Jeg ville have brug for nogle idéer og meninger om en renovering af en rampe i sommerhuset.
Rampen er bygget i trykimprægneret og meget er skiftet for et par år siden, visse bjælker udskiftet. I forbindelse med at jeg har anskaffet en større ATV blev det aktuelt at tjekke rampens tilstand, da den føles lidt skrøbelig nogle steder.
Trærampe i skovområde med skrånende terræn og understøttelse på en jernramme; omgivet af træer og græs med gule blomster. Ramp i træ på en skrånende grund med bevoksning, omgivet af skov. Sollys skinner gennem trækronerne, og rampen har et gelænder.
Rampen er yderst vigtig for os, da det er sådan vi kommer op til vores hus..
Formålet er altså at stabilisere rampen, så den kan klare en ATV på omkring 400kg + fører samt anhænger og last. Så cirka et ton ønsker jeg, at den skal kunne bære uden problemer.

Som I kan se på billederne, er jordforholdet klippegrund og skrånende terræn. Det er opfyldt med stenknus under rampen. Rampen er til gengæld bygget på en jern-stel, der er støbt ned i stenknuset på en eller anden måde, men hvor meget af betonen er gået i stykker, den er trods alt sikkert 30-40 år gammel.
Under en trærampe ses en skrånende metalstøtte, beliggende på en ujævn jordoverflade dækket af blade og sten, omgivet af skovbund. Underliggende rampe med jernkonstruktion og træplanker, placeret på stenet, ujævnt terræn. Betonen er delvist beskadiget. Under en trærampe ses jernstænger og træstolper over en stenet overflade omgivet af vegetation, der stabiliserer rampen.

Man kan se, at jern-rammen er bøjet nogle steder, så jeg tror, at den skal udskiftes helt. Jeg har derfor som en midlertidig løsning sat et par stolper på havefliser for at styrke konstruktionen lidt.

Hvordan ville I stabilisere rampen?
Støbe nye stolper langs med rampen og erstatte stålet med solide bærelinjer i træ? Principielt udskifte hele stål-konstruktionen med træ?

Hvor meget arbejde tror I, det er for en tømrer at ordne dette?

RoTe
Skal du have det til at holde for en ton, så er det måske bedre at bygge rigtigt med beton og ikke lege med træ?

RoTe RoTe sagde:
Skal du have det til at holde til et ton, så er det måske bedre at bygge rigtigt med beton og ikke lege med træ?
Et ton er vel ikke overdrevet meget? Det er vel mindst hvad en almindelig terrasse skal kunne klare?

At bytte trædelen ud med beton er udelukket. Det ville gå til syge mængder beton og ville nok ikke passe ind.

Det er antageligt billigere at rive ned og bygge nyt.
Du har brug for en konstruktør til at regne på det. For at indhente tilbud fra snedkere, skal de have en tegning at tage udgangspunkt i, og ingen seriøs snedker bygger det der uden at nogen har regnet på det.
Gør du det selv, skal du vurdere, om du kan gøre det sikkert. Det er ikke svært, men man skal tænke det hele igennem, da det er rigtig farligt, hvis det ikke holder.

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
RoTe
S sistanamnetsomfungerade sagde:
Et ton er vel ikke overdrevet meget? Det er vel mindst, hvad en almindelig altan skal kunne holde til?
Jeg tror ikke folk plejer at køre med firehjuling på deres altaner...

Et ton er vel ikke overdrevet meget? Det er vel mindst hvad en almindelig altan skal kunne klare?
Bruges vel til at dimensionere efter snebelastning i normaltilfælde, medmindre man skal have spa eller lignende stående på den. Snezonerne 1-5,5 giver 1-5,5 kN/m2, dvs 100-550 kg/m2. Hvad vejer firehjulingen?

K Kane sagde:
Plejer vel at dimensioneres efter snelast i normaltilfældene, medmindre man skal have en spa eller lignende stående på den. Snezonerne 1-5,5 giver 1-5,5 kN/m2, dvs 100-550 kg/m2. Hvad vejer firehjulingen?
Den vejer lige under 350kg.

Z z_bumbi sagde:
Det er antageligvis billigere at rive og bygge nyt.
Du skal have en konstruktør, der beregner det. For at modtage tilbud fra tømrere skal de have en tegning at tage udgangspunkt i, og ingen seriøs tømrer bygger det der uden at nogen har beregnet det.
Gør du det selv, må du afgøre, om du kan gøre det sikkert. Det er ikke svært, men man skal tænke det hele igennem, da det er rigtig farligt, hvis det ikke holder.
Tak for svar! Bare så jeg forstår, hvad er det, der gør dette mere kompliceret end at bygge en almindelig terrasse? Er det underlaget, der gør det vanskeligere? Selve trædimensionerne er vel rummelige, cc afstand osv. på den eksisterende rampe.

Min tanke var at støbe nye stolper langs med yderkanten af rampen og sætte kraftige bærende bjælker, der fastgøres til klippen.

Du kører en firehjuler med vogn og last. Hvis du vælter og får maskinen over dig, kan du blive skadet for livet eller dø.
Så vær sikker på, hvad du gør.

• Synes
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Z z_bumbi sagde:
Du kører en firehjuler med trailer og last. Vælter du og får maskinen over dig, så kan du blive skadet for livet eller dø.
Så vær sikker på, hvad du gør.
Ja absolut så er det selvfølgelig, vigtigt at det bliver stabilt.

Bedste svar

T
Tack för svar! Bara så jag förstår, vad är det som gör detta mer komplicerat än att bygga en vanlig altan? Är det underlaget som försvårar? Själva virkes dimensioner är väl tilltagna, cc avstånd osv. på den existerande rampen.

Min tanke var att gjuta nya plintar längst med ytterkanten på rampen och sätta in kraftiga bärlinor som fästs mot berget.
På bilderna som du lagt upp ser det ut att som om träkonstruktionen är både bra dimensioner och i hyggligt skick.
Det borde gå att gjuta nya fundament/plintar bredvid de befintliga stolparna om de du redan har är dåliga och sen sätta nya stolpar och bärande bjälkar mot berget. Om de ska vara trä eller stål beror väl på om du ska göra det själv och vilken kunskap du har att svetsa etc.

• Synes
sistanamnetsomfungerade og 2 andre
  • Laddar…
T Testarn sagde:
På billederne som du har lagt op, ser det ud som om trækonstruktionen har både gode dimensioner og er i rimelig stand. Det burde være muligt at støbe nye fundamenter/sokler ved siden af de eksisterende stolper, hvis de du allerede har, er dårlige. Derefter kan du sætte nye stolper og bærende bjælker mod klippen. Om de skal være af træ eller stål afhænger vel af, om du skal gøre det selv, og hvilken viden du har om svejsning osv.
Tak for svar. Det er den løsning vi sigter efter. Vil opdatere i tråden, hvordan det går, hvis nogen skulle være interesseret.

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Har haft en 'lokal forstand' som nu er begyndt at stabilisere op.. hvad siger I til dette? Ingen smukke sokler hvilket jeg ikke bekymrer mig om, det vigtigste er at det bliver stabilt.. jorden består af en masse løse sten i blandet størrelse, føles som om man bare har kastet betonen på. Men det er måske helt ok. Hvad siger du @Testarn

• Under et trædæk med ujævn, stenfyldt jord og understøttende træbjælker.
  • Træstolpe monteret på en ujævn betonbase med løse sten omkring. Sessensreaktorets krans er synlig, omgivet af hældende nedløbsstykker.
  • En træpæl stabiliseret i betonbase omgivet af løse sten og grankviste, med et metalbeslag fastgjort til siden.
  • Underkonstruktion af træterrasse på ujævn stengrund med betonplint, understøttet af træbjælker og metalbeslag, omgivet af løse sten og jord.
  • Trædæk med høje stolper på en skrånende bakke med mange løse sten, omgivet af skov.
  • Træbjælke-konstruktion med metalbeslag over ujævn stenet jordbund.
Senest redigeret:
A
Det bliver garanteret meget bedre og mere holdbart😊

• Synes
sistanamnetsomfungerade
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Det bliver garanteret meget bedre og mere holdbart😊
Det lyder jo lovende. Ja, det føles jo som forudsætningerne er der i hvert fald.. Hvordan ville I fastgøre bjælkerne mod klippen, bore en stolpesko ind og sætte bjælken i den? Eller ville I om muligt sætte en bit 'bärlina' fast i klippen med f.eks ekspansionsplug, som bjælken kan hvile på?

Bjælken går ind mod klippen i ca. 90 graders vinkel..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.