10,693 læst ·
28 svar
11k læst
28 svar
Svingende parketgulv (Kährs 13 mm)
Hej dygtige venner,
Vi har for nyligt fået lagt parketgulv af en håndværker.
Et sted omtrent i midten af køkkenet svajer gulvet.
Da jeg viste det til snedkeren, sagde han, at han ville sprøjte silikone ind vha. 3-4 huller rundt om, hvor det svajer.
Jeg ved ikke, om det vil fungere eller gøre gulvet ujævnt overalt.
Kan I venligst give lidt råd om, hvad der er den bedste løsning her.
Mange tak på forhånd!
/Rakesh
Vi har for nyligt fået lagt parketgulv af en håndværker.
Et sted omtrent i midten af køkkenet svajer gulvet.
Da jeg viste det til snedkeren, sagde han, at han ville sprøjte silikone ind vha. 3-4 huller rundt om, hvor det svajer.
Jeg ved ikke, om det vil fungere eller gøre gulvet ujævnt overalt.
Kan I venligst give lidt råd om, hvad der er den bedste løsning her.
Mange tak på forhånd!
/Rakesh
Det er jo det alternativ eller rive hele gulvet op og planere underlaget. Jeg ville have ladet håndværkeren gøre sit forslag, og hvis det ikke bliver godt, så må man lægge gulvet om.
Kan ikke svare på om silikon er det bedste. Der bør findes andet til netop dette formål, men usikker.erker sagde:
Hvis det er let at løfte gulvet op igen, kan man altid tage det væk og lægge det tilbage, men ofte ikke helt enkelt, da du skal starte ved et hjørne. Selv hvis man fjerner gulvet, er det samme procedure, dvs jævne gulvet med spartelmasse/Lumpapp eller lignende.
Men, svikker gulvet nedad eller opad? Hvis det er opad, så ligger gulvet for stramt, hvis det er nedad, så er underlaget ikke plant.
hej Dahl,
Meget taknemmelig for at du svarer. Har været meget stresset af dette. Nu fortryder vi nogle gange, hvorfor vi tænkte på at få gulvet skiftet.
Så, det kan være en speciel masse. Jeg kan kigge lidt rundt i byggemarkeder.
Det giver efter nedad, så som du siger, er underlaget ikke plant.
Et eller to andre steder (langt fra der hvor det giver efter) knirker det. Hvad er grunden til dette?
Det er 13 mm parket på Tuplex.
Ha' en superfin aften!
venlige hilsner,
Rakesh
Meget taknemmelig for at du svarer. Har været meget stresset af dette. Nu fortryder vi nogle gange, hvorfor vi tænkte på at få gulvet skiftet.
Så, det kan være en speciel masse. Jeg kan kigge lidt rundt i byggemarkeder.
Det giver efter nedad, så som du siger, er underlaget ikke plant.
Et eller to andre steder (langt fra der hvor det giver efter) knirker det. Hvad er grunden til dette?
Ha' en superfin aften!
venlige hilsner,
Rakesh
At det knirker kan skyldes, at gulvet ligger imod et sted ved væggen. Men så er gulvet levende materiale og bevæger sig afhængigt af temperatur og fugtighed. Sandsynligvis har I nu om vinteren lav luftfugtighed indendørs, og så kan gulvet larme lidt, specielt hvis det er nyt. Tror nok det forsvinder inden længe.erker sagde:
hej Dahl,
Rigtig taknemmelig for at du svarer. Har været meget stresset af dette. Nu fortryder vi nogle gange, hvorfor vi tænkte, at få gulvet skiftet.
Så det kan være en speciel masse. Jeg kan kigge lidt rundt i byggemarkeder.
Det svajer nedad, så som du siger, er underlaget ikke plant.
Et eller to andre steder (langt fra hvor det svajer) knirker det. Hvad er årsagen til dette?
Ha' en rigtig god aften!
venlige hilsener,
Rakesh
Uden at vide hvor meget gulvet svajer, synes jeg ikke du skal være bekymret, alt kan fikses. Det enkleste er selvfølgelig det håndværkeren har foreslået, men det er heller ikke et kæmpearbejde at tage gulvet op igen, selvom man helst vil undgå dette.
I læggeanvisningerne for gulvet (findes på deres hjemmeside) står, hvor stor variation i jævnhed der må være på underlaget, som gulvet lægges på. Det skal snedkeren kontrollere, før gulvet lægges, og afhjælpe hvis nødvendigt. Som @DahlEricsson1000 skriver, kan man få vejledning ud fra hvilken retning, gulvet svigter. At bore huller i gulvet lyder meget mærkeligt, de huller vil jo kunne ses. Jeg vil råde dig til at kontakte Kährs for deres mening om dette spørgsmål. Deres kundesupport er god.
Hvis gulvet allerede rører nu, når luftfugtigheden er forholdsvis lav, vil problemerne forværres til sommer, når fugtigheden stiger, og gulvet udvider sig.
Hvis gulvet allerede rører nu, når luftfugtigheden er forholdsvis lav, vil problemerne forværres til sommer, når fugtigheden stiger, og gulvet udvider sig.
Hej,
Mange tak!
Ja, der hvor det lyder, er faktisk meget tæt på en væg.
Det føles som om det svigter måske 3-4 mm på en diameter omkring 50-60 cm.
Ja, at tage gulvet op skal ikke være så meget arbejde.
Sagen er, at vi for nylig lagde et nyt køkken med sten og alt.
Så, måske kan han save rundt til benene under skabet og få fat i en planke at starte med løftningen.
Den anden udfordring kan være, at der er gulvvarmeslanger lige under Tuplex. Så hvis de ikke gør det forsigtigt, kan slangerne blive beskadiget.
Findes der en dyksav med en dybde mindre end 13 mm?
Hav en god aften, og jeg ser frem til dine svar
Mange tak!
Ja, der hvor det lyder, er faktisk meget tæt på en væg.
Det føles som om det svigter måske 3-4 mm på en diameter omkring 50-60 cm.
Ja, at tage gulvet op skal ikke være så meget arbejde.
Sagen er, at vi for nylig lagde et nyt køkken med sten og alt.
Så, måske kan han save rundt til benene under skabet og få fat i en planke at starte med løftningen.
Den anden udfordring kan være, at der er gulvvarmeslanger lige under Tuplex. Så hvis de ikke gør det forsigtigt, kan slangerne blive beskadiget.
Findes der en dyksav med en dybde mindre end 13 mm?
Hav en god aften, og jeg ser frem til dine svar
Hej,mexitegel sagde:
I lægningsanvisningerne for gulvet (findes på deres hjemmeside) står der, hvor stor variation i jævnhed der må være på underlaget, som gulvet lægges på. Det skal tømreren kontrollere, inden gulvet lægges, og afhjælpe om nødvendigt. Som @DahlEricsson1000 skriver, kan man få vejledning afhængigt af, hvilken retning gulvet giver sig. Bore huller i gulvet lyder meget mærkeligt, de huller vil jo blive synlige. Jeg vil råde dig til at kontakte Kährs om deres mening i det spørgsmål. Deres kundesupport er god.
Hvis gulvet allerede ligger mod nu, når luftfugtigheden er ret lav, vil problemerne blive værre til sommer, når fugtigheden stiger, og gulvet svulmer.
Mange tak for svaret. Så han måske kun satser på den løsning med silicone. Jeg skal tjekke med Kährs, men som jeg ved det, vil de sige, at de ikke anbefaler det.
Hvad er alternativet så? At tage gulvet op og gøre underlaget plant. Findes der værktøjer til at save brættet ud kun så meget, så det kan løftes uden at skade gulvvarmeslanger under?
med venlig hilsen!
Hej,Grillen sagde:
Ja, køkkenet er ovenpå gulvet. Men der, hvor det knirker, er lidt længere fra køkkenet.
I ca. midten af køkkenet giver det efter.
hilsner!
Mange tak! Med denne løsning kan man også komme til der, hvor det giver efter.mexitegel sagde:
Den eneste udfordring er at save derunder skabene uden at beskadige varmeslangerne, der ligger under.
Er der en speciel sav, der kan klare det? Brædderne er 13 mm, så en sav med en dybde mindre end det kan fungere.
Og for at gøre underlaget plant kun i omkring 40 cm x 50 cm, hvad kan man bruge? Skal man bruge flydespartel lokalt under cellplasten? Eller findes der noget bedre?
Ønsker jer en rigtig god dag!
Dyksav er vel førstevalg, hvis det er plads til det, men man bør nok efterlade nogle mm, som man tager i hånden.
For at rette op på svigten tror jeg, I bliver nødt til at pille gulvet op, hvis det skal blive godt. Men start med en sprække og se, hvordan gulvet reagerer.
For at rette op på svigten tror jeg, I bliver nødt til at pille gulvet op, hvis det skal blive godt. Men start med en sprække og se, hvordan gulvet reagerer.