Hej
Ny i forumet og søger hjælp med en tegning til en form for L-støtte.
Skal støbe en havemur som er 0.70 til ca 1.50 høj, største højde. Længden er ca 10 meter.
Modtager gerne råd og anvisninger på mur.
Er det rimeligt at mure med betonhullersten eller Leca og pudse denTaknemmelig for jeres kommentarer
Jan
Ny i forumet og søger hjælp med en tegning til en form for L-støtte.
Skal støbe en havemur som er 0.70 til ca 1.50 høj, største højde. Længden er ca 10 meter.
Modtager gerne råd og anvisninger på mur.
Er det rimeligt at mure med betonhullersten eller Leca og pudse denTaknemmelig for jeres kommentarer
Jan
Jeg har støbt en støttemur i L-form, ca. 12 m og op til ca. 180 cm højde. Omkring halvdelen af denne murede jeg med natursten/sprængsten på ydersiden og støbte derefter imod fra indersiden. Den anden halvdel er massiv beton. Som form byggede jeg med ru brædder et "plank" med tre liggende 45*95 på ydersiden. Samme konstruktion på indersiden men med en "hængeform" som sluttede 15 cm over jordoverfladen (drænhuller er gode til at sammenføje formsiderne). Jeg fikserede formsiderne med formbeslag, som jeg lejede (man kører armeringsjern gennem formen og fikserer med beslaget). Den nedre del af L'et brugte jeg krydsfiner, som blev skruet fast under støbningen, hvorefter jeg læssede sten på dem.
Hvis du skal støbe hele muren i ét stræk med betonbil, så husk at trykket i bunden af formen bliver MASSIVT. At holde den nedre del af L'et kræver meget vægt. På grund af L-formen får du også en opadgående kraft, så formen skal forankres ordentligt, så den ikke løfter.
Støber man i to trin (pladen først og væggen derefter) bliver det lettere med forankring osv.
Hvis du skal støbe hele muren i ét stræk med betonbil, så husk at trykket i bunden af formen bliver MASSIVT. At holde den nedre del af L'et kræver meget vægt. På grund af L-formen får du også en opadgående kraft, så formen skal forankres ordentligt, så den ikke løfter.
Støber man i to trin (pladen først og væggen derefter) bliver det lettere med forankring osv.
Kan man tænke sig at prefabrikere elementerne, er det meget lettere at støbe, hvis man tipper det hele fremad, så at sige, så ryggen på L'et ligger ned og bunden peger nedad, dvs. så her
XXXXXXXXXXXXXXXXX
X
X
X
X
Da kan man lave en enklere form, hvor man kun efterlader toppen åben samt gør fronten aftagelig. Så kan man bare tippe det færdige element ud og støbe et til i samme form. Gjorde 32 stk. på den måde for nogle år siden til indkørslen.
XXXXXXXXXXXXXXXXX
X
X
X
X
Da kan man lave en enklere form, hvor man kun efterlader toppen åben samt gør fronten aftagelig. Så kan man bare tippe det færdige element ud og støbe et til i samme form. Gjorde 32 stk. på den måde for nogle år siden til indkørslen.
He,
skal også til at støbe L-støtte tilsyneladende.
UUUUUU
...............U......L................PPPPPPPPPPPPP
...............U......L.........SSS
...............U......L.....S
...............U....SL
...............U.S...LLLLLL
Set fra siden.
U er vores udestue, med ca. 2,5 m i loftshøjde, S er en skråning op til P, det som skal blive parkering for vores biler.
L er de L-støtte jeg har tænkt mig at støbe.
De vil være ca. 2 m høje og ca. 3 m brede tilsammen
Overvejer at støbe nederdelen først og lade armeringsjernene stikke op og støbe den anden del bagefter.
Virker dette ???
/Joakim
skal også til at støbe L-støtte tilsyneladende.
UUUUUU
...............U......L................PPPPPPPPPPPPP
...............U......L.........SSS
...............U......L.....S
...............U....SL
...............U.S...LLLLLL
Set fra siden.
U er vores udestue, med ca. 2,5 m i loftshøjde, S er en skråning op til P, det som skal blive parkering for vores biler.
L er de L-støtte jeg har tænkt mig at støbe.
De vil være ca. 2 m høje og ca. 3 m brede tilsammen
Overvejer at støbe nederdelen først og lade armeringsjernene stikke op og støbe den anden del bagefter.
Virker dette ???
/Joakim
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
SMV Fredriksdal -skalaenlig ritning?
Hustillverkare -
Efterlyser tegning til pladeskur Duramax
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Rita bygglovritningarna själv på papper?
Frågor och svar om arkitektur -
Bygga stödmur av typen L-stöd
Grund & Markarbeten -
Bygga litet förråd- ritning?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus