Jeg skal udskifte vinduer i min 40 år gamle etplansvilla med en ramme af stående vægelementer af Siporex og pudsede ydervægge. En tre meter bred vinduesparti, som er bærende, skal udskiftes med høje vinduer, der ikke er bærende. Tre spær hviler på det aktuelle vinduesparti. Den enkleste løsning rent konstruktionsmæssigt ville naturligvis være at lave udskæringer i vægelementerne på begge sider af vægåbningen og indsætte en bærende bjælke. Af æstetiske grunde og rent praktiske - for at undgå ommuring og omtapetsering - overvejer jeg, om der findes en anden løsning. Det, jeg overvejer, er, om den bærende bjælke, som skal have en tykkelse på maks. 150 mm, på en eller anden måde kan placeres ovenpå vægelementerne; altså således at understøtningsfladerne er i linje med overkanten af bjælken. På denne måde ville synlige indgreb i ydervæggene kunne undgås. Derudover - hvordan skulle en sådan bjælke konstrueres for at have så lavt et u-værdi som muligt.
Dit forslag er en enkel og god konstruktion, men desværre ikke svar på mit spørgsmål.
Skal du installere et skydedørsparti? Det lyder næsten som om du har sådan et i tankerne, og i så fald skal bjælken desuden tage hensyn til nedbøjning.
Skal du desuden have en løsning, hvor bjælken er maks 150 mm, så kan vi glemme limtræ og måske vælge en stålbjælke i stedet.
Spontant lyder det som om, du skal invitere en konstruktør hjem og se, hvordan det ser ud. Hvor i Sverige bor du?
Skal du desuden have en løsning, hvor bjælken er maks 150 mm, så kan vi glemme limtræ og måske vælge en stålbjælke i stedet.
Spontant lyder det som om, du skal invitere en konstruktør hjem og se, hvordan det ser ud. Hvor i Sverige bor du?
Nej det bliver ingen skydedør i netop denne vægåbning, men derimod 2 vinduer 10 x 21 og en helglaset dør 10 X 21. Bjælken kan være 300 mm høj og 150 mm tyk/dyb.
Hvor bredt er huset?
Hvis man antager, at åbningen bliver på husets langside, så har jeg brug for at vide, hvor bredt huset er på kortsiden. Antager man 7,2m, så kan du tage limtræ ifølge følgende:
90x270
66x315
90x315 osv.
eller kerto 63x300
Hvis man antager, at åbningen bliver på husets langside, så har jeg brug for at vide, hvor bredt huset er på kortsiden. Antager man 7,2m, så kan du tage limtræ ifølge følgende:
90x270
66x315
90x315 osv.
eller kerto 63x300
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvordan skifte stolpe? Bærende?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur laga bärande fönsterparti?
Fönster & Dörrar -
Byta bjälklag, bärande delar?
Grund & Markarbeten -
Skal jeg udskifte de bærende dele i altanen?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Udskifte rådne bærende elementer veranda
Byggematerialer & Byggeteknologi