Hej,
Vi har købt et gammelt hus, som tidligere er blevet opvarmet via brænding i brændeovn. Vandet har cirkuleret gennem ovnen og ud i radiatorerne. Nu hvor vi bruger huset som sommerhus og ikke bor der permanent, og da alle rør i huset var gamle og dårlige, besluttede vi os for en anden varmekilde.

Uanset hvad, har vi skåret vandrørene til/fra ovnen, og nu har jeg brug for hjælp til, hvordan jeg skal gå videre. Jeg vil gerne fortsætte med at fyre i ovnen. Hvordan skal jeg gøre med rørene? Er det bare at forsegle dem og fortsætte med at fyre? Eller er der noget mere, man behøver at gøre?

Taknemmelig for alle svar!

K-M

• En gammel vedspis med åben dør og flammer indeni, omgivet af flisevægge.
Får sikkert en kok om vand ligger tilbage i den, at ikke køle den ned med vand kan gøre, at den bliver overophedet, ikke godt, den er lavet til at afgive varme til vand og har en vandkappe omkring ildstedet. Kan fungere, men da som noget hyggebål på lavblus og ikke nogen god varmekilde, når den ikke køles ned.

J jonaserik sagde:
Får sikkert en kog hvis vand ligger tilbage i den, at ikke køle den ned med vand kan gøre at den bliver overophedet, ikke godt, den er fremstillet for at afgive varme til vand og har en vandkappe rundt om ildstedet. Kan fungere men da som noget hyggelig fyring på lavt blus og ikke nogen god varmekilde når den ikke afkøles..
Hm, lyder ikke lovende...

Det der er ikke en almindelig brændeovn, det er en kedel og der skal cirkuleres vand i den, når man fyrer.

• Synes
Jiji
  • Laddar…
Staffans2000
Du har med al sandsynlighed ødelagt komfuret ifølge tidligere kommentarer.
En mulighed er at tilslutte kedlen igen, men med ventiler så du kan skifte varmekilde.

Staffans

• Synes
guggen
  • Laddar…
Synd på den der. Ser ud til at være gammel fin Norrhammar eller lignende. Garanteret sprukken hvis der fyres op for fuldt i sådan en uden vand.

G guggen sagde:
Synd på den där. Ser ut att vara gammal fin Norrhammar eller lignende. Garanteret sprukken om det fyres på for fuldt i en sådan uden vand.
Åh nej... det var virkelig trist...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.