51,921 læst ·
15 svar
52k læst
15 svar
Standardmål for gipsplader?
Altvidende
· Härifrån
· 789 indlæg
Hvad er egentlig standardmål for gipsplader: 1200 x (2200,2400,2500,2700)?
Standardmål på gipsplader er nu 900x2500... Desuden er 900x2700 ret hyppig.... 1200 plader er ikke længere standard... 1200 pladerne stoppede man med i midten af 90'erne.... 900 pladerne er bedre på stort set alle områder, vil jeg påstå. Den eneste gang vi plejer at bruge 1200 gips er ved ekstraordinære lydvægge eller specielle brandklasser. Nu er iøvrigt 1200 hyppigt brugt blandt hobbyfolk, hvilket jeg iøvrigt har svært ved at forstå, men hvis nogen kan komme med en fornuftig forklaring ud fra produktion, pris og håndteringssynspunkt, så tager jeg det...men jeg tvivler

Moderator
· Stockholm
· 57 806 indlæg
Det er sjovt, at kvm-prisen er betydeligt højere på 900 bredden. Hvis det nu er standard, så burde det jo være den billigste plade.
Det er nok at se på prisen. Så er det jo også sådan, at mange køber i byggemarkederne og der findes der ikke 900 skiver. Selv køber jeg det, der er billigst, selvom min sav selvfølgelig kan levere alle sorter. Vi er desuden ofte to, der arbejder, så netop ved løft er vi to. Var jeg helt alene, ville det selvfølgelig blive 900-skiver trods prisen.mr Z sagde:Standard mål på gipsskiver er nu 900x2500... Så er 900x2700 ret hyppig.... 1200 skiver er ikke standard længere... 1200 skiverne gik man væk fra i midten af 90'erne.... 900 skiverne er bedre på stort set alle områder vil jeg påstå. Den eneste gang vi plejer at bruge 1200 gips er ved ekstraordinære lydvægge eller specielle brandklasser. Nu er iøvrigt 1200 hyppigt brugt blandt hjemmetænkere hvorfor har jeg iøvrigt svært ved at forstå men kan nogen komme med en fornuftig forklaring ud fra produktion, pris og håndteringssynspunkt så tager jeg det...men jeg tvivler![]()
Altvidende
· Härifrån
· 789 indlæg
Altvidende
· Härifrån
· 789 indlæg
Moderator
· Stockholm
· 57 806 indlæg
Det må jo være noget galt i denne tankegang. Jeg forstår, hvis (visse) professionelle foretrækker den smallere plade, fordi den er lettere at håndtere.
Men hvis det var dagens standardmål, ville den have en pris, der i hvert fald ikke var markant højere end den "gamle standard" på 120 cm. Det usædvanlige mål på 120 ville være højere prissat.
Desuden skal man jo ikke glemme, at der bliver flere fuger, der skal spartles med den smallere plade.
Men hvis det var dagens standardmål, ville den have en pris, der i hvert fald ikke var markant højere end den "gamle standard" på 120 cm. Det usædvanlige mål på 120 ville være højere prissat.
Desuden skal man jo ikke glemme, at der bliver flere fuger, der skal spartles med den smallere plade.
Hedt emne
Sjovt at man fik engagement...
Men selvfølgelig, prisaspektet er godt... At spare på reglar er penge, men ikke mange kroner på en 5 meters væg...
Personligt foretrækker jeg 900 gips og pladereglar.. Hvorfor? Det går hurtigere, bliver præcis lige så godt, hvis ikke bedre.. selvfølgelig dyrere at købe, men tid er også penge, selvom man gør det selv. Så vil jeg nok påstå uden at stikke næsen for langt frem, at det er 900, som er standard nu. Jeg mener da, at den procent største forbrug i Sverige sker med 900 gips. Jeg kan ikke sige, hvad jeg betaler for en plade, det er en velbevaret hemmelighed
Hvis jeg skulle bestille 1200 gips til mine folk, ville de dræbe mig, helt forståeligt er det også.
Og selvfølgelig kan man være 2 på hver plade, men at bære gips koster tid. 2 mand koster det dobbelte mod 1 mand... bla... bla... bla.. Argumentet om færre reglar kan jeg ikke helt købe, for det skiller ikke meget, kan jeg fortælle. Selvfølgelig rent teoretisk gør det det, men ikke i virkeligheden. Døre og andre udskæringer gør, at man skal bruge lidt flere reglar, men det vinder man igen i tid, hvis man jagter penge der i stedet.
Hvad gør man så for at spare tid=penge på en gipsvæg? Man bruger pladereglar alternativt, lægning i plade og træreglar. Det sparer nemt 20% af montage tiden.. dvs 60 kroner... Hvis man regner med 300 kroner.
Selvfølgelig siger man så, at "jeg" sparer endnu mere.. Jeps det gør du... Men kroppen tager skade. For hvis man gipser småting=alt under 100 kvadrat er det ligegyldigt måske, men en villa på sig 120 kvadrat består af hmm 150 kvadrat meter tag... I nogle tilfælde dobbeltgips... 110 m2 ydervægge typisk og indvendige vægge sig 100 kvadrat.. Det bliver ca 500 kvadrat gips typisk... Så fortsætter man antal reglar på 2,5 m bliver så eller så mange i sidste ende skiller total prisen ca 1000 kroner på reglar og gipsen rundt 5000 kroner... Bygger man et hus for en million, er dette kaffe penge ifølge mig... men men ligegyldigt, folk gør som folk vil.. omkring 1% af totalomkostningerne det er enormt meget det... men selvfølgelig jagter man penge så jagter man penge, men nogle gange bør man måske kigge lidt på "skåne kroppen"
Men selvfølgelig, prisaspektet er godt... At spare på reglar er penge, men ikke mange kroner på en 5 meters væg...
Personligt foretrækker jeg 900 gips og pladereglar.. Hvorfor? Det går hurtigere, bliver præcis lige så godt, hvis ikke bedre.. selvfølgelig dyrere at købe, men tid er også penge, selvom man gør det selv. Så vil jeg nok påstå uden at stikke næsen for langt frem, at det er 900, som er standard nu. Jeg mener da, at den procent største forbrug i Sverige sker med 900 gips. Jeg kan ikke sige, hvad jeg betaler for en plade, det er en velbevaret hemmelighed
Og selvfølgelig kan man være 2 på hver plade, men at bære gips koster tid. 2 mand koster det dobbelte mod 1 mand... bla... bla... bla.. Argumentet om færre reglar kan jeg ikke helt købe, for det skiller ikke meget, kan jeg fortælle. Selvfølgelig rent teoretisk gør det det, men ikke i virkeligheden. Døre og andre udskæringer gør, at man skal bruge lidt flere reglar, men det vinder man igen i tid, hvis man jagter penge der i stedet.
Hvad gør man så for at spare tid=penge på en gipsvæg? Man bruger pladereglar alternativt, lægning i plade og træreglar. Det sparer nemt 20% af montage tiden.. dvs 60 kroner... Hvis man regner med 300 kroner.
Selvfølgelig siger man så, at "jeg" sparer endnu mere.. Jeps det gør du... Men kroppen tager skade. For hvis man gipser småting=alt under 100 kvadrat er det ligegyldigt måske, men en villa på sig 120 kvadrat består af hmm 150 kvadrat meter tag... I nogle tilfælde dobbeltgips... 110 m2 ydervægge typisk og indvendige vægge sig 100 kvadrat.. Det bliver ca 500 kvadrat gips typisk... Så fortsætter man antal reglar på 2,5 m bliver så eller så mange i sidste ende skiller total prisen ca 1000 kroner på reglar og gipsen rundt 5000 kroner... Bygger man et hus for en million, er dette kaffe penge ifølge mig... men men ligegyldigt, folk gør som folk vil.. omkring 1% af totalomkostningerne det er enormt meget det... men selvfølgelig jagter man penge så jagter man penge, men nogle gange bør man måske kigge lidt på "skåne kroppen"
Jeg køber dit ræsonnement, men har nogle opfølgende spørgsmål. Det burde rimeligvis betyde en del ekstraarbejde for maleren at spartle 90-plader sammenlignet med 1200, eller er det forsvindende?mr Z sagde:Hed emneSjovt at man fik engagement...
Men selvfølgelig er prisaspektet godt... At spare på reglar er penge, men ikke mange kroner på en 5 meter væg...
Personligt foretrækker jeg 900 gips og plåtreglar.. Hvorfor? Går hurtigere, bliver præcis lige så godt, hvis ikke bedre.. selvfølgelig dyrere at købe, men tid er også penge, selvom man gør det selv. Så vil jeg nok påstå uden at stikke næsen alt for langt frem, at det er 900, der er standard nu om dage. Jeg mener da også, at den % største andelen i SVerige sker med 900 gips. Jeg kan ikke sige, hvad jeg betaler for en plade, det er en velbevaret hemmelighedSkulle jeg bestille 1200 gips til mine gutter, ville de dræbe mig, fuldt forståeligt er det også.
Og selvfølgelig kan man være 2 på hver plade, men at bære gips koster tid. 2 mand koster dobbelt mod 1 mand...bla...bla...bla.. Færre reglar argumentet kan jeg ikke rigtig købe, for det skiller ikke meget kan jeg fortelle. Selvfølgelig rent teoretisk gør det det, men ikke i virkeligheden. Døre og andre udskæringer gør, at regelmængden bliver en smule større, men det har man igen på tiden, hvis man jagter penge der i stedet.
Hvad gør man så for at spare tid=penge på en gipsvæg? Man kører plåtreglar alternativt udlæg i plåt og træreglar. Det sparer let 20% af monteringstiden.. dvs 60 kroner... Hvis man regner på en 300 kroner.
Selvfølgelig siger man så, men så sparer "jeg" endnu mere... Ja, det gør du... Men kroppen tager skade. Ifs gipser man skvætter=alt under 100 kvadrat, er det lige meget måske, men en villa på lad os sige 120 kvadrat består af hmm 150 kvadrat meter tag... I visse tilfælde dobbeltgips... 110 m2 ydervægge typ og indvendige vægge lad os sige 100 kvadrat.. Det bliver ca 500 kvadrat gips typ... Så fortsætter man antal reglar på 2,5 m bliver si eller så mange i slut ende skiller total prisen ca 1000 kroner på reglar og gipsen rundt 5000 kroner... Bygger man et hus for millionen, er dette kaffe penge ifølge mig... men men lige meget folk gør som folk vil.. omkring 1% af total omkostningen det er meget det... men selvfølgelig, jagter man dej, så jagter man dej, men nogle gange skulle man måske skæve lidt mod "spar kroppen"
Hvordan ser man på de forskellige højdedimensioner på professionelt byggeri? Bruger man en dimension lige over?
mvh
David












