Hej!

Jeg er for nylig flyttet ind i en ældre lejlighed fra 1910.
I køkkenet er der et spisekammer med dør til, hvor jeg har tænkt mig at fjerne døren og karmen og udvide åbningen til samme bredde som spisekammerets indersider.
Indervæggen, som karmen sidder i, er en pudset murstensvæg. Efter at have fjernet karmindfatningen og slået en del af pudsen af, opdagede jeg, at træoverliggeren som karmen sidder i foroven, kun har ca. 50 mm leje på murstenen i sideretningen.
For at gøre murstenene i niveau med spisekammerets væg, har jeg brug for at udvide åbningen betydeligt mere end det, ca. 200 mm.
Selvom jeg aner, at aflastningsoverliggeren kun er for karmen (da den sidder relativt løst), tør jeg ikke bare fjerne den af frygt for, at de overliggende mursten falder ned. Fugerne er jo selvfølgelig sprøde og ret upålidelige.

Hvilke muligheder har jeg her? Vedhæfter nogle billeder til afklaring.

PS. For den bekymrede er det konstateret, at væggen ikke er bærende af både konstruktør, mægler samt at naboen nedenunder i en identisk lejlighed har fjernet hele sin.

Tak!

• Pantry med fjernet dørkarme, viser indhold på hylder, et køleskab og værktøj i kasse. Væg omkring er delvist fjernet som del af renovation.
  • Åbning i en muret væg i et ældre køkken, hvor dørkarmen er fjernet. Træbjælke og murværk er synlige omkring spisekammerets hylder.
Mats-S
Jeg formoder, at du ikke skal rive teglene ovenover, eller reglen som bærer teglene?
I så fald:

Du kan tage ned karmen etapevis.
- Sav af den indvendige karm på begge sider et stykke inde i åbningen, så bæringen er intakt på reglen som bærer teglene. Fjern den afsavede overkarm.
- Sæt midlertidige støtter som støtte til reglen som bærer teglene.
- Fjern hele karmen.

Så må du improvisere for at lave en ny støtte til bæringen af teglene, en klassisk tilfælde af LPP (Løses På Plads).
Ikke et komplet svar, men måske en begyndelse :)

Tak for svaret!

Karmen kan jo fint tages ned uden støtte, da bjælken, der bærer teglstenen ovenfor, hviler på teglstenen i sideretningen.
Det er jo egentlig LPP-delen, jeg havde brug for hjælp til ;)

Tanken nu er at fjerne mørtlen fra en teglfuge ovenfor rækken, der er over træbjælken, og indsætte en tilstrækkelig lang fladjern, måske en 50x6mm, med ordentlig støtte uden for den planlagte åbning - for derefter at kunne fjerne træbjælken og teglstenen i sideretningen, hvordan lyder det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.