Jeg er i gang med at flise vores gæstetoilet nu (halvfliset fra gulv op til 120 cm, afsluttet med brystliste). Fordi den ene væg hælder, har jeg måttet kompensere lidt med fugerne for at holde lige vandrette linjer, men et par fuger (ret langt nede) er blevet lidt tykkere, så nu er jeg lidt bekymret for, om det kun er mig, der vil se det, eftersom det er mig, der har lavet det, eller om det også vil være synligt bagefter...

Lige nu opleves ujævnheden ret tydeligt, synes jeg, fordi det er ufugeret, så det er sort/skygge der, hvor fugerne skal være, og fliserne er mat-hvide, mens rummet er tomt, og væggene i øvrigt er helt bare. Fugtfarven, vi havde tænkt os at bruge, er sølvgrå. Er der et trick, man kan bruge ved selve fugningen for at udjævne det hele yderligere? Eller skal jeg ligefrem bruge hvide fuger i stedet? Som jeg har forstået det, smelter fliser og fuger meget sammen, hvis man har mat-hvide fliser og hvide fuger.

Eller er jeg simpelthen overdrevent pertentlig over noget, som ingen vil bemærke, når håndvask, toilet osv. er sat tilbage?

Uden billede er det jo svært at sige noget, men ofte er man bare pirkefin.........Alt behøver ikke være perfekt ned til mindste millimeter, selvom mange selvfølgelig gerne vil det og ligger søvnløse over sådan noget........

Er enig med den forrige, svært at sige uden billede.
Har lige afsluttet et lignende job. Har ingen tidligere erfaring med at flisebelægge hele vægge. Der er selvfølgelig nogle fejl. De mest iøjnefaldende fugeudspring har jeg formået at skjule med indretningsdetaljer i stedet for at risikere tæthedssikringen og rette det med fliseforandring. Hvor meget fugeudspringene ses, afhænger i høj grad af, hvordan lyset falder og kan ikke rettes med fugen. Helhedsindtrykket er jeg tilfreds med.
Hvis/når det bliver mere flisebelægning, vil jeg spartle f.eks. pladesamlinger med fix inden flisebelægning, for en amatør må det lette en del.

Ja fug så tæt på flisefarven som muligt skjuler nok en del i hvert fald.

Er der en del fugefremspring, kan det blive mere tricky, men der påvirker også belysningen, hvor markante afvigelserne opleves. F.eks. undgå lys langs med fugefremspring, som risikerer at danne skygger. Det er muligt at arbejde lidt med retningen på lyset osv. Skal du have spots, så brug drejelige sådanne, så kan du finjustere lidt.

Nåede ikke at tage et billede i morges inden jeg tog hjemmefra, skal prøve at huske at tage et når jeg kommer hjem...

Der er affasede kanter på fliserne, så belysningen burde jo være hjælpsom som I siger. Jeg er heltilfreds med den ene væg, så meget at jeg kunne overveje lidt mørkere fuger, men på den anden væg er jeg ikke tilfreds (tror jeg, da jeg som sagt ikke ved hvordan det ser ud efter fugning), så det er lidt ærgerligt når man startede så godt. Men med det rigtige lys og møblering burde selv jeg kunne blive nogenlunde tilfreds...

Hvis man tester at fuge med sølvgrå, prøver at beslutte sig ret hurtigt om det er OK eller om man vil skifte til hvid fuge, er det så nemt at fuge om?

Tog et billede nu når jeg var hjemme til frokost. Måske er det ikke så slemt trods alt, jeg har nok siddet og forværret det hele ved at gruble... selvfølgelig bliver det tydeligere, hvis man går ned på hug og ser, men det er jo ikke så ofte, man kravler på alle fire, når man skal på toilettet... det falder måske inden for rammerne af, hvad der er acceptabelt for en førstegangskakler?

• Væg med lyse fliser installeret ujævnt, med en laser på stativ ved siden, under et gør-det-selv renoveringsprojekt i et badeværelse.
Når du sidder på hug foran toilettet, har du andet at tænke på, da er du syg eller for fuld.

Synes de ser meget flotte ud.

Senest redigeret:
  • Synes
  • Haha
Andreas Hedström79 og 5 andre
  • Laddar…
Det ser godt ud i stort set, men fugebredden for de tre nederste rækker til højre er lidt for god synes jeg ;)

mexitegel mexitegel sagde:
Det ser bra ud i det store hele, men fugens bredde for de tre nederste rækker til højre er lidt for god synes jeg ;)
Ja der må jeg nok sætte et billede op eller noget ;)

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.