35,712 læst ·
16 svar
36k læst
16 svar
Tips til hvordan man tager gipsplader ned?
Medlem
· Västerbotten
· 317 indlæg
Indflytning snart! Og så er et af projekterne at tage gipspladerne ned i stuen for at isolere, så man slipper for resonanser i væggene. Er der nogen, der har et tip til, hvordan man får disse spikrede gipsplader ned?
Kofot!
Lyder måske brutalt, men det plejer ikke at være muligt at få ned sømmede gipsplader hele. Plejer at kræve meget reparation, hvis man skal genbruge dem.
De fleste køber nye plader!
Lyder måske brutalt, men det plejer ikke at være muligt at få ned sømmede gipsplader hele. Plejer at kræve meget reparation, hvis man skal genbruge dem.
De fleste køber nye plader!
Har du ikke et multiverktøj, kan du skære gipsen med en ordentlig brydbladskniv lidt ved siden af hver regel og derefter bryde gipsen løs. Den gips, der sidder tilbage på reglarna, kan du pille væk med en morakniv eller lignende. Sømmet trækker du nemmest ud med en hammer.
Find sømmene med en magnet, fjern spartelmasse med en mora-kniv eller lignende, fjern derefter sømmene med en sømudtrækker. Den metode bruger vi til alle vores gamle gipsplader. Det tager ikke længere tid end at være brutal, men det sviner meget mindre.
Malin
Malin
Mit forslag.
Sav et hul med en dofræser øverst i gipspladen i hvert regelskelet.
Dofræser:

Fyld skelet med løsuld, høvlspåner eller savsmuld. Savsmuld giver sandsynligvis på grund af højere vægt den bedste lydisolering, af disse materialer. Men der er større risiko for, at det vil lække ud senere og svine i jeres hus.
Skelettet behøver ikke at være fyldt helt for at dræbe resonanser, jeg har hørt, at 1/3 skal være nok, men jeg ville selv have fyldt op til dofræsehullet alligevel, for en sikkerheds skyld. Også lydtransmissionen gennem hele vægkonstruktionen forringes jo også af den højere vægt en maksimal fyldning giver.
Reparer derefter hullet ifølge denne instruktion:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/repair/index.html
Men jeg ville nok lave hul med en T70 fræser, derefter lavet reparationsstykket med en T80-fræser. Så faset kanterne i hullet og rep-stykket. Eller jeg ville i hvert fald have prøvet dette først.
Men under alle omstændigheder går det nok meget hurtigere at reparere et stykke af pladen på denne måde end at forsøge at få nogle hele plader ned.
Sav et hul med en dofræser øverst i gipspladen i hvert regelskelet.
Dofræser:

Fyld skelet med løsuld, høvlspåner eller savsmuld. Savsmuld giver sandsynligvis på grund af højere vægt den bedste lydisolering, af disse materialer. Men der er større risiko for, at det vil lække ud senere og svine i jeres hus.
Skelettet behøver ikke at være fyldt helt for at dræbe resonanser, jeg har hørt, at 1/3 skal være nok, men jeg ville selv have fyldt op til dofræsehullet alligevel, for en sikkerheds skyld. Også lydtransmissionen gennem hele vægkonstruktionen forringes jo også af den højere vægt en maksimal fyldning giver.
Reparer derefter hullet ifølge denne instruktion:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/repair/index.html
Men jeg ville nok lave hul med en T70 fræser, derefter lavet reparationsstykket med en T80-fræser. Så faset kanterne i hullet og rep-stykket. Eller jeg ville i hvert fald have prøvet dette først.
Men under alle omstændigheder går det nok meget hurtigere at reparere et stykke af pladen på denne måde end at forsøge at få nogle hele plader ned.
Medlem
· Västerbotten
· 317 indlæg
Sømene ser man klart og tydeligt da det er helt nyt og utapetseret, ikke engang spartlet.
Save hul og fylde med løsuld/spån er jo også en idé selvfølgelig. Kan det fyldes selv på en praktisk måde?
Save hul og fylde med løsuld/spån er jo også en idé selvfølgelig. Kan det fyldes selv på en praktisk måde?
Hvis man vil tage ned skruede gipsplader, kan man skrue dem af eller skal man bruge en koben, eller lignende? Jeg har et rum, der blev efterisoleret i 1990, men tømreren enten snød eller var inkompetent, for væggene buer ud overalt. Et sted er der flere centimeters højdeforskel fra "bule" til enden af væggen. Jeg vil nu genskabe væggene med ny isolering og nye gipsplader. Har revet en væg ned, men det blev et bjerg af gipsstykker og STØV på gulvet. Det er vel ikke sundt at indånde gipsstøv, tror jeg. At de buer ud skyldes, at man pakkede isoleringen ind mellem reglarne, man skar den ikke til, så den passede. Derved blev der et stort tryk fra isoleringen. Jeg mærker det, når jeg åbner en væg, at den næsten kryber ud af sig selv.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
Er ikke en professionel. Men ifølge min erfaring er det næsten umuligt at skrue pladerne af. Skruerne er skjult i spartelmasse, og HVIS man finder skruerne, er rillerne fyldt med spartelmasse.
Det bliver støvet, når man river gips, uanset hvordan du gør det. Sørg for at have en åndedrætsmaske. Nedrivningsstøv er aldrig sundt. Og hav en grovstøvsuger (køb billig eller lej).
Masken bør du også have, når du håndterer isoleringen, der flyver små fiberstykker i luften.
Det bliver støvet, når man river gips, uanset hvordan du gør det. Sørg for at have en åndedrætsmaske. Nedrivningsstøv er aldrig sundt. Og hav en grovstøvsuger (køb billig eller lej).
Masken bør du også have, når du håndterer isoleringen, der flyver små fiberstykker i luften.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 668 indlæg
Der findes jo også støvfælder til leje (som en affugter, men for støv)
Det var mere kompliceret, end jeg troede. Jeg har aldrig beskæftiget mig med sådan noget her, ved ikke hvorfor jeg gør det nu, men jeg bliver så sur, når jeg ser, at man gjorde et utilfredsstillende job for 31 år siden. Alt begyndte med, at jeg skulle sætte et tv op på væggen, og det var ikke muligt, når væggen ikke var lige. Så har tømreren været her og sat nye plader op med korrekt tilskåret isolering. Det blev så godt!
Skal man have en åndedrætsmaske, der får en til at se ud som om man kommer fra det ydre rum? Sådan nogle som fandtes på lager i Sverige, men som blev ødelagt på et tidspunkt i 90'erne, da ingen katastrofer kunne ramme os?
Skal man have en åndedrætsmaske, der får en til at se ud som om man kommer fra det ydre rum? Sådan nogle som fandtes på lager i Sverige, men som blev ødelagt på et tidspunkt i 90'erne, da ingen katastrofer kunne ramme os?