10,593 læst ·
16 svar
11k læst
16 svar
Hvad siger bygningsreglerne
Side 1 af 2
Får lige nu en trægarage opført af en byggevirksomhed. Har opdaget et par ting, som jeg synes er forkerte, men som bygherren mener er rigtige. Jeg vil gerne have klarhed over, hvad der gælder inden slutinspektionen.
1. Væggen er ikke i lod på midten af den ene langside, hælder ca. 15 mm/m, er dette OK?
2. Samme væg som ovenfor står tæt op ad betonpladen, dvs. træpanelet har kontakt med pladen, hvor meget luft bør der være mellem træpanelet og betonpladen?
1. Væggen er ikke i lod på midten af den ene langside, hælder ca. 15 mm/m, er dette OK?
2. Samme væg som ovenfor står tæt op ad betonpladen, dvs. træpanelet har kontakt med pladen, hvor meget luft bør der være mellem træpanelet og betonpladen?
Ifølge Hus AMA 98 gælder;
For bukkethed tillades en afvigelse på ±5 mm ved 2 m målelængde (±2 mm ved 0,25 m målelængde).
For hældning er tolerancen ±5 mm ved normal rum- (væg)højde.
Panelet bør slippe 1-2 cm op fra pladen og have en "dråbenæse", dvs. skæres med et geret snit, så panelet bliver længere på dets forside end bagsiden. Dette for at vandet skal "slippe" lettere fra panelet og ikke suges op i endetræet.
Sokkelen/bundreglen skal ligge på en sokkelpap eller lignende for at forhindre kapillæroptræk fra pladen.
For bukkethed tillades en afvigelse på ±5 mm ved 2 m målelængde (±2 mm ved 0,25 m målelængde).
For hældning er tolerancen ±5 mm ved normal rum- (væg)højde.
Panelet bør slippe 1-2 cm op fra pladen og have en "dråbenæse", dvs. skæres med et geret snit, så panelet bliver længere på dets forside end bagsiden. Dette for at vandet skal "slippe" lettere fra panelet og ikke suges op i endetræet.
Sokkelen/bundreglen skal ligge på en sokkelpap eller lignende for at forhindre kapillæroptræk fra pladen.
Lige præcis, syllen bør flugte med soklen/pladen, så panelet går frit.
Jeg tror, at det er de samme regler, der gælder for en garage, men er ikke 100% sikker.
Hus AMA skal købes, og det koster flesk. Sidst jeg kiggede, lå den på ca. 2000:-.
Kunne det ikke være en god idé at hyre en byggesagkyndig, der har styr på det hele, hvis du nu tror, at der kommer til at blive diskussioner med bygherren?
Jeg tror, at det er de samme regler, der gælder for en garage, men er ikke 100% sikker.
Hus AMA skal købes, og det koster flesk. Sidst jeg kiggede, lå den på ca. 2000:-.
Kunne det ikke være en god idé at hyre en byggesagkyndig, der har styr på det hele, hvis du nu tror, at der kommer til at blive diskussioner med bygherren?
Bliver nysgerrig, skyldes hældningen, at syllen er kommet for langt ind eller hvad?
15 mm/m er fandens meget og tyder udelukkende på, at de har misset helt, og at det mildt sagt bliver lidt tricky at rette op på nu.
Panelet skal selvfølgelig ikke gå imod sålen som sagt før.
/Kent
15 mm/m er fandens meget og tyder udelukkende på, at de har misset helt, og at det mildt sagt bliver lidt tricky at rette op på nu.
Panelet skal selvfølgelig ikke gå imod sålen som sagt før.
/Kent
3 cm hældning på en nymuret væg samt yderbeklædning, der ligger mod pladen, kan ikke anses for at være fagmæssigt udført for fem øre. Sådanne grundlæggende fejl må simpelthen ikke ske.
Dog måske det med, hvad der gælder angående AMA, burde tages op i juridikforumet? Det er dog mere end interessant.
Så er der jo spørgsmålet med, om det er en totalentreprise eller en delt entreprise? Der er ligesom ret mange spørgsmålstegn her om, hvor krav kan rettes.
Derimod er der vel ingen, der mener, det er ok, håber jeg? Medmindre køberen selvfølgelig har bestilt vægge med sådan en hældning og at beklædningen skal slutte tæt mod soklen *S*
/Kent
Dog måske det med, hvad der gælder angående AMA, burde tages op i juridikforumet? Det er dog mere end interessant.
Så er der jo spørgsmålet med, om det er en totalentreprise eller en delt entreprise? Der er ligesom ret mange spørgsmålstegn her om, hvor krav kan rettes.
Derimod er der vel ingen, der mener, det er ok, håber jeg? Medmindre køberen selvfølgelig har bestilt vægge med sådan en hældning og at beklædningen skal slutte tæt mod soklen *S*
/Kent
Det begyndte med, at hele væggen hældte ind lige meget langs hele langsiden. Fyren, som skulle montere garageportene, opdagede fejlen, da han satte portene i lod, så fejlen på væggen blev tydelig. Byggefirmaet løsrev da væggen fra spærfoden for at justere den ud. Dette gjorde man blot nogle meter ind fra hver gavlende. Væggen hælder derfor stadig i midten. Syllen var forkert monteret fra starten. Garagen er på to entrepriser: betonsålen for sig og resten af byggeriet en anden. I kontrakten med bygmesteren står der bl.a., at for ydervægge skal man følge HusAMA98 ifølge tabel 27.C/37, klasse A. Er der nogen, der ved, hvad denne tabel angiver?
Min personlige kommentar er, at man tilsyneladende aldrig skal holde op med at blive overrasket.
Nå, sørg for at have skriftlig dokumentation på fejlene, tjek også op på hvordan syllens placering er i forhold til tegningen, så de ikke kan bruge idiotien om, at syllen skal placeres sådan på grund af tegningen.
Jeg undrer mig lidt over, hvorfor de ikke slap hele væggen ud?
Har desværre ingen anelse om, hvad den tabel angiver, men det ville overraske mig meget, hvis den angiver sådanne tolerancer, som det drejer sig om i dette tilfælde.
/Kent
Nå, sørg for at have skriftlig dokumentation på fejlene, tjek også op på hvordan syllens placering er i forhold til tegningen, så de ikke kan bruge idiotien om, at syllen skal placeres sådan på grund af tegningen.
Jeg undrer mig lidt over, hvorfor de ikke slap hele væggen ud?
Har desværre ingen anelse om, hvad den tabel angiver, men det ville overraske mig meget, hvis den angiver sådanne tolerancer, som det drejer sig om i dette tilfælde.
/Kent
Ret mig, hvis jeg tager fejl, men som jeg husker det, skal hældningen i Hus AMA læses på følgende måde (tabel 27.C/37):
H/600 skal ligge inden for intervallet 5 - 20 mm, hvor H=væghøjden i mm. Dette betyder, at en 3 m høj væg må hælde maksimalt 5 mm (3000/600=5).
H/600 skal ligge inden for intervallet 5 - 20 mm, hvor H=væghøjden i mm. Dette betyder, at en 3 m høj væg må hælde maksimalt 5 mm (3000/600=5).
Moderator
· Stockholm
· 57 861 indlæg
Kunne det være sådan, at betondækket er blevet et par cm for stort, og at de har kappet og monteret syllen strikt efter tegning, uden hensyn til dækkets størrelse? Hvilket måske kunne begrundes med, at ellers bliver garagen større end hvad byggetilladelsen tillader?