Spørgsmål 1:
Jeg er i gang med at lave en tilbygning til det eksisterende hus. Det bliver en kælderdel, der skal bruges som udlejningslejlighed. Ovenpå kommer vi til at have vores køkken. Konstruktionseksperten har foreskrevet et 220mm bjælkelag med 45mm mineraluldsisolering. Jeg synes, det lyder lidt og vil have den bedst mulige lydisolering. Skal jeg fuldisolere med 220mm mineraluld, eller stenuld? Hvad bør jeg gøre mere? Hænge et loft op med akustikprofiler i lejligheden, eller findes der andre effektive metoder uden at miste for meget loftshøjde?
Entreprenøren har lagt syld på kældervæggene ifølge tegningen, men det virker ikke som om kældervæggene er 100% lige eller er kommet for lavt, da man har understøttet bjælkelaget ca. 5-10mm rundt om hele konstruktionen. Kan man gøre sådan, eller skal bjælkelaget ligge fast mod sylden?
Jeg er i gang med at lave en tilbygning til det eksisterende hus. Det bliver en kælderdel, der skal bruges som udlejningslejlighed. Ovenpå kommer vi til at have vores køkken. Konstruktionseksperten har foreskrevet et 220mm bjælkelag med 45mm mineraluldsisolering. Jeg synes, det lyder lidt og vil have den bedst mulige lydisolering. Skal jeg fuldisolere med 220mm mineraluld, eller stenuld? Hvad bør jeg gøre mere? Hænge et loft op med akustikprofiler i lejligheden, eller findes der andre effektive metoder uden at miste for meget loftshøjde?
Entreprenøren har lagt syld på kældervæggene ifølge tegningen, men det virker ikke som om kældervæggene er 100% lige eller er kommet for lavt, da man har understøttet bjælkelaget ca. 5-10mm rundt om hele konstruktionen. Kan man gøre sådan, eller skal bjælkelaget ligge fast mod sylden?
Angående lyd
Anbefaler, at I kigger på bjælkelagsopbygning fra en gipsproducent, der har gode løsninger. F.eks. type 6 i denne pdf:
https://www.gyproc.se/sites/mac3.gy...F48A54D239BFAAA7DCE23387C/HB10_BJLKLAG-TR.pdf
angående lyd så føles det virkelig småt. For både jeres og lejers skyld vil I have høj lydisolering. For lejer vil I også have lav trinlydsniveau.B Baskavoda sagde:Spørgsmål 1:
Er i gang med at lave en tilbygning til det eksisterende hus. Det bliver en kælderdel, der skal bruges som udlejningslejlighed. Over den vil vi have vores køkken. Konstruktionen har foreskrevet et 220mm bjælkelag med 45mm mineraluldsisolering. Jeg synes det lyder lidt og vil have den bedst mulige lydisolering. Skal jeg fuldisolere med 220mm mineraluld, eller stenuld? Hvad bør jeg gøre mere? Sænke loftet med akustikprofiler i lejligheden, eller findes der andre effektive metoder uden at miste for meget loftshøjde?
Entreprenøren har lagt sålbænk på kældervæggene ifølge tegningerne, men det ser ikke ud til, at kældervæggene er 100% lige eller havnet for lavt, da man har understøttet bjælkelaget ca. 5-10mm rundt om hele konstruktionen. Kan man gøre sådan, eller skal bjælkelaget ligge stumt mod sålbænken?
Anbefaler, at I kigger på bjælkelagsopbygning fra en gipsproducent, der har gode løsninger. F.eks. type 6 i denne pdf:
https://www.gyproc.se/sites/mac3.gy...F48A54D239BFAAA7DCE23387C/HB10_BJLKLAG-TR.pdf
Ja akustikprofil virker jo bare som en rimelig løsning, sammen med fuldisoleret bjælkelag. Ikke gratis dogH HRico sagde:
Et andet spørgsmål er, om du opfylder brandkravet med den konstruktion, da det klassificeres som flerfamiliehus?B Baskavoda sagde:Spørgsmål 1:
Jeg er ved at lave en tilbygning til det eksisterende hus. Det bliver en kælderdel, der skal bruges som udlejningslejlighed. Ovenpå den kommer vi til at have vores køkken. Konstruktionen har foreskrevet en 220mm etageadskillelse med 45mm mineraluldisolering. Jeg synes, det lyder som lidt og vil gerne have den bedst mulige lydisolering. Skal jeg fuldistolere med 220mm mineraluld, eller stenuld? Hvad bør jeg gøre mere? Hænge et nedhængt loft med akustikprofiler i lejligheden, eller er der andre effektive metoder uden at miste for meget lofthøjde?
Entreprenøren har lagt sokkel på kældervæggene ifølge tegning, men det ser ikke ud til, at kældervæggene er 100% lige eller er endt for lavt, da man har understøttet etageadskillelsen med ca. 5-10mm rundt om hele konstruktionen. Kan man gøre sådan, eller behøver etageadskillelsen ligge solidt mod soklen?
Ja, hvis alle villaejere, der udlejer dele af boligen, skulle tage hensyn til krav om lyd, brand, tilgængelighed, dagslys osv. ligesom nyproduktion, ville boligmanglen i storbyerne stige endnu mere, hvilket ikke er nødvendigt. Tak for dine synspunkter.
Klik her for at svare