Hej, er i gang med badeværelsesrenovering/ombygning i en andelsbolig i et hus fra århundredskiftet (1905). Jeg har nu fuldstændigt fjernet det gamle. Renset i gulvet for at se på mulighederne for at få sænket afløbsrørene en smule, så vi ikke behøver at have et badeværelse med mega tærskel (som det var før). Vi kommer ikke til at røre foreningens stamledning, og denne ligger i en højde, hvor et udtag i form af cirkulært udtag midt på bjælken ikke er aktuelt, da det ville resultere i modfald.

mit spørgsmål er, kan man lave et mindre udtag i overkanten og nøjes med at forstærke med krydsfiner på siderne? For mig føles det ikke rigtig at lave udtag i overkanten i stedet for cirkulært, men det fungerer måske?

• Sort plastikafløbsrør under renovering af badeværelse med målebånd ved siden af. Ombygning i gammel lejlighed med fjernet gulv.
  • Sort afløbsrør under gulv ved et bjælkelag, med en tommestok opmålt ved siden af. Baustykket præget af byggearbejde og snavs.
  • Billede af åbnet badeværelsesgulv med synlige afløbsrør og jord, del af renovering i en gammel lejlighed.
  • Renovering af badeværelse fra 1905, gulvet blottet for at justere afløbsrør, værktøj og støvsuger ses, person står i shorts og sko.
Kør med fukssvansen et stykke og se om de niver...
Nej, spøg til side. Jeg forstår, at du grubler.
22 mm krydsfiner, lime og trække med gennemgående gevindstang måske.

Du kan jo altid styrke med limskruet regel under fx 70 eller 90 regel hvad som kan få plads under på begge sider. Du limskruer altså langsmed på begge sider af udtaget

Yes det jeg vil gøre også men er det godkendt selv ved urtag i overkant og ikke ved huludtag?

Ja du. Bjælkelaget er en del af huset, og det skal du ikke give dig i kast med uden videre. Det går sikkert an at både bore og save i bjælkerne i en eller anden omfang.
Men for at være safe, bør du nok sørge for ikke at gøre skade på konstruktionen uden at have sort på hvidt, at det fungerer.

Som jeg forstår det, så har man brug for at hyre en konstruktør, da de giver en form for "attest"? Jeg er selv ingeniør, så jeg er vant til at kunne beregne lasttilfælde og bjælker, men jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan man skal kunne gøre det på et hus fra 1905, hvor sandsynligvis alle former for eventuelle konstruktionsplaner er ikke-eksisterende.
I mine øjne bør man derfor tage udgangspunkt i, at bjælkens bæreevne, bøjningsstivhed og eventuelle vridstivhed skal forstærkes på en sådan måde, at den efter indgrebet er lige så god eller bedre i alle disse faktorer.

S senegym sagde:
Som jeg forstår det, skal man tage en konstruktør ind, da de giver en form for "attest"? Jeg er selv ingenjör så jeg er jo vant til at kunne beregne lastfald og bjælker, men jeg har lidt svært ved at forstå, hvordan man skal kunne gøre det på et hus fra 1905, hvor alle former for evt. konstruktions-tegninger sandsynligvis er ikke-eksisterende. I mine øjne skal man jo i så fald tage udgangspunkt i, at bjælkens bæreevne, bøjningsstivhed og evt. vridningsstivhed skal forstærkes på en sådan måde, at den efter indgrebet er lig med eller mere i alle disse faktorer.
det er formodentlig ingen fare rent spontant. Men de har jo engang i tiden undladt at indfælde afløbet i bjælkelaget. Formentlig for at undgå at gætte.

Senest redigeret:
  • Synes
senegym
  • Laddar…
Jeg kan også nævne, at den gamle installation nok var mere: løs det, så vi har en toilet med brusemulighed, for rimelige penge mere end: løs dette så pænt som muligt, så vi får et godt praktisk badeværelse

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.