Jeg skal om cirka 1 måned begynde at bygge en garage. Er nu ved at overveje, hvordan jeg skal regle stommen. Såg naboens tømrer havde reglet gavlvæggen med lange reglar, som gik over spær, som han senere kappede i samme vinkel langs spærret. Spærret står så indenfor gavlvæggen. Overvejer at gøre noget lignende. Det så meget nemt ud, når de rejste spær, da det bare var at trykke spærret mod reglarne på gavlvæggen.
Jeg har lavet en model i sketchup til dette, se billeder nedenfor. Hvad tror I om at gøre det på denne måde? Er der nogle ulemper, som jeg ikke tænker på? Samt hvordan ser konstruktionsløsningen ud omkring garageporten?
Men hvad angår at trække reglarne på gavlene op i niveau med tagspærene, er der nogen, der har bygget sådan før og kan give nogle praktiske tips?
Tænker at sømme væggene sammen til langsiderne liggende og derefter rejse dem op samlet. Dog kan jeg jo ikke gøre det samme med gavlene, der må jeg skråsømme reglen ned i syllen og understøtte det grundigt, for jeg har jo ikke noget rem, der holder reglarne stabilt i siderne.
Så tips, videoer eller billeder om, hvordan man praktisk gør med gavlene, modtages gerne
Men då angående at trække reglerne på gavlene op jævn med spær er der nogen, der har bygget sådan før og kan give nogle praktiske tips?
Jeg tænker at sømme væggene til langsiderne liggende og derefter rejse hele op. Dog kan jeg jo ikke gøre det samme med gavlene, så der må jeg skråsømmereglen ned i sylden og afstive dette nøje, for jeg har jo ingen rem der holder fanerne på reglerne i sideled.
Så tips, videoer eller billeder på, hvordan man rent praktisk gør med gavlene, modtages gerne
Kan du ikke bare skrue en regel udenpå reglerne midlertidigt, når du rejser op væggen, som du derefter demonterer, når spærret er fastgjort?
Kan du ikke bare skrue en regel udenpå reglerne midlertidigt, når du rejser væggen op, som du så demonterer, når tagstolen er fastgjort?
Ja, det er jo en god idé! Så kan jeg jo rejse gavlene op på samme måde. Så er det jo bare at fjerne den senere, når tagstolen er skruet i alle reglerne
Jeg plejer at bygge præcis som du har tegnet, dvs at de stående reglar på gavlene går op uden for de to yderste takstole. Det er praktisk, går hurtigt og bliver stabilt.
Eksempel fra det seneste byggeri, godt nok var det tagåse i stedet for takstole, men princippet er det samme.
Jeg plejer at bygge præcis som du har tegnet, dvs at de stående regler på gavlene går op uden for de to yderste spær. Det er praktisk, går hurtigt og bliver stabilt.
Eksempel fra seneste byggeri, godt nok var det tagåse i stedet for spær men princippet er det samme.
[billede]
Flot! Jeg vil gøre det på den måde, ser kun fordele ved det.
Jeg begynder nok med at rejse begge gavle ved at sætte en midlertidig regel på ydersiden, som jeg fjerner, når spærene er på plads. Derefter rejser jeg langsiderne. Så lader jeg soklen på gavlen gå helt ud mod betonen, og soklen på langsiderne placeres inden for gavlene. Se billede nedenfor for hvordan jeg tænker et hjørne.
Så bliver det jo nemt med spærene, når jeg har afstivet væggene rigtig godt, bare lægge dem op og derefter vippe dem op og sætte de yderste fast mod gavlvæggen. Så ved man, at de sidder rigtigt og sandsynligvis står lige.
Ser ikke nogen direkte fordel med at gøre sådan sammenlignet med bare at have en almindelig væg med rem.
Det ville i så fald være, HVIS man havde tænkt sig at have en varm/isoleret loft eller åbent i kip, så man vil kunne fortsætte med vægisoleringen helt op. Eller det kunne være for at modvirke den lille kuldebro, som en rem giver.
Men som sagt tidligere, så går det udmærket at skrue nogle midlertidige regler uden på væggen, hvis man vil have noget, der hindrer, at tagstolen vipper ud.
Jeg rejste en modulgarage, hvor gavlspidserne kom færdigpanelerede, og der blev det ret mange kilo at bakse op og som man så ville sikre ordentligt, inden de blev fastgjort.
Ser ikke nogen direkte fordel ved at gøre sådan sammenlignet med bare at have en almindelig væg med rem. Det skulle i så fald være HVIS man havde tænkt at have en varm/isoleret loft eller åbent i kip, så man vil kunne fortsætte med vægisoleringen helt op. Eller for at modvirke den lille kuldebro, som en rem giver.
Men som sagt tidligere, så går det aldeles udmærket at skrue nogle midlertidige reglar udenpå væggen, hvis man vil have noget, der hindrer, at spærret tipper ud. Jeg rejste en modulgarage, hvor gavlspidserne kom færdigpanelerede, og der blev det temmelig mange kilo at bakse op og som man så ville sikre ordentligt, inden de blev forankret
Det har du jo helt ret i, at det går lige så godt at rejse en "almindelig" væg med rem og så skrue reglar uden på det som støtte for spærret under montage.
En ting jeg kom til at tænke på nu, når du skrev det, er jo, at det bliver åbent fra loftet ned i rummene mellem reglarne, fordi der ikke er en rem der. Jeg tænker jo at sprøjteisolere loftet med løsuld, og så vil den isolering jo søge sig ned i rummene mellem reglarne. Jeg må sørge for at have isoleret væggene og sat dem til med dampspærre, inden isolering af taget sker så.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.