Vi er nu begyndt at vakle i vores tro og overveje luftspalte i stedet.
Byggeriet er i skaraborg, Taget er 45 graders vinkel knap 200m2 i retning vest/øst. Ingen skygge fra træer, og huset er placeret i åbent landskab, hvilket betyder næsten konstant vind.
Kom med input, hvad er en fornuftig konstruktionsløsning ud fra givne forudsætninger? Har læst diverse studier, der peger i alle mulige retninger.
vi har netop rejst vores hus, tanken var først at køre med isovers uventileret tagkonstruktion med deres variable dampspærre isover vario ekstra.
Se løsning: [link]
Vi er nu begyndt at vakle i vores tro og overveje luftspalte i stedet.
Byggeriet er i Skaraborg, taget har 45 graders vinkel knap 200m2 i retning vest/øst. Ingen skygge fra træer og huset er placeret i åbent landskab, hvilket betyder næsten konstant vind.
Kom med input, hvad er en fornuftig konstruktionsløsning ud fra de givne forudsætninger? Har læst diverse studier, der peger i alle mulige retninger.
Vedhæfter billeder af spær og deres udformning.
Jeg har skiftet isolering på et 70'er hus, brugte diffusionsåben isover dampspærre, 400 mm løsuld og med tæt tagfod (uden luftspalte), men mit loft er et koldt loft.
Rev ned vores indvendige loft og al gammel spånisolering. Hos os var der skimmelstopper i hvert tagstolfag og derefter ventilation i gavlen ved kippen.
Nederst ved tagskægget lå isoleringen tæt op mod brædderne, altså ingen luft, der kunne cirkulere som i resten af det kolde loftsrum. Meget voks overalt undtagen der, hvor der ikke var nogen luftspalte. Dog intet råddent eller dårlig lugt nogen steder.
Det jeg kom frem til var, at luften skal kunne cirkulere på det kolde loft ovenpå løsulden, men at luftspalten kan trække fugtig luft op. Men jeg vil tage en stikprøve.
Rev ned vores loft og al gammel spånisolering. Hos os sad der möggelstopper i hvert tagstolefag og så ventilation i gavlen ved kippen.
Længst nede ved tagfoden lå isoleringen tæt op mod råspont, altså ingen luft der kunne cirkulere som i resten af det kolde loftsrum. Rigtig meget vækst overalt undtagen hvor der ikke var luftspalte. Dog intet råddent eller dårlig lugt nogen steder.
Jeg er tvivlende overfor luftspaltens ”fortræffelighed”
[billede]
[billede]
De skader ser mere ud til at skyldes, at fugtig indendørsluft har mødt den kolde råspont.. manglende dampspærre/plast?
De skader ser mere ud til at skyldes, at fugtig indendørsluft har mødt den kalkede råspont.. mangel på dampspærre/plastik?
Ja altså det er bygget ved århundredeskiftet, så der er ingen plastik overhovedet. Det er ovenover en hall på en overetage, som er værst, så jeg ved ikke, hvor stor fugtbelastningen er indefra. Det er sådan, at det ser bedre ud ovenover soveværelserne, som jo burde være værre. Badeværelset har været i kælderen.
Men faktum er fortsat stadig, at der ikke er nogen vækst der, hvor luftspalten manglede.
Den må vel anses for at være relativt uprøvet på vores breddegrader? Har den været på det svenske marked i ca. 10 år? Forhåbentlig skal huset stå i mindst 50 år, hvordan påvirker alderen funktionen i den variable dampspærre? tømrere der rynker på næsen af løsningen, vil helst ikke bygge en løsning, der viser sig at være tagets modstykke til enstegstätadfasad🫣
Jeg kørte tæt tagfod, 500 mm insulsafe (Isover) ovenpå Isovers diffusions åbne variable dampspærre. Ovenover isolering har jeg ventil på tre gavle. Meget tilfreds indtil videre.