Vi skal i løbet af vinteren bygge vores hus ud med kælder, og jeg forsøger nu at finde ud af, hvordan vi skal håndtere gulvene.

Forudsætninger:
* Nuværende hus er bygget ca. 1960. Etplanshus med kælder.
* Tilbygningen vil bestå af kælder + stueplan.
* Den udvidede kælder vil blive opført ordentligt med isolering, kapillarbrydende lag, moderne drænering osv.

Ønsker:
* Prioritet 1: Gulvvarme med trægulv i den nye kælder.
* Prioritet 2: Gulvvarme med trægulv i i det mindste dele af den gamle kælder.
* Prioritet 3: Vi har en acceptabel loftshøjde i kælderen, men ville gerne have cirka 5 cm mere for at få det lidt mere luftigt.

Observationer:
* Undgå at lægge trægulv direkte på kældergulv, da det suger fugt.
* Undgå gulvvarme i kælder uden isolering, da det kan skabe problemer med omvendt fugtvandring.

Spørgsmål:
* I en moderne bygget kælder, er det OK at støbe gulvvarme ind og derefter lægge trægulv direkte på? Eller er det nødvendigt med en form for ventileret gulv?
* I den gamle kælder, ville det være muligt at bryde cirka 10 cm af gulvet op og bygge et ventileret gulv med gulvvarme, hvor gulvvarmen ligger direkte under trægulvet? Altså, man får et ventileret luftspalte mellem betonplade og gulvvarme.

Jeg prøver igen!

Jeg skal udbygge med ny kælder og vil have trægulv i de nye rum. Som jeg ser det, har jeg to alternativer:

(1) Støbe gulvvarmerør direkte i betonpladen og lægge trægulv ovenpå, støbe betonpladen så den er 2-3 centimeter lavere end den ønskede sluthøjde på gulvet
(2) Støbe betonpladen så den er et par decimeter(?) lavere end den ønskede sluthøjde på gulvet. Bygge op med ventileret gulv, derefter en passende mængde isolering, derefter gulvvarme, derefter trægulv. Hvis man vælger dette alternativ, hvor meget isolering kan det være fornuftigt at have mellem gulvvarme og "ventilationsspalten", der bliver mellem betonplade og underside isolering? Der vil være et par decimeter isolering under betonpladen, så jeg tænker, at det primært handler om at begrænse varmevandring mellem luften, der bruges til at ventilere gulvet (burde være omkring 20 grader, da det er indeluft) og vandslangerne (omkring 40?).

Spørgsmålet er, hvad der er nødvendigt, når man bygger ny kælder? Havde det været en gammel kælder, ville det være alternativ 2 pga. fugt, men jeg ved ikke, om man får det samme problem, når man bygger nyt med isoleret & kapillarbrydende under pladen? Er der nogen med erfaring eller gæt?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.