Hej alle... :)
Er i gang med at tegne et 1 1/2 plans hus med forhøjet vægliv,
som vil være ca. 170 m2 og med 2,5m til loftet på begge planer. Husets mål vil være ca. 7x12m inv. Ydervæggene vil være 240 mm tykke, og indervæggene vil være opbygget med 45x145 for at få den gode følelse, når de massive fyldningsdøre er på plads, men de vil selvfølgelig også kunne bære noget vægt, ikke? Indervæggene vil være jævnt fordelt på begge planer, dvs. ca. 4+4+4m, og der vil være vægge langs huset, placeret centralt over hinanden på begge planer for at bære tagspærene (45x145). Spørgsmålet er så, er det okay at bruge disse som bærende vægge for at holde tagspærene oppe, da vi ønsker at have samme bredde på overetagen for at få mere plads? Og hvad skal man have for højde og cc mål på gulvbjælkerne mellem planerne (45x240? 600cc?/ 300cc i Bad? ???) Taget er tænkt at blive isoleret med 290mm isolering. Der vil også være kiploft i "midterdelen" med "synligt bjælkeloft" på 2. plan. Mange spørgsmål men...... :-/

Bob_the_builder
Hvis spørgsmålet er, om 45x145 er tilstrækkeligt som bærende indervæg, er svaret "mere end rigeligt". Jeg har nok aldrig hørt, at nogen producent bruger mere end 45x120. Jeg kan nok mene, at det er en vis pladsødsling at lave indervæggene i så groft tømmer. De bliver nok solide alligevel, hvis du f.eks. sømmer råspont på regelsættet og derefter gipsplader udenpå. Den mest almindelige dimension for gulvbjælker er nok 45x220 (bredere kan man næppe få fat i, hvis man skal have massivt træ). C/c 600, det vil sige en mellem hver spær, c/c 300 hvor du skal have klinkegulv (der findes også andre måder at løse dette på, med f.eks. dobbeltgips ovenpå spånplade på bjælker c/c 600).

45x220 c600 er tilstrækkeligt i bjælkelaget. Husk at krydsafstive dem, så får du ekstra stabilitet!

De bærende vægge er tilstrækkelige med 120 som Bob sagde.

Lyder vel dimensioneret generelt!

Bob_the_builder
Det fremgår ikke, om du skal bygge selv, men hvis du skal det (eller skal bestille materialer selv), så skal du tænke på at bestille styrkeklassificeret træ (klasse K24, kan nogle gange også kaldes T2) til gulvbjælkerne.

Va godt...og når I siger det, så lyder 45x120 som en bedre løsning...tak ;) Hvad tror I om at støtte op Hanbjælken på Spærerne med Indervæggene, der vil være placeret "centralt under Hanbjælken langs" med huset, og som i sin tur vil hvile på væggene under Gulvbjælkelaget på 1. plan? (uden en masse Støtteben, der sidder ret langt inde og optager plads), Typ "Svensk Spær" :-/ En anden ting, der vil ikke være nogen Væg placeret i Stuen på 1. plan. Er en såkaldt H-bjælke at anbefale netop til at bære væggen på 2. plan, som i sin tur så støtter mod Hanbjælken på Spær? Jeg forstår, at der måske skal indsendes tegninger til bæreevneberegninger hos en arkitekt osv., men det ville være sjovt at vide, om man er på nogenlunde rette spor. Tak på forhånd..... :) Iværksætter CAD'er

Jo tanken er at bygge det selv....så godt som ;D holder på med kalkyler på material..det begynder at blive en hobby med masser af rækker i Exel...men det er vildt sjovt at jage billigste priser. Men det bliver vel at tilbyde så mange som muligt på materialer og måske også ringe til tømrere og tjekke hvad de vil have, måske kan man endda få hjælp for samme penge.....de plejer jo at have deres rabatter på materialer ???

Bob_the_builder
Det lyder jo ikke umuligt, at du kunne slippe støtteben med denne løsning, men er støtteben virkelig et stort problem? Hvad kan du gøre med plads, hvor loftshøjden er en meter og derunder? Jeg ville nok mene, det var et større problem at have bærende hjertemur også på overetagen. Hvad angår bjælker, så er stål eller limtræ nok en smagssag. Ønsker man en synlig bjælke, er det jo limtræ, der gælder. Spærproducenten kan hurtigt svare på, om dette med en øvre hjertemur er gennemførligt, det behøver du ikke betale en arkitekt for at gøre.

Bob_the_builder
Jo tanken er at bygge det selv....så godt som holder på med kalkyler på material..det begynder at blive en hobby med masser af rækker i Excel...men det er vildt sjovt at jage billigste priser. Men det bliver vel at tilbyde så mange som muligt på materiale og måske også ringe snedkere og tjekke hvad de vil have, måske man til og med kan få hjælp for samme penge.....de plejer jo at have deres rabatter på materialer.
Held og lykke! Er i præcis samme situation som dig men ligger lidt længere fremme i cyklen (vægge oppe, taget på vej). Excelfilerne er veludfyldte... Dit ræsonnement om håndværkere og rabatter kan du nok glemme desværre. Du får ikke håndværkerens rabat, den stikker han i lommen som fortjeneste (du skal desuden sandsynligvis betale mere, hvis du køber af ham, end hvis du handler der, hvor du får den bedste pris som privatperson).

Sandsynligvis er det nok som du siger Bob:'(hvor lang tid regner du med, inden det bliver indflytningsklart? Er du fri fra arbejde, eller arbejder du på huset efter arbejdet. Er bare nysgerrig.....selv bliver det nok til at tage orlov 1 år for at få det klart så hurtigt som muligt. Vi bliver nok nødt til at bo lidt billigere samtidig + indregne tabt indkomst i lånet ???

Bob_the_builder
Jeg var fri i ca tre måneder, i den tid blev jeg færdig med ydre VA, fundament (kryb-) og gulvbjælkelag. Nu arbejder jeg, og så går tingene MEGET langsommere :P Alle vægge er dog oppe nu og en del af taget. Tørreblæserne kommer til at køre på højtryk om nogle uger.... :-/
Indflytning...? Ja du, den som lever får se. Men det bliver ikke på årsdagen for byggestart (aug), så meget er sikkert. ::)

Held og lykke :) Jeg vender nok snart tilbage med andre overvejelser...hej så længe!!

Jeg er enig med den foregående taler - at bygge en bærende væg med en ramme af råplaneret 45x145mm er at:

1. Smide penge ud i havet
2. Skabe en masse unødvendige problemer, når man skal montere sine indvendige dørkarme i de overdimensionerede vægge.
3. Ofre værdifuld rumplads til ingen nytte.

Moderne standardkarme er tilpasset vægge med en totaltykkelse omkring 95 eller 120mm. Ved disse tykkelser undgår man unødvendige forlængerstykker og lister, da karm- og vægtykkelse stemmer overens.

Mit tip er at bygge den bærende væg af råplaneret 45x70 cc 300mm, hvis du vil beklæde væggen med to lag plader på hver side, alternativt 45x95 cc 450mm, hvis du nøjes med enkeltgips. Begge vægge er ca. 120mm tykke i færdig tilstand, desuden kan de bære alle laster i træhuse.

Held og lykke!

/Cson

Bob_the_builder
Ifølge en oplysning jeg fik fra min spærproducent, må 45x70 ikke anvendes i bærende vægkonstruktioner, men der kræves mindst 45x95, men det er måske forkert?

Det håber jeg virkelig. :)
Vi har 45x70 i væggene.

Bob_the_builder
Åhh, kongen har måske et fuskbyg hus! ;D Træd ikke for hårdt på overetagen, før du ved, hvordan det ligger til med denne sag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.