Vores spisekammer bliver varmt af køleskabet, selvom vi har en luftspalte på ca. 5 cm. Hvad kan vi sætte på spisekammervæggens yderside for at isolere så godt som muligt? Det bør måske være maks ca. 1 cm tykt, da vi vil beholde luftspalten.

A
W weberduo sagde:
Vores spisekammer bliver varmt af køleskabet, selvom vi har et luftspalte på ca. 5 cm. Hvad kan vi sætte på spisekammerets yderside for at isolere så godt som muligt? Det bør måske være maks. ca. 1 cm tykt, da vi ønsker at bevare luftspalten.
Isoleringen gør kun, at spisekammeret opvarmes langsommere, ikke at det forbliver koldt. Så enten skal du tilføre køling i spisekammeret eller fjerne varmen fra køleskabet, så varmen ikke vil vandre ind i spisekammeret.

• Synes
RoAd og 1 anden
  • Laddar…
Düsseldorff
Problemet er, at spisekammeret er væg til væg med en varmekilde. Det er ikke optimalt. Hvilke muligheder er der for at lede kulde ind i spisekammeret? Er der eksempelvis en kølig kælder nedenunder?

Düsseldorff
En ydervæg kan også være til gavn for en ventil. Udetemperaturen er jo betydeligt lavere end indetemperaturen de fleste dage i vores land.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Spisekammeret står mod en ydervæg og har en ventil nederst og øverst, samt små åbninger i hver hylde. Køleskabet står ret frit, uden et skab ovenpå og kun et gulvskab og et lille højskab med åbent imellem, på den anden side. Vi overvejer at anskaffe en ventilator til en af ventilerne.

• Synes
Düsseldorff
  • Laddar…
Der findes nok som sagt andre løsninger end isolering, men svaret på netop isoleringsspørgsmålet er vel en tynd pir skive.

PIR-plade lyder godt, findes der tyndere end 20 mm?

Hvad tror I om dette:
Ebisol 6 mm har samme isoleringskraft som hele 100 mm teglmur eller 360 mm beton.

eller sørg for at øge luftcirkulationen i luftspalten mellem køleskabet og spisekammeret. en ventilator altså i stedet for isolering.

Skulle ventilatoren sidde oven over luftspalten og trække varmluften ud, eftersom det er så smalt et rum? Findes der lydløse ventilatorer? Vi vil virkelig ikke have mere lyd i køkkenet.

T
W weberduo sagde:
Skulle ventilatoren sidde ovenover luftspalten og trække varm luft ud, da det er så smalt rum? Findes der lydløse ventilatorer? Vi vil virkelig ikke have mere støj i køkkenet.
Du kan se på computerventilatorer, som kan flytte en del luft uden at larme så meget. Drives af 5 eller 12 volt. Det kan være svært at vide, hvordan den skal monteres, men det afhænger lidt af, hvordan det ser ud. Den behøver måske ikke at trykke luften udenfor, men bare væk fra mellemrummet ud i rummet. Meget billige også.

Der findes også tangential-/tværstrømsventilatorer, som kan monteres ovenover spalten og suge luft ud, lidt uklart hvordan man skal lede luften væk, hvis den ikke bare kan sendes ud i rummet. Flow bliver der dog :)
Fordel med disse er, at de flytter meget luft og er stille. De er måske lidt dyre, men der findes både 12v og 240 v varianter, hvis mine google-færdigheder ikke er helt dårlige.

W weberduo sagde:
Ebisol 6 mm har samme isoleringsstyrke som en hel 100 mm teglmur eller 360 mm beton.
Det lyder som meget, men er stort set i samme klasse som almindelig mineraluld.

Gode tips til fægtning!

Ville man altså kunne have kun 6 mm mineraluld og få samme isolering?

Cellplast, 10 mm, 0.038 varmeledningsevne?

10 mm er utrolig tynd isolering sammenlignet med, hvad man plejer at have på huse i dag. Men er det kun tynde trævægge, gør det en lille forskel alligevel. I gamle helt uisolerede sommerhuse skete det, at man satte ½" treetex som isolering på indersiden af væggene.

Hvilken verdensretning er ydervæggen? Det er jo ganske varmt udenfor nu, så man skal ikke forvente nogen mirakler. Hvis du satser på ventilatorer, kan det være en fordel at have det termostatstyret, så ventilatoren ikke kører, når det er varmere udenfor end i spisekammeret.

Jeg har omtrent det samme problem, jeg kan ikke fjerne varme fra bag køleskabet. Så køleskabet skal arbejde ret meget. Jeg tænkte på at investere i en ventilator, men det er ikke let at finde den rigtige model. Computerblæsere har jeg liggende, måske kan jeg modificere en.

Vakuumisolation er den mest effektive i forholdet isolationstykkelse/isoleringsværdi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.