Jeg er begyndt at rive lidt rundt i min gang og har bemærket, at der sidder tretexplader på alle ydervægge der. Bagved disse sidder perlespåndspanel, noget som jeg gerne vil have frem. Men hvor meget isolerer den tretex, der sidder der nu? Der er sandsynligvis ikke specielt meget isolering i øvrigt i væggen :-/
Hvad tror I, bliver det iskoldt, hvis man river tretexpladerne ned?
Hvad tror I, bliver det iskoldt, hvis man river tretexpladerne ned?
Egentlig kan jeg ikke svare på dit spørgsmål.. stillede det samme spørgsmål for 6 måneder siden, men da om tretex i et stenhus..
Vi vaklede længe om vi skulle lade tretexen sidde eller om vi skulle tage det ned og tage arbejdet med at pudse væggene om.. og begyndte med at lade det sidde men gik derefter over til at tage det ned..
Tretex isolerer en smule, hvis der ikke er anden isolering..
Jeg antager, at du ikke ville have så let ved at tage tretexen ned og også forsigtigt tage perlesponten ned og så isolere væggen normalt og derefter montere perlesponten igen...
MVH
Per
Vi vaklede længe om vi skulle lade tretexen sidde eller om vi skulle tage det ned og tage arbejdet med at pudse væggene om.. og begyndte med at lade det sidde men gik derefter over til at tage det ned..
Tretex isolerer en smule, hvis der ikke er anden isolering..
Jeg antager, at du ikke ville have så let ved at tage tretexen ned og også forsigtigt tage perlesponten ned og så isolere væggen normalt og derefter montere perlesponten igen...
MVH
Per
søg så skal du finde
hvis jeg ikke husker helt forkert, så isolerer tretex som 3 stk. 13mm gips...
men gips er 1000 gange sjovere overflade at arbejde med tapet og farve på (og hvis man ikke vil ændre lister og skrammel mod vinduer og døre, så er valget jo ret enkelt
)
hvis jeg ikke husker helt forkert, så isolerer tretex som 3 stk. 13mm gips...
men gips er 1000 gange sjovere overflade at arbejde med tapet og farve på (og hvis man ikke vil ændre lister og skrammel mod vinduer og døre, så er valget jo ret enkelt
For så vidt, men jeg vil have fat i panelet der sidder bag tretexen.TiGGrE sagde:
Tretexen sidder på ydervægge i et trappehus/entré.
Mao bliver det koldt, hvis jeg river tretexen ned?
Ydervæggen er konstrueret sådan her tror jeg:
Fasadetegl -> Panel-> Vindpap-> Stående spundet træ-> Perlespont og inderst Tretex som jeg nu vil fjerne
Det er ikke dumt at lade tretex pladerne sidde. Tretex er et materiale, der ånder og er lavet af papir træ fiber. Det er en teknik, der har været brugt længe, og på et tidspunkt skulle al tretex væk for rockwool og anden isolering var såååå meget bedre. Tretex isolerer omtrent lige så meget som en almindelig 45mm isolering. Så at fjerne den vil give dig mærkbar forskel på varmen i din trappeopgang tror jeg. Derudover agerer den som vindbeskyttelse lige såvel som vindpap. Det er faktisk meget af de gamle ting, der stadig burde bruges mere og som fungerer meget godt, men det er jo nyhedens behag, der nogle gange siger ind med nyt. Har man blot tørt omkring tretex, så er der ingen grund til at fjerne den. Synd dog på den panel, der ligger bagved. Men skulle du have brug for at isolere om, fordi du fjerner pladerne, så er spørgsmålet ,,kan du få panelet hel af. Et dilemma med samvittigheden om skal jeg eller skal jeg ikke..=) Håber det gav dig lidt info
venlig hilsen
moggese
venlig hilsen
moggese
Vi har fjernet vores. Men vi har ekstraisoleret på ydersiden.
En ulempe, som vi syntes, med tretex er, at det tilsyneladende er temmelig brandfarligt. Men sætter man gips ovenpå, så er det måske ikke noget problem.
Vi syntes, at det føltes godt at fjerne den og erstatte med gips.
En ulempe, som vi syntes, med tretex er, at det tilsyneladende er temmelig brandfarligt. Men sætter man gips ovenpå, så er det måske ikke noget problem.
Vi syntes, at det føltes godt at fjerne den og erstatte med gips.
Kan ikke svare for om det gælder al treetex, men visse typer brænder eksplosionsartet og udvikler store mængder giftig røg. Den type treetex er forbudt siden i det mindste 30 år. Måske findes der nyere og bedre typer?
Tretex er bedst! Overhæld med diesel og tænd kedlen med det, det brænder længe og tænder super 
Seriøst så tror jeg ikke det er meget mere brandfarligt end knastørt træ, så oplever jeg min tretex iaf (og jeg har testet det i kedlen
).
Brænder det i et gammelt træhus, så er det nok tæt på kørt med det samme uanset tretex eller ej. 5 minutter så brænder huset som om det var af benzin.
Seriøst så tror jeg ikke det er meget mere brandfarligt end knastørt træ, så oplever jeg min tretex iaf (og jeg har testet det i kedlen
Brænder det i et gammelt træhus, så er det nok tæt på kørt med det samme uanset tretex eller ej. 5 minutter så brænder huset som om det var af benzin.
Den eneste fordel, jeg ser med tretex, er, at det er let at spore i... ALTSÅ lave kanaler til elkabler, el-dosering osv. Så på med en gips- eller spånplade ovenpå... Tretex var egentlig i en mellemfase af byggeteknik, inden spånplader blev så billige, at folk tog dem til sig... Personligt er jeg ikke nogen freak af Tretex, men det kan være godt i børneværelset, sæt en plade op på en væg... sig til ungen... undskyld den lille person, at på denne væg må du gøre præcis, som du vil....... >Plejer at fungere godt.... 
Jeg ville gerne se en reference på, at en treetexplade på 15(?)mm isolerer lige så godt som en 45 mm almindelig plade stenuld eller glasuld.
Eftersom det er så utrolig usandsynligt, betragter jeg oplysningen som en fejlagtig gætteri, indtil det er blevet bekræftet.
Eftersom det er så utrolig usandsynligt, betragter jeg oplysningen som en fejlagtig gætteri, indtil det er blevet bekræftet.
I det almene tilfælde tror jeg, at du har ret.mattiasp sagde:
Men hvis man har et hus med kun treetex sammenlignet med kun glasuld, så tror jeg, at det blæser meget mindre gennem treetex.
Ja det lyder som et eventyr. Vil ikke gøre dig skuffet, men det er sandt. Treetex er en fantastisk plade men har ufortjent fået et ry som nedklassificerer den. Tror at folk i al almindelighed har svært ved at forstå forskellen mellem treetex og masonite. (For øvrigt er disse navne varemærker). Treetex er en porøs plade og masonite er en hård plade. Ældre treetexplader var ½ tomme tyk, 12,7 mm, fordi maskinerne var amerikanske. (Fremstillingen var en amerikansk opfindelse).mattiasp sagde:
Lambdaværdien for en 12,7 mm tyk treetex er 0,036 hvilket svarer til 46 mm massivt træ. For at citere Paroc: "Varmekonduktivitet
Paroc stenuldsprodukter har lav varmekonduktivitet (lambdaværdi). Sammenlignet med
trækonstruktioner så er forskellen 3,8 gange. Det betyder, at en ydervæg af homogent træ skal være 4 gange så tyk som en væg isoleret med stenuld for at opnå samme isolationsværdi. Med nutidens øgede krav om reduceret energiforbrug er dette urealistisk. Mere omkostnings- og energieffektivt er at kombinere trækonstruktioner med
mellemliggende eller udenpåliggende stenuld for at reducere vægtykkelsen. Paroc har produkter til vægge med deklareret varmekonduktivitet λD, som varierer mellem 0,034 og 0,037 W/m²°C." Hvis jeg ikke har misforstået dette, betyder det, at treetex isolerer lige så godt som stenuld ved samme tykkelse. Jeg må også henvise til denne side: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/105500-treetex-foerdelar-och-nackdelar.html samt også Parocs side: http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Vaggkonstruktioner.pdf
Hvad kan man så konkludere af dette? Ja, treetex isolerer meget godt. Den er desuden miljøvenlig. Et rent naturprodukt helt fremstillet af træ. En anden meget stor fordel er, at den ikke behøver pakkes sammen med plastik. Den ånder, sammen med det hus den beklæder. Ja, håber dette gav noget. Ser frem til feedback.