Jeg er i gang med at renovere herhjemme og er stødt på noget, jeg føler mig usikker på.
Jeg arbejder selv som tømrer, men har aldrig arbejdet så meget med bjælkekonstruktioner så krydser fingre for, at nogen herinde kunne give mig tips.
Jeg overvejer at fjerne en dør, der sidder i en bjælkekonstruktion, men tænkte også at benytte lejligheden til at udvide denne åbning for at få rummene til at flyde sammen og på den måde få en fed planløsning.
Jeg ved, at bjælker holder i sig selv ret godt, og at man kan udvide ret meget, inden man behøver at lave nogen forstærkning, men som sagt.. har aldrig gjort dette.
Her er et billede af, hvordan jeg havde tænkt, og hvordan det ser ud lige nu.
Det første billede er, hvordan jeg havde tænkt at åbne op, alt inden for det markerede tænkte jeg at fjerne.
Det andet billede viser, hvordan planløsningen inde i rummet vil se ud, hvis jeg fjernede døren og udvidede åbningen.
Der vil altså være 400mm fra kanten på åbningen til hjørnet i rummet.
Tror I, at dette ville fungere, eller skal jeg forstærke det?
Alle svar er meget værdsatte!
Det er liggende tømmer! Så det burde være nok at bare save op uden at forstærke noget bemærkelsesværdigt?
Havde tænkt mig at forstærke mens jeg saver op bare så det ikke skal bevæge sig, men det føles lidt overdrevet også.
Jeg har ingen større erfaring med at renovere træhuse, men har været med til at tømre på nogle huse. Jeg har altid slået dyvler i nogle dm fra dør- og vindueshuller. Åbner man ikke mere end at dyvlerne bliver, så er det jo ikke noget problem. I dit tilfælde vil eventuelle dyvler nok også ryge. En enkel og pæn måde at stabilisere tømret på er at indfælde en regel i enderne på tømret, som låser træstokkene sammen sidelæns og skjules bag dørkarmen. Når man gør dette på nye huse, er det vigtigt at lave reglen kort, så den ikke løfter stokken over døren, når væggen sætter sig, men i et gammelt hus bevæger væggen sig måske ikke så meget.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.