Planlægger at bygge en støttevæg for at stabilisere jorden ovenfor til den kommende skur-/saunabygning. Væggen vil stå på en glat skrånende klippeflade. Hvordan ville I gøre? Alt. 1 Støbe en armeret sokkel og derefter bygge væggen af mursten, hul som kan fyldes med beton og armering eller alt 2. en sokkel og derefter støbeform på gammeldags vis med stående plankeværk, måske 20 cm tykt. Højden varierer, men omkring 100 cm. Afslutning mod eksisterende stenvæg til højre på billedet. Til venstre kan der være behov for en mur i 90 grader mod den store væg. Som I kan se, har jeg overfladevand fra oven, så dræning er selvfølgelig vigtig. Hvilket alternativ er bedst? Nemmest?

• Sten og grus på en skrånende klippeflade, planlagt byggeri til støttevæg med dræning, omgivet af store sten og vegetation.
Hej Pasi,
Hvordan gik det? Jeg står over for en lignende beslutning, hvor jeg ønsker at bygge en støttemur på skrånende klippe.
Tager gerne imod billeder af dit færdige resultat, hvis muligt, for lidt inspiration.

N Natha112 sagde:
Hej Pasi,
Hvordan gik det? Jeg står over for en lignende beslutning, hvor jeg vil bygge en støttemur på skrånende klippe.
Tager gerne del af billeder af dit færdige resultat, hvis muligt for lidt inspiration.
Hej! Har ikke gjort noget ved dette endnu. Vi har sammen med jordentreprenøren kommet frem til, at vi lægger nogle rigtig store stenblokke på den plane overflade, hvor klippen møder gruset, og bygger en stensat skråning. Bliver en fortsættelse af den stenmur, der allerede findes. Det bliver lidt smalere plan overflade end tænkt fra starten, men det bliver pænest sådan. Held og lykke!

• Synes
Natha112
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.