Skal bygge en "fritsvævende" trappe med 4 trin ifølge nedenstående skitse, hvis muligt.
Min overvejelse er, hvilken dimension jeg bør vælge for at den skal holde. Ønsket er, at det skal skæres ud i vangstykkene til trin. Skitse af selvbærende trappe med fire trin, 900 mm bred. Mål og dimensioner angivet på kvadreret papir. Overvejet fastgørelse til væggen.

Evt. er det muligt med fastgørelse i væggen på den ene side.

Trappen er 900mm bred.

Plejer at være ca. 120mm på det smalleste sted, men eftersom den er så kort, går det sikkert med mindre.

Det er primært svaj, der sætter begrænsningen for, hvor spinkel man vil gå. Har du nogle grunde til ikke at tage den tykkeste regel på hylden?
Skal det males?

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
Nej nej, jeg kan gå op på limträ om så kræves.

Iom at tanken er at save ud og lægge trinene ovenpå så vil ingen af vangelementerne jo være synlige mere end nedenunder, og der spiller det ingen rolle.

harry73
Jeg lavede egne vangstykker til vores udendørs trappe. Tog den tykkeste regel i byggemarkedet og limede/skruede en 40x40 på undersiden. Fungerede for mig.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
Knapt 40 grader bliver hældningen, hvis jeg tænker rigtigt.

Måske er det ikke et problem, hvis jeg bruger 45x220 og saver ud som tænkt, og evt., skrue-limer så stort som muligt på indersiderne med tanke på udskæringen? :thinking:

Senest redigeret:

Bedste svar

En måde at beregne det på er at anvende det samme svajkriterium, som man normalt bruger for gulvbjælker. Frit formuleret: en 100 kg person, der står midt på trappen, bør ikke forårsage en større nedbøjning end 1,5 mm på vangstykket målt vinkelret mod trappeløbet. For at gøre det enklere regner jeg kun med den nedre frie del af vangstykket. Med en længde på 1244 mm og en hældning på 40 grader bliver nedbøjningen 1,1 mm, hvis vangstykkets nederste del (eksklusive udsavningerne for trinene) har dimensionen 45x70 mm.

• Synes
Björn Melander og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
En måde at beregne det på er at anvende samme svajkriterium som man normalt bruger for gulvbjælker. Frit formuleret: en 100 kg person, der står midt i trappen, må ikke forårsage en større nedbøjning end 1,5 mm på vangen målt vinkelret mod trappeløbet. For at gøre det enklere regner jeg kun med den nederste frie del af vangen. Med en længde på 1244 mm og en hældning på 40 grader bliver nedbøjningen 1,1 mm, hvis vangens nederste del (eksklusive udsavningerne for trin) har dimensionen 45x70 mm.
Gælder dette også, hvis man som jeg tænker, saver ud for trin fra vangen?

Ja, så længe der er 70 mm tilbage hele vejen.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Ja, bare det bliver 70 mm tilbage hele vejen.
Takker (y)

Jeg målte en gang til og får nu, at vinklen nærmer sig 32,2'.

Hvor lander vi så på i < tykkelse?

Hvor meget øger man holdbarheden, hvis jeg fx. skrueklistrer en 45x95 eller 120 (eller hvad der nu kan passe under trinene) på indersiderne?

Meget værdsat med beregningshjælpen! (y)

Vinkelforandringen er ubetydelig i dette tilfælde, fordi jeg regnede lidt afrundet. Hvis du skrueklistrer en 45x70 regel på vangestykkets inderside, øges stivheden betydeligt. Nedbøjningen mindskes til 0,6 mm.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Vinkelændringen er forsvindende i dette tilfælde, da jeg regnede lidt afrundet. Hvis du skrueklistrer en 45x70 regel på vangestykkets inderside, øges stivheden betydeligt. Nedbøjningen reduceres til 0,6 mm.
Mange tak!

harry73
Sådan ser mit vangstykke ud. Den føles stabil.
Udendørs trappevangstykket af hvidmalet træ monteret på grusunderlag, set fra siden. Trappen virker robust og vellavet.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
harry73 harry73 sagde:
Så ser mit vange ud. Den føles stabil.
[billede]
Den trappe jeg skal bygge ser jo ud til at passe ret godt målmæssigt med din.
Forskellen er, at du har 2 fastgørelsespunkter i andet trin nedefra, men formentlig er det ingen bekymringer i mit tilfælde uden. (y)
Skal forsøge at udtænke en god løsning for mit repos, samt "indklædning" af sidevæggene, hvor trappen skal være, så kommer saven frem. ;)

harry73
FredrikR FredrikR sagde:
Forskellen er, at du har 2 fastgøringspunkter i andet trin nedefra, men sandsynligvis er det ingen bekymringer i mit tilfælde uden. (y)
At der findes et fastgøringspunkt i andet trin kan gøre en forskel, at der er to gør ingen forskel. Så stabil er ikke stangen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.