9,526 læst ·
22 svar
10k læst
22 svar
Udskifte væghængt udenpåliggende toilet men det passer ikke.
Vi har åbenbart et væghængt toilet fra 70'erne, og det står og løber.
Jeg var i kontakt med Gustavsberg, som sagde, at eftersom det er så gammelt, så findes der ingen dele at købe.
Så vi købte altså et nyt, som vi skulle montere. Ifølge hjemmesiden skulle det "være enkelt at montere og passe til de fleste ældre montage".
Det gjorde det selvfølgelig IKKE.
Der er ca. 5 cm forskel til hullerne for ophængning, og hvis vi hænger det op på "grove pinde, 2 stk der stikker ud fra væg", så passer det slet ikke ind i afløbsrøret.
Jeg havde en blikkenslager her i dag, og han troede, at det eventuelt er en "stålramme støbt ind i gulvet bag væggen, hvor disse to pinde stikker ud fra". Spørgsmålet er: Hvad skal vi gøre? Er der nye dimensioner nu til dags?
En enkelt reparation, som er blevet meget besværlig.
Det er jo ikke det eneste, der skal udskiftes og repareres i huset, så det kunne være interessant at vide på en måde, hvad dette kan koste.
Yderst taknemmelig for svar.
Jeg var i kontakt med Gustavsberg, som sagde, at eftersom det er så gammelt, så findes der ingen dele at købe.
Så vi købte altså et nyt, som vi skulle montere. Ifølge hjemmesiden skulle det "være enkelt at montere og passe til de fleste ældre montage".
Det gjorde det selvfølgelig IKKE.
Der er ca. 5 cm forskel til hullerne for ophængning, og hvis vi hænger det op på "grove pinde, 2 stk der stikker ud fra væg", så passer det slet ikke ind i afløbsrøret.
Jeg havde en blikkenslager her i dag, og han troede, at det eventuelt er en "stålramme støbt ind i gulvet bag væggen, hvor disse to pinde stikker ud fra". Spørgsmålet er: Hvad skal vi gøre? Er der nye dimensioner nu til dags?
En enkelt reparation, som er blevet meget besværlig.
Det er jo ikke det eneste, der skal udskiftes og repareres i huset, så det kunne være interessant at vide på en måde, hvad dette kan koste.
Yderst taknemmelig for svar.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 indlæg
Der findes toiletter bla. fra Gustavsberg, der passer med "ældre svensk standard" for hulbilledet. Nu ved jeg ikke, om der kan findes mere end en ældre standard.
Gå ind på hjemmesiderne for de forskellige producenter Gustavsberg, Ifö, Ido osv. Der findes målskitser på alle toiletter.
Gå ind på hjemmesiderne for de forskellige producenter Gustavsberg, Ifö, Ido osv. Der findes målskitser på alle toiletter.
Ja vi troede på "standard", men antageligvis er den ændret. Nu står. Tag toilettet der, og vi undrer os over, hvordan pokker vi skal få nye "stålrør" ud fra væggen, som skal holde til toilettet.
Drog videre spørgsmålet til min far, som i 70'erne og senere arbejdede på Gustavsberg med service af deres sanitetsporcelæn.
Har den trykknap (model 339) eller "løfteknap" (sandsynlig modelnavn 385), så sidder de meget rigtigt ofte med en stålfixtur i væggen.
Hvis man ikke finder en stol med samme hulbillede, så kan det løses ved, at man sætter nye bolte, såkaldte "skruetapper":
https://www.vvsobygg.se/skruvstifts...hMt90OzxFBynz5dqYPanyUtzhimVizLxoCnH4QAvD_BwE
Kræver dog, at der er noget at skrue i - dvs ikke kun gips...
Har den trykknap (model 339) eller "løfteknap" (sandsynlig modelnavn 385), så sidder de meget rigtigt ofte med en stålfixtur i væggen.
Hvis man ikke finder en stol med samme hulbillede, så kan det løses ved, at man sætter nye bolte, såkaldte "skruetapper":
https://www.vvsobygg.se/skruvstifts...hMt90OzxFBynz5dqYPanyUtzhimVizLxoCnH4QAvD_BwE
Kræver dog, at der er noget at skrue i - dvs ikke kun gips...
tak hvor betænksomt at høre dig for med en professionel der virkelig ved det. Sætter pris på det.D doubleH sagde:Spurgte videre til min far, som i 70'erne og senere arbejdede hos Gustavsberg med service af deres sanitetsporcelæn.
Har den trykknap (model 339) eller "løfteknap" (formentlig modelnavn 385), så sidder de ganske rigtigt oftest med en stålfikstur i væggen.
Hvis man ikke finder en stol med samme hulbillede, kan det løses ved at sætte nye bolte, såkaldte "skruestifter":
[link]
Kræver dog at der er noget at skrue i - dvs ikke kun gips...
Det er med, den nye og den gamle (en knap man ”trækker op”.
ja vi ved jo desværre ikke rigtigt hvad der er på bagsiden mere :/
Medlem
· Västra Götaland
· 3 297 indlæg
Borde väl gå att lista ut hur väggarna i toaletten är beskaffade?L linnnordstrom sagde:
Anledningen till att det sitter en fixtur brukar ju vara att det är gips.
Har ni monterat nåt annat på toaletten, typ skåp eller toapapperhållare.
I så fall bör ni ha sett vad som fanns bakom kaklet när ni borrade?
Iofs inte ens säkert att det är kaklat? Våtrumstapet var ju poppis på 70-talet...
Ikke monteret noget andet, men i køkkenet hang skabene kun på masonit, så jeg håber, det ikke er det samme.
Men hvis vi nu afmonterer den gamle toilet igen, hvordan bør jeg måle præcist for derefter at kunne bestille? (Er det fra tapperne de sidder, til begyndelsen af afløbet?, måske dumt spørgsmål men jeg har ingen idé).
Der findes en del at læse om emnet her på Byggahus-forumet. Søg på "vägghängd toalett" Nu har I jo desværre allerede nået at købe en ny stol... Hvad købte I for mærke/model (fremgår ikke i tråden) Hvad har I for cc-mål mellem boltene i væggen? Gustavsbergs nye væghængte toiletter har ovale huller som skal passe både gamle og nye standardmål (180 og 230mm) https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/Drawing/converted/5530.gif
Denne bestilte jeg i begyndelsen af sommeren.
https://www.buildor.se/gustavsberg-vagghangd-toalettstol-339-rot
Netop fordi der i instruktionerne på hjemmesiden stod, at det ville passe nemt "Har du en væghængt toiletstol siden tidligere, bliver det nemt at installere en Gustavsberg væghængt toiletstol 339 ROT i dit badeværelse. Ved at bruge svenske standardmåler for montering, monterer du denne toiletstolen på samme sted som den gamle."
https://www.buildor.se/gustavsberg-vagghangd-toalettstol-339-rot
Netop fordi der i instruktionerne på hjemmesiden stod, at det ville passe nemt "Har du en væghængt toiletstol siden tidligere, bliver det nemt at installere en Gustavsberg væghængt toiletstol 339 ROT i dit badeværelse. Ved at bruge svenske standardmåler for montering, monterer du denne toiletstolen på samme sted som den gamle."
Se på tegningerne - det fremgår ret tydeligt, hvordan man skal måle.L linnnordstrom sagde:
Du har ikke skrevet, hvad du har for cc-mål mellem boltene i væggen.
I har jo ikke brugt den nye toilettstol, så det kan måske returneres?
Hvis du/I ikke ved, hvordan I skal måle så tag et papstykke og mal mod gamle stolens bagside - klip/skær ud hvor afløb henholdsvis bolthul er og tag med jer til VVS-butikken, så de kan hjælpe med en stol, der passer til jeres mål.