Grundspørgsmålet er altså om I synes, jeg skal starte dette selv, eller om jeg skal forsøge at finde nogen, der vil beregne på det og derefter en snedker til arbejdet.

Forudsætninger:
-1/5 plans hus fra -58 bygget i løsvirke
-Bærende hjertemur (2"4 CC 60)
-Bestandig åbning er 150cm og bæres af en 3"9.
-Den ene stolpe er erstattet med et drejet stykke.
-På overetagen er der en endnu større hvælving, så det bærer primært etagedækket.
Stue med bærende søjle i midten, stor åbning mod lyst rum med spisebord og stol, udsigt til have gennem store vinduer i baggrunden.

Planlagt indgreb er altså at fjerne søjlen og gøre hvælvingen 60cm bredere. Arbejdsgang:

-Støtte op på begge sider.
-Fjern søjlen og den eksisterende bjælke
-Samle en 2"4 på eksisterende vægregel for at få noget at lægge limtræsbjælken på.
-Løfte en 90*315 limtræsbjælke (eller lignende, dvs. overdimensioneret
-Færdig!

Skal jeg starte selv? Noget særligt jeg skal tænke på?

Vedhæfter nogle konstruktionsplaner for bærende vægge, plantegning overetage, tagstol, samt konstruktionen på tagstolen lige over hvælvet, som altså består af 2 kviste:
Bygningstegninger viser bærende vægge, tagetage planløsning, tagkonstruktion og tagstol design over valv inkl. to gavle.

Har lavet en beregning på byggbeskrivningar.se. 90*270 limtræ ser ud til at være tilpas overdimensioneret. Dog er opretningslængden (52mm) stram på den allerede eksisterende opretning (2"4) og sidepillen kunne jeg kun vælge en limtræ, havde håbet på at klare mig med en 95*45.

På den anden side mener jeg, at mit tilfælde burde give en mindre belastning end eksemplet, da jeg har en bærende indervæg (omkring trappen), som bærer noget af bjælkelaget, og jeg har karnapper ovenfor hvælvet, så spær bør bære mindre belastning end i beregningen.

Byggeberegning med diagram, inklusive dimensioner og materialer for en konstruktion ifølge europæisk standard EKS9. Viser limtræ og specifikationer.

Du kan fixe dette selv, hvis du er normalhændet. Sørg for, at ingen er på overetagen, før du er færdig. Anbefaler at bruge 9x9 søjler, dog er almindeligt træ nok til søjlen. Ombygningen er velovervejet. Vil tilføje, at der normalt kræves byggetilladelse for konstruktionsændringer.

• Synes
Dsl
  • Laddar…
På billedet synes jeg åbningen ser ud til at være mere end 2m.

• Synes
Dsl
  • Laddar…
Villa vista sagde:
Du kan fikse dette selv om du er normalhåndteret. Sørg for, at ingen er på overetagen før du er færdig. Anbefaler at køre på 9x9 søjle, dog er almindeligt tømmer tilstrækkeligt til søjlen. Afstivningen er vel dimensioneret. Vil tilføje, at normalt kræves der byggetilladelse for konstruktionsændringer.
Ah, så det gælder om at blive færdig på en dag, da soveværelset er på overetagen :)

Jeg ser mig faktisk som lidt mere end normalhåndteret, laver alle renovationer selv (forsøger selvfølgelig at holde mig fra elektriske installationer) men har ikke lavet større indgreb på bærende dele før.

90*90 for opbygningens skyld, går jeg ud fra? Der sidder jo allerede en 2"4 vægregel på hver side af åbningen, så stolpen kommer jo til at blive skruet fast i denne uanset.

Jeg er opmærksom på, at der kræves byggetilladelse. Disse konstruktionsberegninger fra nettet burde vel være tilstrækkelig som dokumentation?

hempularen sagde:
På bilden tycker jag åbningen ser ud til at være mere end 2m.
I dag er den 201cm, hvis jeg trækker beklædningen fra. Hvis jeg har brug for 90*90 stolper på hver side, vil den ende 13cm smallere, dvs. 188. Dette bidrager yderligere til overdimensioneringen :)

Det går ikke at save ud i bef væg, så du får større upplag? 2 tommer 4 som er kraftigt fastskruet i bef væg rækker ellers. Det er upplaget, der bliver lidt klemt.

• Synes
Dsl
  • Laddar…
Villa vista sagde:
Det går ikke at save ud i bef væg, så du får større oplag? 2 tommer 4 som er solidt fastskruet i bef væg er ellers nok. Det er oplaget, der bliver lidt svagt
Problemet er jo, at det stopper ved de eksisterende bærende regler. Alternativet er så, at jeg saver disse væk og lægger limtræsbjælken på denne også. Hvis det var tilfældet, ville det være tilstrækkeligt at sætte en 95*45 på den ene side for at få ca. 100mm oplag på hver side.

Sådan her altså: (paint skills)
Diagram, der viser to scenarier: øverst en nuværende bjælkeopsætning med støtte og lodrette linjer, nederst en opsætning med limtræsbjælke.

Det føles tryggere. Bliver det svært at få til pasformen for bjælken, kan du kile mellem udsavning og bjælke

Skaff gerne stämp og tryk lidt med inden du monterer bjælken, så slipper du nedhæng fra start.
Glem ikke at overføringen fra lageret til gulvet nedenunder skal være god. Helst over flere reglar eller ned mod væg under gulv hvis det findes.

corre sagde:
Skaff dig gerne stempl, og tryk lidt med inden du monterer bjælken, så slipper du nedhæng fra start.
Glem ikke, at overføringen fra lageret til gulvet under skal være god. Helst over flere lægter eller ned mod væg under gulv, hvis det findes.
Jeg tænkte at stemplere på 4 punkter på hver side, og have 2*45mm lægter både i gulv og loft for at sprede lasten. Bør vel være nok til at spænde lidt?

Alt kommer til at hvile på samme måde som nu. Gætter på, at der ligger en gulvbjælke under væggen, som lægterne står på. Denne bjælke ligger direkte mod betonen.

Bygningsplaner med facadetegning, tværsnit sektion A-A, grundplan og situationsplan. Målet skala 1:100.

Så er byggeanmeldelsen indsendt! Tror I, at bygningskontoret vil godkende denne tegning, jeg smed sammen i paint/openoffice sammen med beregningen ovenfor?

Du har brug for mindst 45*120 for at stemplen skal gøre rigtig nytte udover at tage punktlast.
2st 45*90 går sikkert godt med, men 45*45 bøjer for let.

• Synes
Dsl
  • Laddar…
Nej, 45*45 laver nok store huller i mit nygipsede loft :)

Jeg tænkte måske 120+195mm og desuden forsøge at stempler omtrent på gulvregel og under loftsbjælke.

• Synes
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.