11,868 læst ·
10 svar
12k læst
10 svar
Tynd limtræplade til inddækning af dørfals?
Hej, jeg har en dørsmig til yderdøren, som er ca. 35 cm dyb. Stammen er pudset mursten, og jeg har fuldspartlet smigen og havde tænkt mig at sætte microlit-væv, sokkel forneden og male. Men nu tror jeg, det vil se betydeligt bedre ud i tilslutning mod dørkarmen osv. (se billede 1), at simpelthen lime en plade på siderne og loftet af smigen og undlade gulvsokler i denne del. For at det skal se godt ud forneden, skal pladen ligge ordentligt tæt mod gulvet. Gulvet er ujævnt, men det løser jeg med en passer og såkaldt "scribing".
Spørgsmålet er bare, hvilket plademateriale man vælger, MDF føles ikke helt passende med tanke på, at det skal ligge nede mod (skrubbede) gulvet i en gang med en del slid, det samme med krydsfiner, kan vel svulme ved fugt. Fandt Malåpladen hos Beijer og syntes, det lød perfekt - en lamineret plade af massivt fyrretræ. Men de fandtes kun i 18mm, og så meget vil jeg ikke have, det bygger. Fandt et meget fint eksempel i Gård&Torp, se billede 2. Præcis sådan vil jeg gerne have det til at se ud.
Nogen der ved hvilken plademateriale man kan bruge for at opnå den "konstruktion"?
Billede 1

Billede 2 (eksempel fra Gård&Torp nr. 3/2009)

Spørgsmålet er bare, hvilket plademateriale man vælger, MDF føles ikke helt passende med tanke på, at det skal ligge nede mod (skrubbede) gulvet i en gang med en del slid, det samme med krydsfiner, kan vel svulme ved fugt. Fandt Malåpladen hos Beijer og syntes, det lød perfekt - en lamineret plade af massivt fyrretræ. Men de fandtes kun i 18mm, og så meget vil jeg ikke have, det bygger. Fandt et meget fint eksempel i Gård&Torp, se billede 2. Præcis sådan vil jeg gerne have det til at se ud.
Nogen der ved hvilken plademateriale man kan bruge for at opnå den "konstruktion"?
Billede 1

Billede 2 (eksempel fra Gård&Torp nr. 3/2009)

Jeg ville uden tvivl bruge MDF. Hvis du er bekymret for fugten, er det vel bare at male ekstra grundigt i enden, inden du monterer. Jeg har selv MDF i smygen til døren, har ikke haft nogle problemer i 4-5 år.
Du burde kunne finde stavlimet fyrretræ, der er både 12 og 16 mm, synes jeg?
Du burde kunne finde stavlimet fyrretræ, der er både 12 og 16 mm, synes jeg?
Ja 6 mm findes, men plejer ikke at være på lager hos byggemarkedet. De kan bestille hjem. Prøv at få samfragt med byggemarkedets almindelige leverancer, så du ikke behøver at betale fragt for en enkelt plade, hvilket bliver dyrt.
Ok. det var et godt tip som jeg må tage til ved limningen. Overvejer at bruge krydsfiner i stedet for MDF. Ulempen er vel prisen, hvilket er irrelevant i denne skala. Der kan man jo gå ned til 4mm typ.
Så er man jo amatør satte foderet først som billedet nedenfor viser, kant i kant med ufodrede smyg, i stedet for først at beklæde smygen med plade og derefter tilpasse foderet i sidled for at dække evt. sprækker mellem pladen og den (sikkert) ujævne væg. Nu bliver pladens side synlig (en grund til, at man vil have den så tynd som muligt), men det burde vel gå an at få godt med det fine snit fra Festool TS-55 og lidt latexfugemasse imellem håber jeg. Fordelen er jo, at evt. revner mellem foder og smyg ses mindre, da man ikke forsøger at opnå en usynlig glat overflade.
I billedet fra Gård & Torp (første indlæg) ser det jo også ud til, at de har en markeret kant mellem pladen i smygen og foderet.
/A
Så er man jo amatør satte foderet først som billedet nedenfor viser, kant i kant med ufodrede smyg, i stedet for først at beklæde smygen med plade og derefter tilpasse foderet i sidled for at dække evt. sprækker mellem pladen og den (sikkert) ujævne væg. Nu bliver pladens side synlig (en grund til, at man vil have den så tynd som muligt), men det burde vel gå an at få godt med det fine snit fra Festool TS-55 og lidt latexfugemasse imellem håber jeg. Fordelen er jo, at evt. revner mellem foder og smyg ses mindre, da man ikke forsøger at opnå en usynlig glat overflade.
I billedet fra Gård & Torp (første indlæg) ser det jo også ud til, at de har en markeret kant mellem pladen i smygen og foderet.
/A
Senest redigeret:
Det bliver nok godt, at sætte foderet præcis i niveau med smygen afslører absolut alle små skævheder. (Derfor plejer man at trække foderet ud/ind(?) 5 mm eller sådan noget. I mit eget hus har tidligere ejere ikke rigtig kunnet bestemme sig, nogle indhak er 2 mm - andre 2 cm...)
Eller så kører du med 6 mm MDF og fræser en rund kant på smygen så smelter den ind med foderet og det ser ud præcis som om det var gjort i "rigtig" rækkefølge.
Hvad godt med råd, man får her! I mit tilfælde bliver det jo ingen rigtig indrag, eftersom jeg gjorde det i forkert rækkefølge. "Indraget" bliver jo præcis så tykt, som MDF'en er. Men en lille stribe fuge fixer nok eventuel sprække. Og at fræse en runding gør jo også MDF'en mindre følsom for stød på kanten. Men det er frustrerende, hvor små fejl i detaljerne kan give merarbejde!
Overvejede her til morgen, om man alligevel skulle fjerne listerne (med alt, hvad det indebærer - fjerne et nærliggende element, nye gulvpaneler, der ligger an, tilpasse udenpåliggende kulo-trækning i kant med liste osv. osv.). Godt, at jeg nok kan få det til at fungere uden alt dette....
/A
Overvejede her til morgen, om man alligevel skulle fjerne listerne (med alt, hvad det indebærer - fjerne et nærliggende element, nye gulvpaneler, der ligger an, tilpasse udenpåliggende kulo-trækning i kant med liste osv. osv.). Godt, at jeg nok kan få det til at fungere uden alt dette....
/A
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vad är detta för rund tunna sak?
Fritidshus -
Vilken handdriven pump för att fylla liten badtunna med sjövatten?
Fritidshus -
Är tunnare regel på kortlingar ok för fris?
Altan & Uteplats -
Falu Rödfärg - oöppnad gammal som är för tunn
Färg, Måla & Tapetsera -
Renovera trädäck, för tunna reglar?
Altan & Uteplats