Ja, det er underligt. Det er ikke behandlet eller vasket på nogen måde overhovedet, medmindre man tæller regn med.
Præcis hvad det er for træ, ved jeg ikke, men det er købt til formålet af en lokal filial til en stor og veletableret kæde.
Det ser ud som fliskridtning ("fiberludd") (http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6368). Terrassen ser usædvanligt grå ud for at være et halvt år gammel, så jeg tror, det er Organowood. Kan det være det han har købt, sælges på K-rauta og XL-byg?
Mellemrummet mellem brædderne ser tæt ud, og den fejl har jeg også lavet med min Organowoodtræterrasse som leveres usædvanligt tør og skal lægges med stort mellemrum (mindst 4 mm).
Ang. fliskridtningen så ved jeg ikke hvor stort problem det er, producenten mener at man bør/kan mindske det ved at behandle med en såkaldt smuds-og-vandafvisende behandling, se hjemmesiden. http://www.organowood.com/index.php/faq-v3.html
Farsan byggde en terrasse sidste sommer af trykt træ. Efter en "vinter" i Halland ser det ud sådan her, ingen efterbehandling er gjort. Hvad i alverden er der sket?
[billede]
Det der er ikke trykt træ. Det er Organowood. Præcis det samme er sket med vores 175 m2 store Organowood trægulv. Vi har også bekendte, der har samme problem med deres Organowood gulv. Super ringe. Køb ikke Organowood terrassebrædder hvis I ikke vil have, at jeres trægulv skal se ud sådan her et år senere....
Det man ser er kemisk nedbrydning, defibrering af træet. Træfibrene på overfladen løsner sig fra hinanden. Ses ofte, når almindeligt salt har været brugt til at salte et produkt (skinke, fisk) i træhuse. Her må det være kemikalierne i Organowood, der har ført til nedbrydningen. Virksomheden siger jo også, at de "imiterer den naturlige fossileringsproces i træ". Ikke noget at stræbe efter, da hver fossilering af træ fører til kraftig nedbrydning af træet.
"En fin terrasse hvor man kan drikke sin morgenkaffe, sole sig og læse, måske grille eller tage et glas vin. Det er mange husejeres drøm og grund til at bygge en forlængelse af huset i træ. Men drømme går som bekendt ikke altid i opfyldelse. Olle Lundberg i Östersund er en af flere lyttere, der har henvendt sig til Pengepungen, efter at have fået problemer med det miljøklassificerede terrassebræt Organowood, som ifølge producenten er både holdbart og let at vedligeholde. Noget der slet ikke stemmer ifølge flere utilfredse forbrugere. Jens Hamlin fra Organowood medvirker i studiet."
Farsan byggde en altan förra sommaren af trykt træ. Efter en "vinter" i Halland ser det ud så her, ingen efterbehandling er gjort. Hvad i alverden er sket?
[billede]
.
Det der er Organowood. Jeg har 180m2 sådan noget. Bliver ligesådan hvert år. Har skrabet, børstet, spulet etc. hvert år til vanvid. Nu bruger jeg dog højtryksrenser koblet til altanvaskemundstykke, og så bliver dækket fint igen, selvom det tager mange timer at gøre 180 m2. Skal gøres om hvert forår. Har haft trædækket i 4-5 år.
Det der er ikke trykt træ. Det er Organowood. Præcis samme ting er sket med vores 175 m2 store Organowood terrasse. Vi har også bekendte, der har det samme problem med deres Organowood terrasse. Superdårligt. Køb ikke Organowood terrassebrædder, hvis I ikke vil have, at jeres terrasse skal se sådan ud et år senere....
VLintott8888 sagde:
Det der er Organowood. Jeg har 180m2 af det. Bliver det samme hvert år. Har skrabet, børstet, skyllet osv. hvert år til forbandelse. Nu bruger jeg dog højtryksrenser tilsluttet terrassevaskemundstykket, og så bliver terrassen fin igen, selv om det tager mange timer at gøre 180 m2. Skal gøres om hver forår. Har haft terrassen i 4-5 år.
Køb ikke organowood....
Hvis det stadig vokser, så er det vel en god handel?
Om det stadig vokser, så er det vel en god forretning?
Meget dårlig forretning desværre. Betalte 25.000 mere end hvad det ville have kostet med almindeligt tryk, bare fordi jeg ville minimere risikoen for at giftstoffer fra det trykte havnede i vores salatdyrkning nedenfor terrassen... Dyr salat... Det værste er dog alt det ekstra arbejde hvert år. Det er også mere tidskrævende at lægge organowood, fordi de er tørre og svære at rette ud og skal lægges med korrekt mellemrum. Jeg håber, at papirmasse-gojan i træet snart stopper...
Jeg har ren kernetræ på min terrasse, også det "bøvser" lidt efter vinteren, dog ikke så det sprøjter med regnen men det generer mig ikke, det er virkelig kun på den yderste overflade, jeg børster det lidt af med en børste, så det ser fint ud igen.
Lige organowood er blevet lidt kendt for at blive gråt hurtigt og også ret bøvlet, men det er svært at tro, at det påvirker levetiden væsentligt. Følger man deres anvisninger, skal trallen behandles med jævne mellemrum og især i starten, mange lægger det bare og tror, det passer sig selv, hvilket ikke helt er sandt.
Alt træ nedbrydes, selv "dødt eller behandlet" træ, træ er i bund og grund et levende materiale, det er det, der er charmen ved det hele.
"Papirmassagepletterne" på Organowood er ikke noget, der kan ignoreres let. Det ser virkelig ulækkert og snavset ud. Hvis det regner og er vådt, bliver det en glat klistret masse. Denne masse tilstopper effektivt sprækkerne, og derfor bliver vandafløb og ventilation dårlig, hvilket sandsynligvis kan påvirke levetiden, medmindre man skyller sprækkerne rene regelmæssigt. Det drejer sig ikke om små mængder.
Behandlingen ifølge deres anvisninger hjælper ikke. Jeg gjorde det i 3 år, og det hjalp slet ikke. Derimod tjente Organowood godt på midlet, for det var dyrt.
Køb absolut ikke Organowood. Det er rent svindel. Ingen vil have tilbagevendende papirmassagepletter på deres terrasse.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.