Hej!

I midten af huset har jeg en bærende væg, som står på en indstøbt syll. Jeg skal fjerne syllen og støbe rillen igen, der opstår, for derefter at placere den nye syll på betonen i samme niveau som den eksisterende plade.
For at undgå at blande så mange sække beton, overvejede jeg, om det er muligt at støbe letbetonplader eller lecablokke ind i rillen. Er dette en god idé? Man vil måske alligevel have et massivt betonlag øverst på nogle centimeter, hvilket ville betyde, at der ikke bliver plads til blokkene?

Jeg kiggede lidt på datablad for lecablokke og letbetonplader, og de kan kun klare 3 MPa i trykstyrke, det virker lavt for mig. Er det tilstrækkeligt?

Bør jeg bore armeringspinde ind i den eksisterende plade/fundament for at få gammel og ny støbning til at hænge sammen? Jeg havde tænkt mig at lægge en armeringsjern langs rillen.

Jeg planlægger at bruge grovbeton til støbningen.

Hvorfor fjerne syllen og støbe ny, efter min mening er det overflødigt og en masse arbejde

Det er en uisoleret plade med fugtvandring. Det ville have været rart at slippe for alt arbejdet, men det føles forkert at sætte en ny syll i pladen, trods mellemlæg i skumplast. Men jeg bekymrer mig måske unødigt?

Jeg har nu undersøgt lidt mere grundigt, og dybden på syllen er målt til ca. 57 mm, hvilket betyder, at det bliver svært at få ned et blok. Derudover betyder det, at volumen er mindre, end jeg først antog. En støbning på 40 liter skal jeg nok klare med kun boremaskinen og spande.

• Synes
kest
  • Laddar…
Så får du forestille dig, at væggen står på den sylen, og begynder du at skovle noget væk, kan den synke, et sådant arbejde kræver meget viden om bæreevne, der ville nok blive meget stempling mod loftet, så ingenting falder ned. Tænker du på at lægge et nyt gulv,

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.