Er i gang med at renovere i gangen og skal installere en kældertrappe. Der har været et hul til en lige trappe, men nu har jeg købt en brugt U-trappe, som jeg har tænkt mig at installere et nyt sted. Det tager lidt tid, før det skal gøres, men jeg er i gang med at skitsere på plantegninger og gangindretning, og placeringen skal fastlægges så hurtigt som muligt. Jeg har målene, men er nysgerrig på, hvor stort hul der skal laves i gulvet for at få den ind, noget som jeg håber, at nogen her kan svare på.
Højde: 2530mm
Bredde: 900mm
Mål A: 1650mm
Mål B: 2030mm
Mål C: 1680mm

Højde: 2530mm
Bredde: 900mm
Mål A: 1650mm
Mål B: 2030mm
Mål C: 1680mm

30cm noget.
For at klare frihøjden i første løb kan du lave en klack på bjælkelagsåbningen. Så får du hele 110 mm ekstra gulv på første plan, se bif. tegning. Til gengæld skal du lave en vinkel på rækværket på gulvet. :wow:
Så mit første forslag var nok ikke så tosset alligevel.
Så mit første forslag var nok ikke så tosset alligevel.
Så ville jeg stadig have brug for en L-trappe, for bredden her er kun 125cm...
Jeg tror, jeg forstår, hvad du mener, men tror ikke, at det bliver godt.
Dit forslag ser ud til at betyde, at kanten på bjælkelagsåbningen ender over det tredje trin nedefra. Jeg har regnet på det, og hvis vi antager, at lofthøjden i din kælder er et sted mellem 210 og 240 cm, at bjælkelaget inkl. kælderens loftsbeklædning og indgangsplanets gulvbeklædning er 25-30 cm tykt, og at trappen fordeler denne faldhøjde jævnt over alle trin, så bliver frihøjden, når man står på dette trin, et sted mellem 160 og 183 cm. Frihøjden her skal sandsynligvis være et par dm større end en normalt høj person, så vedkommende ikke føler, at han skal bøje sig bagover, når han går ned ad trappen.
Hvis trappen desuden skal kunne bruges til at bære f.eks. møbler ned i kælderen, kræves der endnu mere frihøjde, da trapper af den type og med den bredde typisk kræver, at lange genstande vippes mere eller mindre lodret for at komme rundt om krumningen.
Jeg tror, at bjælkelagsåbningen skal være omtrent som Immobil har tegnet. Muligvis, hvis kælderens lofthøjde nærmer sig 230-240 cm, kan åbningens kant trækkes ind en decimeter eller to over det nederste trin.
Dit forslag ser ud til at betyde, at kanten på bjælkelagsåbningen ender over det tredje trin nedefra. Jeg har regnet på det, og hvis vi antager, at lofthøjden i din kælder er et sted mellem 210 og 240 cm, at bjælkelaget inkl. kælderens loftsbeklædning og indgangsplanets gulvbeklædning er 25-30 cm tykt, og at trappen fordeler denne faldhøjde jævnt over alle trin, så bliver frihøjden, når man står på dette trin, et sted mellem 160 og 183 cm. Frihøjden her skal sandsynligvis være et par dm større end en normalt høj person, så vedkommende ikke føler, at han skal bøje sig bagover, når han går ned ad trappen.
Hvis trappen desuden skal kunne bruges til at bære f.eks. møbler ned i kælderen, kræves der endnu mere frihøjde, da trapper af den type og med den bredde typisk kræver, at lange genstande vippes mere eller mindre lodret for at komme rundt om krumningen.
Jeg tror, at bjælkelagsåbningen skal være omtrent som Immobil har tegnet. Muligvis, hvis kælderens lofthøjde nærmer sig 230-240 cm, kan åbningens kant trækkes ind en decimeter eller to over det nederste trin.