55,565 læst ·
17 svar
56k læst
17 svar
Tynd indervæg uden huller i gulvet?
Hej!
Jeg er ude efter at sætte en tynd indervæg op uden at skulle sømme/skruve i gulvet (parket). Det er en "midlertidig væg" for at opdele et større rum, da jeg har brug for et rum-i-rummet. Vægge og loft er det ingen problemer, hvis der bliver påvirkninger på.
Et ønske er, om det også gør det muligt at sætte et "vindue" (Glasrude) ind for lysindfald.
Lydisolering er ikke højeste prioritet.
"Spændvæg"?
ALLE forslag modtages taknemmeligt!
Jeg er ude efter at sætte en tynd indervæg op uden at skulle sømme/skruve i gulvet (parket). Det er en "midlertidig væg" for at opdele et større rum, da jeg har brug for et rum-i-rummet. Vægge og loft er det ingen problemer, hvis der bliver påvirkninger på.
Et ønske er, om det også gør det muligt at sætte et "vindue" (Glasrude) ind for lysindfald.
Lydisolering er ikke højeste prioritet.
"Spændvæg"?
ALLE forslag modtages taknemmeligt!
Skruv fast tagregel og vægprofilerne, syllen sætter du med vinkeljern i vægprofilerne. Så er det bare at sætte de profiler du skal have, skrueskruve dem ned i syllen så du ikke skader gulvet, alternativt sæt dem med vinkeljern, på med plademateriale, spartle og tapetsere................klart.
edit: med vægprofilerne mente jeg den metode Mikael_L foreskriver hvis jeg måske var uklar:blushing:
edit: med vægprofilerne mente jeg den metode Mikael_L foreskriver hvis jeg måske var uklar:blushing:
Senest redigeret:
Mellem gulv og gulvregel (syll) ville jeg sætte dobbeltklæbende tape, sådan en med en nogen mm tyk skumplastkerne. Tænk klæbepuder. Jeg ved dog ikke rigtig, hvor man køber sådan noget.
Så ville jeg sætte de lodrette regler i spænd, så skumplasten fjeder sammen. Og hvis det ikke gør noget ved væggene, ville jeg sætte skruer i midten og nederst på reglen, der ligger mod væggene. Ja, eventuelt flere skruer da, men som minimum.
edit:
Ellers synes jeg som Ola78.
Så ville jeg sætte de lodrette regler i spænd, så skumplasten fjeder sammen. Og hvis det ikke gør noget ved væggene, ville jeg sætte skruer i midten og nederst på reglen, der ligger mod væggene. Ja, eventuelt flere skruer da, men som minimum.
edit:
Ellers synes jeg som Ola78.
Senest redigeret:
Lyder meget interessant!
Hvordan sætter man de lodrette reglar i spænd? Lidt for lange og tvinge dem ind?
En anden aspekt, som jeg ikke tænkte på, da jeg skrev dette, er at det er et hjørne, jeg skal afgrænse fra rummet. Det betyder, at det bliver et "yderhjørne", men det fungerer måske alligevel, da jeg kan sætte reglar i loftet/vægge og kan "spænde" med lodrette... ?
Virker det med 45mm reglar eller skal jeg have 70mm? Jeg har meget små marginer for, at der skal være plads til en seng i rummet, vil bare tjekke mine muligheder.
Tak for at I engagerer jer!!!
Hvordan sætter man de lodrette reglar i spænd? Lidt for lange og tvinge dem ind?
En anden aspekt, som jeg ikke tænkte på, da jeg skrev dette, er at det er et hjørne, jeg skal afgrænse fra rummet. Det betyder, at det bliver et "yderhjørne", men det fungerer måske alligevel, da jeg kan sætte reglar i loftet/vægge og kan "spænde" med lodrette... ?
Virker det med 45mm reglar eller skal jeg have 70mm? Jeg har meget små marginer for, at der skal være plads til en seng i rummet, vil bare tjekke mine muligheder.
Tak for at I engagerer jer!!!
det bliver nok endnu bedre med et hjørne.
Så støtter væggen jo sig selv i begge retninger.
Det eneste er den lille "læbe" som kan blive svag, er væggen som har dørhullet i sig, hvis man ikke får godt spænd på reglen nærmest. Eller hvis du kan leve med en lille tærskel.
45:er burde være nok, da du alligevel vil have plader på. MEN jeg ville bruge 70x45 og regel dem med langsiden udad, i hvert fald dem som skal sidde i spænd. 45x45 kan blive svag.
Så støtter væggen jo sig selv i begge retninger.
Det eneste er den lille "læbe" som kan blive svag, er væggen som har dørhullet i sig, hvis man ikke får godt spænd på reglen nærmest. Eller hvis du kan leve med en lille tærskel.
45:er burde være nok, da du alligevel vil have plader på. MEN jeg ville bruge 70x45 og regel dem med langsiden udad, i hvert fald dem som skal sidde i spænd. 45x45 kan blive svag.
Jeg ved ikke om jeg helt forstår, hvordan du har tænkt dig at opdele rummet, måske kan du lægge et lille billede op? Når det gælder de lodrette reglar, skærer du dem et par mm længere end de skal være, så du får dem i spænd. Dim på regelværket bør nok være 45*70, 45*45 risikerer at blive for ustabilt.
Ok, det lyder i hvert fald ikke som om der burde være nogle problemer med at fikse det her. Kan ikke tage alt for lang tid udover overflade osv.
45*70 med 45 mm bred væg m.a.o.? Lyder som en god måde at få lidt bedre stabilitet uden at væggen bliver bredere. Smart!
Ola78: I princippet kan man sige, at jeg skal lave et mindre firkantet rum i et af hjørnerne på et større rum. Blev det lettere at forstå?
45*70 med 45 mm bred væg m.a.o.? Lyder som en god måde at få lidt bedre stabilitet uden at væggen bliver bredere. Smart!
Ola78: I princippet kan man sige, at jeg skal lave et mindre firkantet rum i et af hjørnerne på et større rum. Blev det lettere at forstå?
Senest redigeret:
Ja. Hvis det er den der fjederende tape jeg foreslog, så kunne en mm ekstra måske være godt, ellers er det sandsynligvis lidt mindre. Adgang til en elektrisk kapsav/geringssav er dejligt og så pudse af nogen tiendedele ad gangen, indtil den føles passende stram at slå ind, du skal ikke have brug for meget vold. Tørt/ikke tørt træ kan være et problem. Det er en fordel, hvis du køber lægterne hjem og lader dem ligge i nogle ugers tid indenfor, hvis du kan. Træ tørrer for øvrigt mindre sammen langs fiberretningen.Svae sagde:
Det skulle vel fungere. Vær lidt mere omhyggelig med indspændingen af lægten i hjørnet, og den må gerne have lidt højere indspændingskraft end de andre. Her bliver der for øvrigt mindst to lægter, for at få noget at fastgøre pladerne i. Tag f.eks. en 120mm og 45mm og skru dem sammen til et L.
Det fungerer. Væggen bliver en relativt skrøbelig væg. Men selv med bredere lægter så sidder den dårligt mod gulvet osv. Du må simpelthen acceptere, at det ikke bliver en fuldgyldig væg.
Jeg er nok ikke sikker på, at du kan få tapen løs uden spor, når du skal fjerne væggen igen. Sådan tape plejer at sidde ret fast og kan i værste fald "forene" sig med lakoverfladen på parketgulvet. Jo, det kan fungere, men jeg ville ikke turde, hvis det er vigtigt, at parketgulvet ikke påvirkes.Mikael_L sagde:
Jeg ville ikke bruge tape. Hvis du spænder den nedre hammerbånd med reglarne, så vil det sidde som f-n alligevel.
Bare husk, at den regel, der spænder mest, skal være yderhjørnet. Her var L-profil af 120x45 og 45x45 en meget god idé.
Bare husk, at den regel, der spænder mest, skal være yderhjørnet. Her var L-profil af 120x45 og 45x45 en meget god idé.
For en novice, hammerbånd = regel? I dette tilfælde liggende regel?
Jeg havde tænkt lidt og troede ikke, at en så "enkel" løsning ville fungere, men er nu overbevist. Det betyder jo også, at det at sætte en inderdør ind samt en form for vindue heller ikke bliver noget problem, da jeg har træregler (troede et øjeblik, at pladeregler var et problem...).
Hvis jeg ignorerer tape, skal jeg så have en form for skumgummi (for eksempel som bruges, når man lægger klikgulv) alligevel? Tænker, at det beskytter gulvet lidt, men stadig ikke bør gøre underlaget "glat" for reglerne.
Opfølgende spørgsmål: Fungerer det med dørkarm, når der er så tynd en væg? Hvor tyk er en dørkarm, findes der forskellige?
Jeg havde tænkt lidt og troede ikke, at en så "enkel" løsning ville fungere, men er nu overbevist. Det betyder jo også, at det at sætte en inderdør ind samt en form for vindue heller ikke bliver noget problem, da jeg har træregler (troede et øjeblik, at pladeregler var et problem...).
Hvis jeg ignorerer tape, skal jeg så have en form for skumgummi (for eksempel som bruges, når man lægger klikgulv) alligevel? Tænker, at det beskytter gulvet lidt, men stadig ikke bør gøre underlaget "glat" for reglerne.
Opfølgende spørgsmål: Fungerer det med dørkarm, når der er så tynd en væg? Hvor tyk er en dørkarm, findes der forskellige?
Hammarband er den øvre vandrette regel i en væg, og den nedre kaldes for syll.Svae sagde:For en nybegynder, hammarband = regel? I dette tilfælde liggende reglen?
Hvis jeg undlader tape, skal jeg så have en slags skumgummi (for eksempel det, man bruger, når man lægger klikgulv) alligevel? Tænker, at det beskytter gulvet lidt, men stadig ikke bør gøre underlaget "glat" for reglarne.
Opfølgende spørgsmål: Fungerer det med dørkarm, når det er så smal væg? Hvor tyk er en dørkarm, findes der forskellige?
Det skader ikke, hvis du lægger noget imellem for at skåne gulvet, så læg sådan noget foam, man bruger til klikgulv, eller læg en strimmel grålumpap.
Det bliver nok svært med en dørkarm, hvis du har en væg, der kun er 45 mm + gipsskive på begge sider. Det bliver kun 71 mm totalt, og jeg mener, at en karm plejer at være 95 mm, hvilket det bliver med en 70 mm regelvæg + gips.
Husejer
· Västernorrland
· 2 532 indlæg
Der findes 63mm og 93mm rammer!