Halløj!

Er ved at færdiggøre nogle tegninger for et etplanshus, vi skal bygge, og har haft lidt overvejelser om tykkelsen på indervægge, både bærende og ikke-bærende :thinking:

Ikke-bærende indervæg
Fungerer nedenstående 118 mm konstruktion som en ikke-bærende indervæg for at udelukke lyd mellem rummene? Formoder, at man ikke kan have 70 mm isolering uden er nødt til at bruge 45 mm isolering for at give plads til elektrikeren?

- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45x70 mm regel + XX mm isolering
- 11 mm OSB
- 13 mm gips

Overvejede næsten, om man ikke skulle bruge 45x95 regel i stedet og øge konstruktionens tykkelse til 143 mm for at sikre lydisoleringen. Problemet her er nok, at dørkarmen bliver usædvanligt tyk, hvis man skal bruge denne konstruktion gennem et hus på 200 kvm.

Bærende indervæg
Huset vil have almindelige saxespær og W-spær igennem, dermed bør det evt. række med en 168 mm konstruktion alt. 193 mm i alt;

- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45x120 regel alt. 45x145 regel + XX mm isolering
- 11 mm OSB
- 13 mm gips

Det samme gælder her. For at give plads til elektrikeren, hvilken dimension på isolering bør man bruge?

Senest redigeret:
Bærende indvendige vægge 45x120 føles virkelig overdrevet, det er rigeligt med CC60 45x95, medmindre det er et meget ekstremt hus, du bygger. Tror endda, at 45x70 er nok. De skal jo kun bære etagedækket på loftet/etagen ovenover. Der findes jo endda huse med 45*70 bærende ydervægge.

• Synes
farmis
  • Laddar…
Enkle da du væggen og lad elektrikeren gøre sit, før du isolerer, så kan du klemme ind det, der får plads, inden du fordobler.
Men husk, at det kun er bom-lyd i selve væggen, du fjerner med isolering i væggen. Hvis det er for lyden ind eller ud, så er en gipsplade ofte meget bedre.

Tykkelsen er intet problem med karme, udsalninger må man altid lave.

Ellers er jeg enig med tidligere, at det lyder som meget solide vægge med 120... 95 er nok til det meste.

• Synes
farmis
  • Laddar…
S Svanteman sagde:
Enkle da du væggen og lad elektrikeren gøre sit før du isolerer, så kan du klemme ind det, der får plads, før du dobbler.
Men husk på, at det kun er bom lyd i selve væggen, du fjerner med isolering i væggen, hvis det er for lyd ind eller ud, så er en ekstra gipsplade mange gange bedre.

Tykkelsen er ikke noget problem med karme, udsalninger skal man altid lave.

Ellers er jeg enig med tidligere, at det lyder som meget solide vægge med 120... 95 er tilstrækkeligt til det meste.
Hvad ville du dog foreslå med hensyn til ikke-bærende skillevægge? En samlet dimension på 118 mm (dvs. 45x70 mm regel) eller 143 mm (dvs. 45x95 mm regel)? Alt over 118 mm føles meget bredt set visuelt, når man ser på en dørkarm.

• Synes
Danne/92
  • Laddar…
F farmis sagde:
Hvad ville du dog foreslå angående ikke-bærende indvendige vægge? En totaldimension på 118 mm (dvs. 45x70 mm regel) eller 143 mm (dvs. 45x95 mm regel)? Alt over 118 mm føles meget bredt set visuelt, når man ser på en dørkarm.
Vi bygger lige nu med 70s regel og gips+OSB på begge sider. Jeg har været inde i huse med den konstruktion, og de opleves stille, synes jeg. Jeg ved ikke, hvor meget mere lydisolering du opnår gennem en 95s regel. Min oplevelse er, at lyden kommer ind via døren, så sørg for at få god lydisolering der, hvis du vil have et stille hus.

• Synes
Huddingebo og 1 anden
  • Laddar…
Magnus E K
Hvis der er en almindelig inderdør i væggen, vil den normalt være det svageste led, og det vil sandsynligvis være overkill at bygge væggen på en anden måde end dit første forslag. Hvis der ingen dør er, bliver det mest lydisolerende at bygge som to separate vægge med isolering imellem, så reglarne ikke bliver "lydbroer".

70-isolering går godt til en 70-regel trods at elektrikern skal derhen, det er normalt. Du isolerer efterfølgende.

• Synes
farmis
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K sagde:
Hvis der er en almindelig inderdør i væggen, vil den normalt være det svageste led, og det vil sandsynligvis være overkill at bygge væggen på en anden måde end dit første forslag. Hvis der ikke er nogen dør, vil det være mest lydtæt at bygge som to separate vægge med isolering imellem, så reglerne ikke bliver "lydbroer".
Hmm, forstår nok ikke helt dit senere forslag, når der ikke er en dør. Har du mulighed for at uddybe, hvad du mener? :)

Senest redigeret:
Magnus E K
  • Synes
farmis
  • Laddar…
Med saxtakstolar og W-takstolar i et etplanshus er der ingen behov for bærende indervægge. Den bedste lydreduktion opnås normalt med en dobbelt og forskudt regelkonstruktion. Der er ingen grund til at have grovere reglar end 45x70, men konstruktionen i sig kræver lidt plads.

• Synes
farmis
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.