Mit spørgsmål vedrører dimensionen på tagbjælkerne ved et tungt/stort tagvindue! (Undskyld hvis jeg poster forkert!)
Det drejer sig om et meget lille hus, ca. 6 m x 2,5 m totalt, 15 graders pulttag. Råspont + diffusionsåben tagdug + tagplader. Det påtænkte tagvindue vejer ca. 55 kg, med hulmål på 990 x 1440. Tagbjælkerne er 145 mm.
Jeg vil ikke øge dimensionen på tagbjælkerne, men jeg vil helst ikke gå ned i størrelse/vægt på tagvinduet heller. Det mindste jeg kan forestille mig ville blive 48 kg tungt, og 990 x 1220. Men det er jo ikke så stor forskel i belastning, vel?
Ydervæggen er 95 mm, med 12 mm krydsfiner udenpå (for stivhed). Alt er skruet. Under remmen (langs begge langvægge) skal en "bæring" indlægges + at netop under delen med tagvinduet skal der bygges et loft, med indfældede 95 regler til loftets bjælker. Så, egentlig er hele huset lidt underdimensioneret...
Men, til spørgsmålet!
Ville det være "tilstrækkeligt" sikkert med denne løsning med 145 bjælker til 55 kg? Snezon 2 eller 2.5. Hvis ikke, hjælper det at sætte større bæringer på langvægge? Jeg havde tænkt mig 120 mm. Er det så utrolig nødvendigt forresten at ikke notche tagbjælkerne? Det drejer sig om 25 mm.

Det drejer sig om et meget lille hus, ca. 6 m x 2,5 m totalt, 15 graders pulttag. Råspont + diffusionsåben tagdug + tagplader. Det påtænkte tagvindue vejer ca. 55 kg, med hulmål på 990 x 1440. Tagbjælkerne er 145 mm.
Jeg vil ikke øge dimensionen på tagbjælkerne, men jeg vil helst ikke gå ned i størrelse/vægt på tagvinduet heller. Det mindste jeg kan forestille mig ville blive 48 kg tungt, og 990 x 1220. Men det er jo ikke så stor forskel i belastning, vel?
Ydervæggen er 95 mm, med 12 mm krydsfiner udenpå (for stivhed). Alt er skruet. Under remmen (langs begge langvægge) skal en "bæring" indlægges + at netop under delen med tagvinduet skal der bygges et loft, med indfældede 95 regler til loftets bjælker. Så, egentlig er hele huset lidt underdimensioneret...
Ville det være "tilstrækkeligt" sikkert med denne løsning med 145 bjælker til 55 kg? Snezon 2 eller 2.5. Hvis ikke, hjælper det at sætte større bæringer på langvægge? Jeg havde tænkt mig 120 mm. Er det så utrolig nødvendigt forresten at ikke notche tagbjælkerne? Det drejer sig om 25 mm.

Hej, og velkommen..
Det bindende svar på dit spørgsmål får du jo fra en bygningsingeniør, som kan tage ansvar for beregningen.
Det svære spørgsmål er jo hvilken nedbøjning bjælkerne får.
Plåttaket bidrager jo til en god sneafledning.
Al urjackning bidrager jo til at forringe bæreevnen, men det giver jo samtidig ofte god sammenføjning.
Det bindende svar på dit spørgsmål får du jo fra en bygningsingeniør, som kan tage ansvar for beregningen.
Det svære spørgsmål er jo hvilken nedbøjning bjælkerne får.
Plåttaket bidrager jo til en god sneafledning.
Al urjackning bidrager jo til at forringe bæreevnen, men det giver jo samtidig ofte god sammenføjning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger jo blandt andet af, hvilken c/c du har mellem spærbjælkerne. Tagvinduet i sig selv vejer ikke mere per kvm end et normalt tungt tag gør, men kræver måske, at nedbøjningen hos spærbjælkerne begrænses. Når jeg beregner en spærbjælke med c/c 1000 mm og snezone 2,5, er en 45x145 C24 ikke tilstrækkelig. Hvis du bruger 45x145 C24 c/c 600 generelt og limskruer to 45x145 C24 til de bjælker, der omgiver vinduet, klarer du det og holder nedbøjningen under 1/300 på hele taget.
Absolut, men jeg føler mig ikke ellers usikker på konstruktionen. At finde bygningsingeniør til bare dette lille spørgsmål bliver nok svært. De tager sig jo hellere an større projekter, mener jeg. Tak for dit svar alligevel!GoForIt sagde:
Hej, og velkommen..
Det svære spørgsmål er jo, hvilken nedbøjning bjælkerne får.
Pladetaket bidrager jo til en god sneafstrømning.
Al urjackning bidrager jo til at forringe bæreevnen, men det giver jo samtidig ofte god samling.
Okay. Det bliver jo c/c 600 ellers, men ved tagvinduet ender afstanden på c/c 1035. Hvis jeg forstår dig rigtigt, så burde det gå godt, hvis jeg gør som min tegning? Altså to limede skruede 145 ved tagvinduet? + At jeg også fælder en "bærende bjælke" ind, men det aflaster/hjælper ikke punktbelastningen fra tagvinduet eller?J justusandersson sagde:Det beror jo blandt andet på hvilket c/c du har mellem tagbjælkerne. Tagvinduet i sig vejer ikke mere per kvm end hvad et normalt tungt tag gør, men kræver måske at nedbøjningen hos tagbjælkerne begrænses. Når jeg regner på en tagbjælke med c/c 1000 mm og snelast 2,5 er det ikke nok med en 45x145 C24. Hvis du bruger 45x145 C24 c/c 600 generelt og limer og skruer to 45x145 C24 på de bjælker som omgiver vinduet, klarer du dig og holder nedbøjningen under 1/300 på hele taget.
Nu når jeg alligevel har dig på tråden her
Tak så meget for dit svar! Du er himmelsendt!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Mørtel ødelagt ved minusgrader?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Störtregn vid gjutning av platta - hur gör vi nu?
Grund & Markarbeten -
Kallras vid sittbænk nær stort 3-glas fönster?
Fönster & Dörrar -
Stort tryckfall vid tillslagstryck sänkpump+hydropress
Vatten & Avlopp -
Lyft på en klinkerplatta vid golvbrunnen - förstört tätskiktet?
Badrum