Hej!

Forsøgte at få op en terrassemarkise på 3,6x2.0m men stødte på udfordringer. Jeg havde en anelse om, at det ville drille specielt med at få op beslagene til markisen. Træskruen griber ikke rigtig i træpanelet; den går ind, men stopper et stykke inde og får ikke ordentligt fat.

Er der nogen, der har erfaring med, hvordan man får den op på en pålidelig måde? Jeg tænkte, om man kunne sætte en lægte på 28x120 op på panelet først og derefter prøve med beslagene?

Nogen kyndig der kan vejlede?

Du kan ikke fastgøre markisen i kun panelet. Du skal finde den bagvedliggende regelkonstruktion og fastgøre i den. Enten hammarbandet, der løber horisontalt i overkanten af væggen, eller i en stående regel. Markisbeslagene behøver ikke sidde symmetrisk, så du kan forskyde dem sidelæns for at skrue i stående regler.

P peroande sagde:
Du kan ikke fastgøre markisen i kun panelet. Du skal finde den bagvedliggende regelkonstruktion og fastgøre i den. Enten hammerbåndet, som løber horisontalt i overkanten af væggen eller i en stående regel. Markisefæstnerne behøver ikke sidde symmetrisk, så du kan forskyde dem sidelæns for at skrue ind i stående regler.
Ja jeg anede jo, at jeg skulle sætte fæstnerne i reglerne, men er der en nem måde at finde dem, så man ved, at det virkelig bliver rigtigt? Men er det nok, at jeg så sætter dem i de stående regler, eller skal jeg satse på at sætte en horisontal regel op, som jeg i sin tur sætter fæstnerne i?

Min første markise var fastgjort kun i panelets horisontella sømregel. Der kunne man se, at hele panelet inklusiv sømregel havde løsnet sig flere mm under beslaget. Den nye fastgjorde jeg med lange franske skruer i de stående regler. Du kan blive nødt til at tage nogle brædder ned for at finde ud af, hvor reglerne sidder, eller måle dig frem, hvis du kan finde dem lettere fra indersiden.
Det kan også være godt at skrue en mellemlægning mellem regel og panel, for når du strammer dine skruer, kan du ret let sprække eller deformere panelbrædderne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.