Udefra og ind 95mm lockpanel, 145mm bundbræt, sømmelægte, vinddug
Der bliver luftning ved hjælp af 145mm brædderne, da de vil sidde med ~5cm mellemrum som dækkes af lockbrættet. Musband nederst for at dække de huller, der opstår.
Dog ser jeg nu, at visse konstruktioner har endnu en vertikal ventileringslækte bag sømmelægten, som det ses på dette billede.
Er den ventilation, jeg har tænkt, tilstrækkelig, eller burde man have endnu en lægte som ses på billede nummer to?
Byg med ordentlig ventilation! Har du tænkt dig at male med slamfärg så kan det fungere uden ventilation men jeg ville ikke have gjort det der heller.
Fasede spiklægter er overkurs og helt unødvendigt.
Byg med rigtig ventilation! Har du tænkt dig at male med slamfärg så kan det fungere uden ventilation men jeg havde ikke gjort det da heller.
Fasade spikläkt er overkurs og helt unødvendigt.
Hvilken dimension anbefaler du på ventilationslægterne i så fald?
Rækker med den horisontale sømmeklædt ville jeg sige. Nogle gange har jeg set, at man lægger en tynd masonitstrimmel mellem sømmeklædt og gips/facadeplade, så man får en lille ventilation også der, det er nok godt men lidt avanceret.
Ved lockpanel fungerer det fint sådan.
Ved lockbrædde er anbefalingen fra Svenskt Træ en luftspalte på 34x70 som sømmeliste. Undrer mig lige over, hvorfor det er forskelligt der... på den anden side... bliver jo bedre med ventilation, så hvorfor ikke, hvis det ikke skaber problemer æstetisk set.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.