandt de varehuse, der ikke har en begrænsning, hvilket i mine områder er de fleste, er det tilfældet, der bestemmer, hvilke længder de tilfældigvis har hjemme for øjeblikket.
Skal tilføje, at den længste længde på normalt tømmer på bræddehandlerne er 5,40m, og som sagt, det er tilfældet, der afgør, hvad der er på lager. Når det gælder 220x45, så tror jeg, det er noget sjældnere med de allerlængste længder sammenlignet med tyndere dimensioner. Men det forekommer!
Moderator
· Stockholm
· 57 895 indlæg
Det er vel sådan, at ifølge dimensioneringstabeller normalt kan man ikke have mere end godt 4m spændvidde på den dimension, for de fleste normale anvendelsesområder. Så det virker unødvendigt at holde længere på lager.
så er forskellen jo kun 4,50kr/m. og du får den rigtige længde. Ring og forhandl, formentlig bliver det billigere end på Byggmax hvis du skal have nogle stykker.ToRy sagde:Hej,
Jeg er, som overskriften antyder, ude efter reglar til gulvbjælkelag, 45x220 i længder på mindst 5 meter. (Egentlig 4,97 men hvem måler...?) Byggmax og lignende synes kun at have op til 4,80 og bortset fra Beijer så synes i hvert fald ikke de større firmaer at have sortimentet på nettet. Beijer har C14 i 5,4m og 5,7m til 240/270 kr/stk. Nogen der har et tip til et andet byggemarked/bræddelager i eller omkring Göteborg som kunne tænkes at have lavere pris? Derefter har jeg også brug for kortere længder, men der er nok Byggmax med 39,95 meteren for C24 svære at slå vil jeg tro...?
Mange tak for alle tips!
ToRy
Jeg købte mine 45x220 C24 fra Mölnlycke træ. Betydeligt bedre kvalitet end Byggmax' tilsvarende. Også billigere, gav omkring 33 kr pr. meter. Det er dog "prutede" priser! Ved ikke hvad de har af længder hjemme, men jeg tror 4,80 er det længste, de har på lager, er dog ikke sikker.ToRy sagde:
Ikke slippe helt, men lasten fordeles ud over en større overflade takket være kolvningen, og så bliver nedbøjningen mindre og svigten mindskes. Bjælkelaget bliver mindre følsomt for punktlaster.Gabbe1 sagde:
Tak for tipsene! Skal helt sikkert tjekke Mölnlycke trä! 
Konstruktionen bliver en ram rundt om 45x220 og de største længder, jeg har brug for til de regler, der så skal ligge cc60 (hedder sikkert noget, men hvad ved jeg f-n
) er ca. 5 meter. Disse vil, udover at være fastgjort med bjælkesko i enderne, også hvile på en 45x220 regel i midten af huset (hvad den kaldes ved jeg jo egentlig, men kan ikke komme på det nu...(kom på det - bærende bjælke!
)) Desuden har jeg tænkt mig at sætte kortlejer, mindst to pr. fag. Sikkert er det overdimensioneret med 45x220, når det frit hængende spænd kun er 2,5 meter, og måske ville det have fungeret udmærket at stykke over den bærende bjælke, men nu er jeg jo sådan, at jeg hellere overdriver og gerne undgår samlinger, hvis det ikke er absolut nødvendigt. I øvrigt planlægger jeg kun 140 isolation i gulvet, så for den sags skyld rækker det måske med 45x195 eller ligefrem 45x170...? Nåja, hvis ingen råber højt, kører jeg på 45x220. Rammen og den bærende bjælke vil i øvrigt hvile i faststøbt u-søjlesko.
Hvordan, det er ikke så mange 5-meterslængder, jeg har brug for, kun 8 eller 9 stykker, resten bliver kortere længder. Hytten, der er tale om, er kun ca. 40 kvm, så nogen mængderabat er næppe aktuel.
Gode tips i øvrigt om at skrue lime kortlejerne! Hvilket lim skal man bruge til dette? Hvor mange skruer bør man trække i hver ende af kortlejet?
Nu skal jeg bare skaffe vinterdæk til bådtraileren også, så jeg kan transportere femmeterne på en fornuftig måde.
Konstruktionen bliver en ram rundt om 45x220 og de største længder, jeg har brug for til de regler, der så skal ligge cc60 (hedder sikkert noget, men hvad ved jeg f-n
Hvordan, det er ikke så mange 5-meterslængder, jeg har brug for, kun 8 eller 9 stykker, resten bliver kortere længder. Hytten, der er tale om, er kun ca. 40 kvm, så nogen mængderabat er næppe aktuel.
Gode tips i øvrigt om at skrue lime kortlejerne! Hvilket lim skal man bruge til dette? Hvor mange skruer bør man trække i hver ende af kortlejet?
Nu skal jeg bare skaffe vinterdæk til bådtraileren også, så jeg kan transportere femmeterne på en fornuftig måde.
Jeg har et mellemunderlag på 5x5 meter, som jeg skal bruge som opbevaring (ukendt belastning altså), jeg specialbestilte 4"8" på 5,20 længder (nu fik jeg dem på ca 6 meter). Altså 100x200 mm i tætgroet fyr, kostede 60 kr løbende meter plus moms og fragt. Indian Wood i Exhärad var leverandøren. Jeg lægger dem på c-c 600 mm, samt stålkortlinger (lettere at få til med svejsearbejdet).
Godt spørgsmål. Jeg har regnet med og forberedt til 45x220 også der, men er det nok? Jeg har valgt dimensioner vha. en byggevejledning downloadet fra.... tja, en eller anden hjemmeside... så jeg tror det er nok. Kan ikke huske nu hvad hjemmesiden hedder, men jeg har brochuren liggende et eller andet sted.... Jeg er begyndt at overveje at lægge dobbelt 45x220 som bærline. Overkill ggr2...?haavard sagde: