82,704 læst ·
26 svar
83k læst
26 svar
Størrelse på søm til facadepanel
Side 1 af 2
Hej!
Jeg skal skyde (søm pistol) nyt panel op på facaden, men jeg er lidt usikker på, hvilken dimension af søm jeg skal vælge.
Panelet er 21mm tykt og fastgøres på søm lægte, som er 28mm tykt.
Ifølge min logik burde den rette søm være 50mm lang, eftersom en længere søm kun går igennem sømlægten og ind i vindskoen, hvilket ikke burde have nogen fordel, men når jeg ser på anbefalede længder for panel søm, anbefales 65mm eller 75mm lange søm, hvilket jeg synes er mærkeligt. Har jeg usædvanligt tynde sømlægter?
Hvilken størrelse søm skal jeg vælge, og er der nogen fordel ved at betale ekstra for søm med lim på, som f.eks. Senco har i deres sortiment, for at få ekstra godt greb med sømmene?
/Jonas
Jeg skal skyde (søm pistol) nyt panel op på facaden, men jeg er lidt usikker på, hvilken dimension af søm jeg skal vælge.
Panelet er 21mm tykt og fastgøres på søm lægte, som er 28mm tykt.
Ifølge min logik burde den rette søm være 50mm lang, eftersom en længere søm kun går igennem sømlægten og ind i vindskoen, hvilket ikke burde have nogen fordel, men når jeg ser på anbefalede længder for panel søm, anbefales 65mm eller 75mm lange søm, hvilket jeg synes er mærkeligt. Har jeg usædvanligt tynde sømlægter?
Hvilken størrelse søm skal jeg vælge, og er der nogen fordel ved at betale ekstra for søm med lim på, som f.eks. Senco har i deres sortiment, for at få ekstra godt greb med sømmene?
/Jonas
Det er ikke kun længderne, der adskiller mellem 50 og 65 hhv 75 mm søm.
De bliver også grovere med øget længde.
Grovheden påvirker bl.a. trækstyrken, forskydningsstyrken og bestandigheden.
De bliver også grovere med øget længde.
Grovheden påvirker bl.a. trækstyrken, forskydningsstyrken og bestandigheden.
Så satser jeg på Gunnebo. Det er den søm jeg har brugt indtil nu, og det føles lidt besværligt at få fat i Senco-søm.
Så skal man jo tage til en af deres forhandlere, og deres hovedopgave er jo næppe at lagerføre søm.
Gunnebo kan man jo købe i enhver K-Rauta.
Tak for hjælpen.
/Jonas
Så skal man jo tage til en af deres forhandlere, og deres hovedopgave er jo næppe at lagerføre søm.
Gunnebo kan man jo købe i enhver K-Rauta.
Tak for hjælpen.
/Jonas
Hvis du nu mener søm til sømpistol, hvilket jeg mistænker, da du taler om Senco, så er de normalt lige grove uanset længde.anaitis sagde:
Skyddesømmen sidder meget hårdere end den almindelige. Skulle man behøve at trække et søm ud, der er kommet forkert, er det knapt muligt.
Jeg ser ingen som helst fordel ved at skyde med søm, der skal stikke en tomme ud på bagsiden. Jeg har sømmet al panel med 50mm, og den har ikke vist nogen tendens til at falde ned.
Ifølge reglerne skal det være huggen spiker (kamsøm) og rustfri. 75mm lyder rigtigt.Milkshaken sagde:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=9911
Senest redigeret:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
JonasHolm, jeg er helt enig med dig! Hvorfor bruge søm der går ud i det tomme rum (eller ind i isoleringen)?JonasHolm sagde:
Har selv sømmet panel udenpå frigolitisolering med 22 mm sømliste. Brugte 60 mm søm (ingen pistol, håndsømt), og 75 mm søm til kubiklisten. Ingen panelbrædder faldt ned på 20 år.
I dit tilfælde ville jeg nok også have brugt 60 mm søm for at få det til at sidde godt, 50 mm går ikke gennem sømlisten mere end med spidsen.
Men hold fast!
//KoW
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Som det blev skrevet ovenfor, så handler det om pistolspik, og alle længder (undtagen 90mm) er lige tykke.
Det jeg er bekymret for, er at spidsen af spiken skal rive stoffet i stykker, hvis spidsen stikker ud på bagsiden og stoffet bevæger sig. Reglarne sidder jo lodret og spiklækte sidder jo vandret, så mellem vægreglarne "hænger" vindstoffet frit så at sige, så det kan bevæge sig.
Som det blev nævnt ovenfor, forstår jeg heller ikke, hvad fordel der er ved at spidsen stikker igennem vindstoffet og ind i isoleringen bagved. Kan jo ikke påvirke den kraft, der kræves for at trække spiken ud.
/Jonas
Det jeg er bekymret for, er at spidsen af spiken skal rive stoffet i stykker, hvis spidsen stikker ud på bagsiden og stoffet bevæger sig. Reglarne sidder jo lodret og spiklækte sidder jo vandret, så mellem vægreglarne "hænger" vindstoffet frit så at sige, så det kan bevæge sig.
Som det blev nævnt ovenfor, forstår jeg heller ikke, hvad fordel der er ved at spidsen stikker igennem vindstoffet og ind i isoleringen bagved. Kan jo ikke påvirke den kraft, der kræves for at trække spiken ud.
/Jonas
Slutter mig til dem, der kører med 60 mm i dette tilfælde samt Gunnebo. Gunnebo fungerer i hvert fald i de fleste tilfælde.
/Kent
/Kent