Hej skriver her for første gang.
Jeg er i gang med at lave om i gangen og vil have gulvvarme + klinker.
Det nuværende gulv er betonplade, 70 mm reglar og glasuld, 25 mm fer og not træ, tynd masonit og tynd laminat.
Der er uindrettet kælder under pladen, som holder ca. 13C om vinteren.

Jeg er kommet frem til, at det skal renses ned til betonen og bygges op for at komme i niveau med det nuværende gulv og få plads til gulvvarme, klinker og armeret flydesparkel.

Spørgsmålet er, om jeg gør noget forkert, hvis jeg støber 50mm letbetonplader på betongulvet og derefter armeringsnet, elslange, flydesparkel osv.
Tanken er, at det skal isolere lidt mod kælderen og ikke veje for meget, ca. 500 kg, samt være så billigt som muligt?

Grundstøb med eps-beton. Let og isolerende. Derefter flydespartel med varme + klinker.

• Synes
nino og 1 anden
  • Laddar…
L largab sagde:
Grundstøb med eps-beton. Let og isolerende. Derefter flydespartel med varme + klinker.
Havde tænkt at støbe fliserne fast med eps-beton. Er det lettere og billigere at støbe eps-beton alene? Betonkagen skal være 60 mm i alt. Derefter 40 mm flydespartel +fix+klinker

H Hankr sagde:
Havde tænkt at støbe fast pladerne med eps beton. Er det lettere og billigere at støbe eps beton alene? Betonlaget skal være 60 mm i alt. Derefter 40 mm flydespartel + klæb + klinker
Det må du regne på. Epsbeton koster lidt. Et andet alternativ er at lime 50-60 mm eps isolering fast med flydeklæb i bunden som bedre isolering og billig fyldning. Derefter udlægge flydespartel med fiberflydespartel inkl. varmekabel ovenpå den.

L largab sagde:
Det får du räkna på. Epsbetong kostar en slant. Et andet alternativ er at lime 50-60 mm eps isolering fast med flytfix i bunden som bedre isolering og billig fyld. Derefter flydespartle med fiberflydespartel inkl. varmekabel ovenpå den.
Overfladen er 10m2 og jeg har beregnet omkostning til 5000 med beton, letbeton plader og armering. Kan eps tåle at gå på /lægge klinker?

H Hankr sagde:
Overfladen er 10m2 og jeg har beregnet udgifterne til 5000 med beton, letbetonplader og armering. Kan EPS tåle at gå på / lægge klinker?
Ja. Hvis man har et lag af flydespartel ovenpå, fordeler det trykket. Det går nok også med selv de enkleste EPS-blokke. I bryggerset har jeg klinker limet direkte på EPS, men det er nok noget hårdere EPS. LK gulvvarme har systemer med EPS-plader. Tag et kig på dem...

Det går ikke at lime noget med eps, det er jo ikke den konsistens. Man skal flyde på eps for at kunne lægge klinker.

Hvorfor ikke lægge markisolerskiver som man har under huse?
De er jo meget bæredygtige og nemme at skære og arbejde med.
Har et gulv hjemme lavet sådan. Ovenpå dette er der nogle cm beton med armeringsmåtte i og ovenpå det klinker.

Det er altså muligt at lægge eps isolering (frigolit) plader direkte på gulvet og lægge net, varmekabler og flydespartel alt sammen i ét strøg.

H Hankr sagde:
Det går alltså att lägga eps isolering (frigolit) plader direkte på gulvet og lægge net, varmeslanger og flydespartle alt i ét svep
Men det er nok ingen konstruktion, som nogen producent står bag...
Støb med epscement og flydespartle min 20mm og læg så klinker.
Vil du absolut have plader i bunden, så støb med beton eller rot brug

Jeg ville separatlime epsen mod betonen først.
Rengør, primer, flydeklæb, eps-plade, vægte ovenpå, hærde.
Derefter fortsætte med armeringsnet, varmekabel, fiberflydespartel.

Fordelen med plader i plast er, at de isolerer meget bedre end EPS beton.
Ellers havde jeg nok valgt EPS beton, men nu er jo pladsen til isolering minimal...

L largab sagde:
Jeg ville separatlime epsen mod betonen først.
Rengør, primer, flydefix, eps-plade, vægte ovenpå, hærde.
Derefter fortsætte med armeringsnet, varmekabel, fiberflydespartel
Det ser interessant ud. Fungerer flydefix som lim i dette tilfælde? Behøver man at fæstne celleplasten med noget så det ikke flyder op ved anden flydning? Elslyngen holder max 70C. Behøver man afstandsstykker eller lignende så det ikke står mod celleplasten?

Kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men flyder gør de. Når du limer dem med nogen passende, for at få dem tæt mod betonen, så lægger du bare sten på pladerne.
Det gjorde jeg, og det blev rigtig godt.

Bruger man den rigtige type EPS-beton, så har man næsten lige så god lambdaværdi på den som celleplastplader. Fæster man pladerne korrekt, er det vel ikke en dårligere konstruktion, men mere besværlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.