Hvad er egentlig standardmål for gipsplader: 1200 x (2200,2400,2500,2700)?
 
Ja det findes jo i alle de mål, du nævnte i princippet. Der findes også 3000mm plader. Desuden findes alle varianterne i 900mm bredde også, som er lidt nemmere at håndtere.

Om der er nogen standard blandt standardmålene ved jeg ikke, om man kan tale om, det skulle vel være 2400-pladen i så fald.
 
  • En lille vaskerum med vaskemaskine og tørretumbler, en brusekabine med hvidt gardin, træloft og lysegule vægge.
Standardmål på gipsplader er nu 900x2500... Desuden er 900x2700 ret hyppig.... 1200 plader er ikke længere standard... 1200 pladerne stoppede man med i midten af 90'erne.... 900 pladerne er bedre på stort set alle områder, vil jeg påstå. Den eneste gang vi plejer at bruge 1200 gips er ved ekstraordinære lydvægge eller specielle brandklasser. Nu er iøvrigt 1200 hyppigt brugt blandt hobbyfolk, hvilket jeg iøvrigt har svært ved at forstå, men hvis nogen kan komme med en fornuftig forklaring ud fra produktion, pris og håndteringssynspunkt, så tager jeg det...men jeg tvivler
:-)
 
Det er sjovt, at kvm-prisen er betydeligt højere på 900 bredden. Hvis det nu er standard, så burde det jo være den billigste plade.
 
mr Z sagde:
Standard mål på gipsskiver er nu 900x2500... Så er 900x2700 ret hyppig.... 1200 skiver er ikke standard længere... 1200 skiverne gik man væk fra i midten af 90'erne.... 900 skiverne er bedre på stort set alle områder vil jeg påstå. Den eneste gang vi plejer at bruge 1200 gips er ved ekstraordinære lydvægge eller specielle brandklasser. Nu er iøvrigt 1200 hyppigt brugt blandt hjemmetænkere hvorfor har jeg iøvrigt svært ved at forstå men kan nogen komme med en fornuftig forklaring ud fra produktion, pris og håndteringssynspunkt så tager jeg det...men jeg tvivler :-)
Det er nok at se på prisen. Så er det jo også sådan, at mange køber i byggemarkederne og der findes der ikke 900 skiver. Selv køber jeg det, der er billigst, selvom min sav selvfølgelig kan levere alle sorter. Vi er desuden ofte to, der arbejder, så netop ved løft er vi to. Var jeg helt alene, ville det selvfølgelig blive 900-skiver trods prisen.
 
  • Grå VVS-rørledning og sorte kabler på hvidt gulv i renoveringsprojekt med murstensvæg i baggrunden.
Hempulare slider hellere lidt med 1200 skiver og sparer penge på færre antal reglar.
Profesionelle, der gør det hver dag, er mere bange for ryggen og foretrækker 900 skiver.
Den mest almindelige højde er 240 og 250 cm
 
  • Rør og ledninger på gulvet i et byggeprojekt i en kælder. Isolationsplader dækker gulvet, og et sort ventilationsrør er synligt.
Årsagen til 1200-målet er vel, at man bruger CC60, eller gik man væk fra det i 90'erne også?

Nogen skrev noget om, at gør-det-selv-folk sparer på regler...er der nogen, der kan uddybe lidt bedre?

/ Gør-det-selv-folk & Novis
 
  • Rørinstallation i et ufærdigt rum med grå PVC-rør og kabler på betonunderlag, sandsynligvis del af et gør-det-selv renoveringsprojekt.
Bruger du plader, der er 900 brede, så reglerer du med c/c 450. Eventuel isolering skal da være smallere, og den er dyrere.
 
  • Byggeplads med isoleringsmateriale, poser med byggemateriale og rør i hjørnet af et rum. Isoleringsskiver og rodede materialer ses på gulvet.
Hvad vinder jeg som gør-det-selv'er på at montere:
* 900 brede gipsplader på
* c/c 450 (flere lægter) og
* smallere (dyrere) isolering
udover større huller i pengepungen og en bedre ryg?

...bliver det bedre (i så fald hvor meget)?

/ Gør-det-selv'er & Novice
 
  • Gulv med isolering og rør til gulvvarmeinstallation i renoveringsprojekt, med stakke af materialer i baggrunden.
Det må jo være noget galt i denne tankegang. Jeg forstår, hvis (visse) professionelle foretrækker den smallere plade, fordi den er lettere at håndtere.

Men hvis det var dagens standardmål, ville den have en pris, der i hvert fald ikke var markant højere end den "gamle standard" på 120 cm. Det usædvanlige mål på 120 ville være højere prissat.

Desuden skal man jo ikke glemme, at der bliver flere fuger, der skal spartles med den smallere plade.
 
  • Rør og en træplanke på gulv i et byggeprojekt. Betonvægge ses i baggrunden med ståltrådsramme og en træplanke anbragt på gulvet.
  • Synes
DanneH
  • Laddar…
900 gipsen kom efter pres fra byggeforbundet, prisen plejer at være den samme som for 1200 plader, altså dyrere for os, der ikke har ftg rabatterne.....
 
  • Grå rør og armeringsjern i et ufærdigt hjørne af et bygningsprojekt. Gulv med betongulv og ufuldstændig vægbeklædning.
Hedt emne:-) Sjovt at man fik engagement...
Men selvfølgelig, prisaspektet er godt... At spare på reglar er penge, men ikke mange kroner på en 5 meters væg...
Personligt foretrækker jeg 900 gips og pladereglar.. Hvorfor? Det går hurtigere, bliver præcis lige så godt, hvis ikke bedre.. selvfølgelig dyrere at købe, men tid er også penge, selvom man gør det selv. Så vil jeg nok påstå uden at stikke næsen for langt frem, at det er 900, som er standard nu. Jeg mener da, at den procent største forbrug i Sverige sker med 900 gips. Jeg kan ikke sige, hvad jeg betaler for en plade, det er en velbevaret hemmelighed :-) Hvis jeg skulle bestille 1200 gips til mine folk, ville de dræbe mig, helt forståeligt er det også.
Og selvfølgelig kan man være 2 på hver plade, men at bære gips koster tid. 2 mand koster det dobbelte mod 1 mand... bla... bla... bla.. Argumentet om færre reglar kan jeg ikke helt købe, for det skiller ikke meget, kan jeg fortælle. Selvfølgelig rent teoretisk gør det det, men ikke i virkeligheden. Døre og andre udskæringer gør, at man skal bruge lidt flere reglar, men det vinder man igen i tid, hvis man jagter penge der i stedet.

Hvad gør man så for at spare tid=penge på en gipsvæg? Man bruger pladereglar alternativt, lægning i plade og træreglar. Det sparer nemt 20% af montage tiden.. dvs 60 kroner... Hvis man regner med 300 kroner.

Selvfølgelig siger man så, at "jeg" sparer endnu mere.. Jeps det gør du... Men kroppen tager skade. For hvis man gipser småting=alt under 100 kvadrat er det ligegyldigt måske, men en villa på sig 120 kvadrat består af hmm 150 kvadrat meter tag... I nogle tilfælde dobbeltgips... 110 m2 ydervægge typisk og indvendige vægge sig 100 kvadrat.. Det bliver ca 500 kvadrat gips typisk... Så fortsætter man antal reglar på 2,5 m bliver så eller så mange i sidste ende skiller total prisen ca 1000 kroner på reglar og gipsen rundt 5000 kroner... Bygger man et hus for en million, er dette kaffe penge ifølge mig... men men ligegyldigt, folk gør som folk vil.. omkring 1% af totalomkostningerne det er enormt meget det... men selvfølgelig jagter man penge så jagter man penge, men nogle gange bør man måske kigge lidt på "skåne kroppen"
 
  • Byggeområde med ubehandlet væg, rørinstallation og byggematerialer, inklusive mursten og metalstænger, i et rum under renovering.
Årsagen til 900 pladen i profbyggeri er vel alligevel, at man ellers kan få Arbejdstilsynet på sig.
Det er ikke god arbejdsmiljø at arbejde med 1200 mm pladerne.
 
  • Betonafskærmning i byggeprojekt med rør og værktøj på et gulv. Arbejdsmiljødiskussion om brugen af 900 mm versus 1200 mm plader.
Du kan jo have 1200 plywood og regel på 600 og så have 900 gips. Går lige så godt at skrue gipsen i plywooden.
 
  • Træloft under konstruktion med synlige bjælker og hængende lampe.
mr Z sagde:
Hed emne:-) Sjovt at man fik engagement...
Men selvfølgelig er prisaspektet godt... At spare på reglar er penge, men ikke mange kroner på en 5 meter væg...
Personligt foretrækker jeg 900 gips og plåtreglar.. Hvorfor? Går hurtigere, bliver præcis lige så godt, hvis ikke bedre.. selvfølgelig dyrere at købe, men tid er også penge, selvom man gør det selv. Så vil jeg nok påstå uden at stikke næsen alt for langt frem, at det er 900, der er standard nu om dage. Jeg mener da også, at den % største andelen i SVerige sker med 900 gips. Jeg kan ikke sige, hvad jeg betaler for en plade, det er en velbevaret hemmelighed :-) Skulle jeg bestille 1200 gips til mine gutter, ville de dræbe mig, fuldt forståeligt er det også.
Og selvfølgelig kan man være 2 på hver plade, men at bære gips koster tid. 2 mand koster dobbelt mod 1 mand...bla...bla...bla.. Færre reglar argumentet kan jeg ikke rigtig købe, for det skiller ikke meget kan jeg fortelle. Selvfølgelig rent teoretisk gør det det, men ikke i virkeligheden. Døre og andre udskæringer gør, at regelmængden bliver en smule større, men det har man igen på tiden, hvis man jagter penge der i stedet.

Hvad gør man så for at spare tid=penge på en gipsvæg? Man kører plåtreglar alternativt udlæg i plåt og træreglar. Det sparer let 20% af monteringstiden.. dvs 60 kroner... Hvis man regner på en 300 kroner.

Selvfølgelig siger man så, men så sparer "jeg" endnu mere... Ja, det gør du... Men kroppen tager skade. Ifs gipser man skvætter=alt under 100 kvadrat, er det lige meget måske, men en villa på lad os sige 120 kvadrat består af hmm 150 kvadrat meter tag... I visse tilfælde dobbeltgips... 110 m2 ydervægge typ og indvendige vægge lad os sige 100 kvadrat.. Det bliver ca 500 kvadrat gips typ... Så fortsætter man antal reglar på 2,5 m bliver si eller så mange i slut ende skiller total prisen ca 1000 kroner på reglar og gipsen rundt 5000 kroner... Bygger man et hus for millionen, er dette kaffe penge ifølge mig... men men lige meget folk gør som folk vil.. omkring 1% af total omkostningen det er meget det... men selvfølgelig, jagter man dej, så jagter man dej, men nogle gange skulle man måske skæve lidt mod "spar kroppen"
Jeg køber dit ræsonnement, men har nogle opfølgende spørgsmål. Det burde rimeligvis betyde en del ekstraarbejde for maleren at spartle 90-plader sammenlignet med 1200, eller er det forsvindende?
Hvordan ser man på de forskellige højdedimensioner på professionelt byggeri? Bruger man en dimension lige over?

mvh
David
 
  • Indbygget toiletsystem under installation med synlige rør og vægkonstruktion. Niveauværktøj ligger ovenpå rammen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.