Nu er det tid til at flytte/fimpe/afvikle støtteben. Så jeg ville lige høre lidt om, hvordan jeg bør gribe det an. Markerer på billederne hvilke der skal fjernes.
Skal bygges 120x200 senge så der behøves jo kun et "hul", så man kan kravle ind er tanken.
Rum med træstolper markeret med pink, omgivet af sorte sække og en flyttekasse. Legetøj og tæpper på gulvet.
Et rum med synlig træramme under renovation. To lodrette bjælker er markeret med en pink linje til fjernelse. Arbejdsmaterialer er på gulvet.
Rummets trästöd, markeret med rosa, skal fjernes. Arbejdsområde med legoklodser og isolering i loftet. Skjulte opbevaringskasser i hjørnet.
Billede 2 og 3 er fra hver sin side af samme rum. Men støttebenene står ikke i lod med hinanden?
Tegning af et hus fra 1950 med markeringer af støttebjælker, der skal fjernes for at installere 120x200 senge i et rum i Dalarna.
Loftsrum med træbjælker, understøtninger og spån. Byggevinkel set fra loftsvinklen, med fokus på træstruktur og konstruktionsdetaljer.
Huset er bygget i 1950 og placeret i dalarna
Taknemmelig for hjælp og svar

Først gælder det om at finde ud af, om der er tale om støtteben, og i så fald hvilke af reglerne der er støtteben. Et "rigtigt" støtteben er en del af spær og kan ikke fjernes uden videre. Spærene sidder dog ikke så tæt som dine regler gør, så alle kan ikke være støtteben. Et bedre billede fra loftet kan være en god begyndelse.

Var oppe og gravede lidt i savsmuldet nu. Ene side af huset sidder benene i tagkonstruktionen.
Hvor de sad lidt tættere synes de at have sat 4 ben, der holder en 70x70 regel mod spær a. Kigger jeg på spær a ser jeg, at der også har været sømhuller før. Sender med lidt nye billeder
Skråvisning af træbjælker og savsmuld i et loftsrum.
Brædder og savsmuld i en tagkonstruktion. Der ses spikhuller og en 70x70 regel blandt træet.
Loftisoleringsprojekt med savsmuld mellem tagspær, afsløret skade på panel. Avispapir er brugt som indpakning.

Det var vel det jeg mistænkte. 70x70 bjælke som afveksling er alt for spinkelt. Jeg ville overveje at sætte de oprindelige støtteben tilbage undtagen et, som du afveksler mellem de omgivende tagstole. Passende størrelse på en afvekslingsbjælke afhænger af husets mål, snelastzone og spændvidde på bjælken. Et udvendigt foto plejer at sige meget.

Husets bredde er 940x850 ifølge tegningen.
Indsætter et billede af ydersiden.
Skal en bjælke sættes mellem nye støtteben og den spær, som får fjernet et ben mener du?
Limtræ eller? Både stolper eller er det nok med kun bjælke?
Gult to-etagers hus med rødt tegltag, hvid balkon og trappe ved indgang. Satelit parabol på siden. Billede til diskussion om byggeprojekt.

Spændvidden bliver vel ca. 200-220cm

Hvor ligger huset? = snözon.

Dalarna snezone 2.5

Lidt groft regnet (= i overkanten) skulle det kunne række med 45x195 C 24 som afveksling. Er det tretommerstømmer i spær?

Okay. Jeg får dem til ca. 70x150.
Hvilken størrelse bør jeg bruge til nye støtteben og nye stolper til bjælken?

Bedste svar

Man anvendte tommemål, ligesom ved al byggeri op til nogle år ind i 1970'erne. Tre-tommer seks i spær, dvs 75x150 mm. Det bedste er, hvis du kan få skåret 75x100 mm til støttebenene og 75x150 til bjælkelaget.

Okay. Klemmer man bjælken ind mellem spær og stolpe, eller er det en egen konstruktion på indersiden af støttebenene, hvis du forstår, hvad jeg mener?

Klem den mellem spær og støtteben.

Mange tak for svarene. Du er en helt ❤️

@justusandersson
Har undersøgt med nogle firmaer nu og 75 virke ser ud til at være svært. Hvilke dimensioner anbefaler du, hvis jeg går ned på 45 c24?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.