Vil gerne forbedre tætningsløsningen omkring vinduerne i vores hus.
Grundlæggende ser det horisontale tværsnit af forbindelsen mellem karm og væg ud som følger. Bare det at 3. bagstopningsliste og 4. fugemasse mangler. Eftersom alt er bygget og skal kompletteres bagefter, vil jeg selvfølgelig rive så lidt som muligt. Det letteste må være at løsne smyglisterne fra ydersiden, tage isoleringen (drevet) ud og på en eller anden måde skabe den samme funktion som bagstopningslisten og fugemassen skulle have haft, dvs. en damptætning, der forbinder dampspærre mod karm. Det skal man kunne installere fra ydersiden, derfor tænker jeg selv på en fugemasse eller et diffusionstæt svælbånd. Det er ikke bare nogle få millimeters mellemrum, snarere 10, nogle steder 20 mm.
Skal du supplere med blød fugemasse og bagstop også i over- og underkanten af vinduet? Et godt resultat får du sandsynligvis ved at åbne op indefra. Er måske muligt udefra også, men besværligt at få tætheden rigtig.
Skal du supplere med blød fugemasse og bagstop også i over- og underkant af vinduet? Et godt resultat får du sandsynligvis ved at åbne op indefra. Er måske også gennemførbart udefra, men besværligt at få til tætningen.
Jeg er kun ude efter funktionen af tæthed, fugen vil jo ikke være synlig, hvis man gør det udefra.
Jeg er bare ude efter funktionen af tæthed, fugen kommer jo ikke være synlig hvis man gør det udefra.
Ok, men du vil sandsynligvis ikke kunne tætte 100% udefra da du har svært ved at se diffusionsspærren udefra, og hvis du ikke får det helt tæt, så falder ideen med det..
Hvis du vil have det tæt, så er det indersiden, du har brug for at gøre det fra, selvom det indebærer meget mere arbejde..
Jeg personligt havde været ligeglad med at der ikke er nogen blød fugemasse..
Jeg forstår, at det er tætheden, du ønsker, og tænker, at det er nemmest at sikre indefra. Det er måske muligt at nå indefra med et ekstra langt mundstykke til den bløde fuge.