En overvejelse. Hvis man tjærer gulvbjælkerne for at beskytte dem mod regn, når man bygger hus... vil det skabe problemer i fremtiden? Jeg tænker på risikoen for at indespærre eventuel fugt.

• Synes
verktygsgurun
  • Laddar…
Tjære er jo et glimrende gammelt klassisk trick til at gøre træ mere fugttålende! :thumbup:

Problemet er, at det lugter. Udendørs gør det ikke noget, men indendørs er det måske ikke så sjovt... Hvor lang tid det tager for tjæren at lugte af, ved jeg ikke, men jeg mistænker, at det nok er et spørgsmål om flere år.

Eftersom tjæren ikke forhindrer træet i at blive fugtigt, men ligesom imprægnering mindsker risikoen for, at det begynder at rådne, så bør også tjæret træ beskyttes, hvis det skal bygges ind, så fugten ikke kan fordampe nogenlunde frit og hurtigt.

Det jeg mest tænker på er, at brædder aldrig kan være 100% tørre, og hvis man tjærer dem.. risikerer man ikke at lukke fugt inde, da tjæren forhindrer træet i at ånde?

Nej, det er det, der er det fine ved trætjære, den forhindrer ikke træet i at ånde.

Edit:
Dog er det formentlig en fordel at påføre tjæren på nogenlunde tørt træ (typ malertørt). Ellers måske den ikke sidder fast/suger ind, hvis træet allerede er relativt mættet af vand.

Senest redigeret:
interessant. Tak for dine svar

• Synes
Jopernou
  • Laddar…
S
RoyMunson sagde:
En overvejelse. Hvis man tjærer gulvbjælkerne for at beskytte dem mod regn, når man bygger hus... vil det skabe problemer i fremtiden? Jeg tænker på risikoen ved at lukke eventuel fugt inde.
det du kan få er jo eventuel lugt. ,men tjære lugter jo godt

Du bliver nok aldrig af med lugten. Så længe der er aktive stoffer tilbage (og det er det, du vil), så lugter det, og det er ikke nogle behagelige stoffer. Aromatiske kulbrinter er kendte for kræftfremkaldende virkning. Det dufter ganske vist godt, når man kommer ind i et gammelt træbådeværft - for øjeblikket.
Jeg forstår ikke verden. Nogle overvejer kemiske stoffer i køkkengulv, som måske giver kræft uden at nogen har tænkt på det før, andre overvejer at bruge gamle metoder, som er kendt for at være sundhedsskadelige. En metode er ikke bedre, fordi den er gammel.

• Synes
big mike
  • Laddar…
"En metode er ikke bedre, fordi den er gammel."

Nej, det behøver den ikke være, men dens funktion over tid er velkendt - stærke og svage sider. Den er altså forudsigelig, og det er muligt at tilpasse udførelse & konstruktion derefter.

Alle nye metoder og emner ved vi i princippet intet om, hverken på kort eller lang sigt, eller eventuelle svagheder henholdsvis styrker. Det er altså trial and terror, der gælder som udforskningsmetode, og det er husejerne, der sidder med Svarteper.

Se bare på 60- & 70'ernes Cuprinol-behandlede og/eller trykimprægnerede bærende bjælker. Eller de enkeltsidigt tætnede facader.

Tjære lugter godt, ligesom aromatiske kulbrinter ofte gør. Dog, som jeg tidligere nævnte, 24 timer i døgnet i formentlig maaange år, ekstra koncentreret som det bliver indendørs, så er det en anden sag. Forskellen er præcis som mellem hobby- og fagmaling, eller festrygere og rigtige rygere. Det er tiden (og koncentrationen), der afgør, hvor farligt det er.

• Synes
kashieda
  • Laddar…
Det ser også ud til at være forskel på trætjære og petroleumbaseret tjære?

Trætjæren, som laves på fyrretræ, indeholder ingen sundhedsskadelige kulbrinter?

Ja, det er forskel som nat og dag. For at beskytte træværk er det kun ægte trætjære, der gælder.
Petroleumsbaseret tjære er noget helt andet. Asfalt?
Hvad angår forskel i giftighed, så ved jeg ikke, men begge er formentlig ikke helt sunde.
Bør nok ikke anvendes indendørs.
Effekterne aftager med tiden.

Find de produkter, som nogen sælger. Så skal der være tilhørende sikkerhedsdatablad. Deri fremgår det, hvad de indeholder og evt. helbredseffekter.

• Synes
erikssonandreas
  • Laddar…
Det lugter godt... hvordan er det med vildsvin, de kan jo også lide lugten af tjære. Jeg overvejer lige nu, om jeg skal smøre trætjære på syllerne på skuret på landet. Men da det ligger afsides, er det måske ikke så godt. Er der nogen, der har en overvejelse?

Javel, det lugter godt! Sol, sommer og bad er de direkte associationer, jeg får. Aftager og lugter næsten intet efter 2-3 år, i hvert fald ikke udendørs. Stikker man næsen i en solvarm panel, mærker man en svag duft. Cirka 5 år siden maling.

Har aldrig hørt, at vildsvin kan lide tjære, men det siger jo ikke så meget...

Har selv strøget tjære på syllen i vores gamle lade samt malet panelet med rødtjære. Har ikke noteret nogen vildsvin rundt om laden, men det kan naturligvis også skyldes, at vores heste går udenfor og også inde i den året rundt (udeboks). Vi har mange vildsvin, også ind i hestefoldene, men de synes at holde sig uden for grunden. Har ikke set nogen spor efter dem inden for en 50 m radius.

Tjære til vildsvin er et almindeligt produkt, som ofte bruges af jægere. Vildsvinene gnider sig mod tjæren, som insektmiddel. Jægere smører tjære på træer for at tiltrække vildsvin. Vildsvinene har ekstremt god lugtesans. Sådan skriver de fx på: https://www.jaktia.se/reportage/utfodring-av-vildsvin/

"Erfaringen viser, at en rigtig tjære, der er fremstillet af bøg, har den bedste tiltrækningseffekt på vildsvin."

Aha, det virker logisk. Der findes masser af tjærepreparater til heste med samme formål.
Tjære af bøg, det var også nyt. troede bare det var fyr og gran man lavede tjære af.
God start på dagen. Jeg har lært to nye ting! :)

Så måske kan det være et problem, hvis der normalt ikke er mennesker i nærheden af huset. På den anden side, hvad kan vildsvinene finde på? Rode op i haven, hvis den er rig på nødder og agern, orme, rødder eller måske nedfaldsfrugt. Gnid sig mod syllen, hvis den er tilgængelig?
Antager at behovet for insektfrastødende hovedsageligt gælder om sommeren, når insekterne er aktive?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.