Vi har lige købt hus, det er et skrånende hus, og i "kælderen" er der to rum med betongulv. Det er åbenbart sådan, at da man byggede huset i 70'erne, støbte man træregler ind i betonen, som nu afgiver en lugt. Vi skal nu rive gulvet op og lave nyt, men hvordan skal man gøre? Ifølge anticimex skal betonen nederst behandles med fungicid, derefter skal vi støbe ny beton og så lægge trægulv, men hvad lægger man under? Er helt grøn i dette med husbyggeri, men vil gerne kunne gøre så meget som muligt selv! Taknemmelig for svar og tips!
Mistro, at betonen dermed ikke har nogen isolering under. I så fald er der vel kun to hovedalternativer;
1) Bræk betonen op, grav ned, læg isolering og støb.
2) Installér et ventileret gulv, som Nivell, ovenpå den eksisterende betonplade
1'eren er mest brutal og tager tid og er besværlig. Alternativ 2 indebærer, at du har et gulv, der altid ventileres, hvilket skulle fungere, men det kræver, at du altid har en ventilator tændt (indgår i systemet).
Jeg selv stod overfor samme problem i foråret, da vi flyttede ind i vores nye hus. Jeg valgte alternativ 1, fordi jeg kan lide, når tingene er gjort ordentligt, og omkostningerne blev omtrent de samme som alternativ 2. Men sjovt var det ikke.
/Magnus
1) Bræk betonen op, grav ned, læg isolering og støb.
2) Installér et ventileret gulv, som Nivell, ovenpå den eksisterende betonplade
1'eren er mest brutal og tager tid og er besværlig. Alternativ 2 indebærer, at du har et gulv, der altid ventileres, hvilket skulle fungere, men det kræver, at du altid har en ventilator tændt (indgår i systemet).
Jeg selv stod overfor samme problem i foråret, da vi flyttede ind i vores nye hus. Jeg valgte alternativ 1, fordi jeg kan lide, når tingene er gjort ordentligt, og omkostningerne blev omtrent de samme som alternativ 2. Men sjovt var det ikke.
/Magnus
Hvorfor skal I nu støbe ny beton? Skal I bryde den eksisterende op?Karro80 sagde:
Det mest almindelige er, at man river spigernes riller væk, støvsuger grundigt, fungicidbehandler og derefter installerer f.eks. et Nivell- eller Platongulv med mekanisk ventilation. Hvilket man vælger, afhænger nok først og fremmest af, hvilket system man tror på.
Jeg forstår ikke helt, hvordan man drænerer fugten væk på den måde, som fridde beskriver i alt. 1?
Hvad er det for en type isolering du mener da? Jeg har hørt noget kaldes cellplast? og hvad mener du med grave ned?fridde sagde:Mis-tænker at betonen dermed ikke har nogen isolering under. I så fald er der vel kun to hovedalternativer;
1) Fjerne betonen, grave ned, lægge isolering og støbe.
2) Installere et ventileret gulv som Nivell ovenpå den eksisterende betonplade.
1'eren er mest brutal og tager tid og er besværligt. Alternativ 2 betyder, at du har et gulv, der altid er ventileret, hvilket skal fungere, men det kræver, at du altid har en ventilator tændt (inkluderet i systemet).
Jeg stod selv over for det samme problem i foråret, da vi flyttede ind i vores nye hus. Jeg valgte alternativ 1, fordi jeg kan lide, når tingene er gjort rigtigt, og omkostningerne blev omtrent lige så store som i alternativ 2. Men sjovt var det ikke.
/Magnus
Tak for svar
Nej de mente bare, at man skulle fjerne reglerne og fungicidbehandle. Men hvis man har nivell, så ligger reglerne ikke direkte mod betonen? og bliver der en form for isolering eller varme, eller tilføjer man det også? Tak for svar 
Mærkeligt at de ikke efterlader et handlingsforslag vedrørende genoprettelsen af gulvet. Lyder i øvrigt som Anticimex...
Her har du al info om Nivell: http://www.nivellsystem.se/
Her har du al info om Nivell: http://www.nivellsystem.se/
Ja, det synes jeg også er lidt mærkeligt! Det eneste de skrev, var at rive gulvet op og fjerne reglarneACME sagde:
Nej, nu var det nåt år siden jeg arbejdede med det, så jeg husker ingen priser. Tjek med Nivell, hvad man regner med per kvadrat. Det, der er dyrest med systemet, er blæseren (samme med Platon), som plejer at koste omkring 20' med installation, el-ledninger, indbygning osv. I øjeblikket ville I kunne installere gulvet, komplet med trækning af ventilationsrør, men vente med selve blæseren. Begynder det at lugte igen, så kan I tilføje den da.
Hej
Jeg sidder i samme båd og ville gerne have et Nivell gulv i kælderen.
Er der nogen, der kender et firma i GBG-regionen, der påtager sig et helt kælderprojekt?
Mvh Marcus
Jeg sidder i samme båd og ville gerne have et Nivell gulv i kælderen.
Er der nogen, der kender et firma i GBG-regionen, der påtager sig et helt kælderprojekt?
Mvh Marcus
Et andet forslag er at rive reglerne bort og så lægge celleplast på den gamle plade og derefter støbe en ny udenpå. Hvis der er plads. Eller så kan man lægge celleplast og en type platon måtte på det og derefter flyde spartel med gulvvarme på det.
Et alternativ til nivell gulv, http://granab.se/svstart.html . Nemligere efter min mening. Ellers kan du rive bort reglarne, behandle, flyde pladen jævn, lægge platonmåtte, cellplast og derefter spånplade eller parket. Alt 12mm spånplade og derefter parket på.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 indlæg
Hej
Hvordan gik det med kælderen.
Vi er i faggorna og skal evt. købe et hus, hvor halvdelen af kælderen er af samme type. Vi har brug for at rive det hele ud og lægge et gulv af den type, I skriver om.
Hvad blev det til sidst og hvorfor?
JH
Hvordan gik det med kælderen.
Vi er i faggorna og skal evt. købe et hus, hvor halvdelen af kælderen er af samme type. Vi har brug for at rive det hele ud og lægge et gulv af den type, I skriver om.
Hvad blev det til sidst og hvorfor?
JH