Hej på jer!
Jeg har tidligere skrevet om lækage fra taget, hvor det drypper ind ved kraftigt regnvejr kombineret med blæst.
Jeg undrer mig lidt i dette forum omkring tagkonstruktion. Vores hus er bygget i 1980.
Selve taget, hvor afstandslisterne og bærelekterne ligger imod, er en form for masonit, som ligger overlappende.
Jeg var ude i går aftes og lyste med en lampe op gennem tagskægbrædderne, så ser jeg, at der sidder flere PVC-rør med cirka 60 cm mellemrum, som kommer ud fra taget, dvs. man ser dem gennem insektnettet fra tagskægbrædderne. Kender nogen i dette forum til, hvorfor sådanne rør anvendes i tagkonstruktion, eller er det byggesjusk? Det skal tilføjes, at man har brugt rigeligt med fugeskum ved rørene for at få dem til at sidde fast, ser det ud til.
Jeg vil løsne tagskægbrædderne for derefter at tage billeder, så forstår I sikkert bedre, hvad jeg mener.
Med venlig hilsen
/Fredrik
P.S. Beklager, hvis indlægget er rodet :)

Ja, lidt svært er det jo at forstå :)

Sidder rørene langs med tagfaldet, eller langs tagryggen?
Diameter på rørene?

Kan de være afstandsstykker for at skabe en luftspalte.
Jeg er lige så væk som du.

Ja det var besværligt😄
Rørene sidder langs nederst tagfaldet
Dia på rørene ca 5 cm
Jeg tænkte også, at det kunne være afstandsstykker
/ Fredrik

Vægbeslag med rør og orange fugemasse i hjørne af byggemateriale.

Gulv med orange fugemasse langs kanten og to små rør stikkende ud mellem væg og loft.

Brun fuge omkring rør og træbjælke.

Lidt billeder😄

Bob_the_builder
Kan formålet være ventilation?

Det ser sådan ud. Kunne du se billederne

Bob_the_builder
Fredrik enström sagde:
Det verkar så. Kunde du se bilderna
Ja, jeg ser billederne. Synet på hvor meget en vind skal ventileres, har varieret gennem årene. Din løsning virker til at sigte mod et meget lavt ventilationsflow. Har du ventiler i nock?

Har ikke været oppe og set på det endnu. Skal op og kigge.

Jeg mistænker, at det er en efterkonstruktion lavet af en glad amatør.
Det ser jo ikke særlig professionelt ud med alt det der plastikskum.
Nogen har ment, at der var for meget ventilation, og vil begrænse den, men ikke stoppe den helt.
Rørene går altså bare igennem et par dm hvor væg og loft mødes?

Hvad er det for skum i øvrigt? Har selv aldrig set den farve.
PU-skum plejer jo at være gult.

Bob_the_builder
Skummet plejer at se sådan ud med tiden.

Jeg kan kun se enden af rørene, så jeg ved ikke, hvordan det ser ud længere oppe. Jeg skal i weekenden op på rygningen😄
Tak for alle tips og idéer
/ Fredrik

Bob_the_builder sagde:
Skummet plejer at se sådan ud med tiden.
Gør det?
Ikke hos mig. Det er gult efter fem år, undtagen hvor det udsættes for UV-lys, hvor det mørkner til brunt.

Det der ser jo ud som entrecote cirka.
(Eller har jeg fejl på farverne på min skærm :o )

Det er mørk sted hvor min "entrecote "skum er😄

M
På min telefon har skummet samme farve som blodpalten i Emil i Lönneberga :D

peternicklas
Virker meget mærkeligt. Kan vel aldrig få for meget ventilation på et loft. Skal du nok undersøge nøje. Jeg ville have fjernet det og sikret mig, at der er fri vej for luften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.