Jeg overvejer at ønske mig en sømpistol i 30-årsgave, da jeg tænkte, at det kan være godt at have til vores husbyggeri. Nu spekulerer jeg bare på, hvilken pistol jeg bør ønske mig. Det, der skal sømmes, er vel primært lister og udvendig panel. Er det overhovedet muligt at bruge en sømpistol til det?
Og hvis det er muligt, er der så nogen, der har tips?
Taknemmelig for hurtige svar, for jeg har fødselsdag på tirsdag
Og hvis det er muligt, er der så nogen, der har tips?
Taknemmelig for hurtige svar, for jeg har fødselsdag på tirsdag
Det er to forskellige anvendelsesområder, der kræver to forskellige typer værktøjer.
Til lister har du brug for en dyckertpistol, der skyder 15-50mm dyckert.
Til panelen har du brug for en sømpistol, der skyder 50-90 mm søm.
De to værktøjer er fremragende til deres respektive anvendelsesområde.
Har du kompressor? Ellers kan du begynde med at ønske dig det i gave.
Til lister har du brug for en dyckertpistol, der skyder 15-50mm dyckert.
Til panelen har du brug for en sømpistol, der skyder 50-90 mm søm.
De to værktøjer er fremragende til deres respektive anvendelsesområde.
Har du kompressor? Ellers kan du begynde med at ønske dig det i gave.
Ønsk dig gerne en lidt dyrere variant end de allerbilligste. Ikke nødvendigvis bedre driftssikkerhed, men derimod enklere brug. Vælg gerne en sømpistol med justerbar anslagskraft på pistolen, for eksempel, så du slipper for at stå og skifte trykregulatoren på kompressoren for at få pistolen til at slå sømmet i tilpas hårdt.
Jeg har ikke nogen kompressor, vidste ikke engang at det var nødvendigt... Og det var jo ikke godt at der behøves to forskellige pistoler til det jeg vil bruge den til. Måske burde jeg satse på en der skyder 50-90mm, for det føles nemmere at sømme listerne med hammer. Så føles det måske lidt mere anvendeligt hvis jeg tænker videre på garage- og terrassebyggeri også.
Enkel betjening er helt sikkert noget jeg gerne vil have. Og hvad angår prisskilt, så er det vel nogle tusindekroner. Min søster fik en kano da hun blev 30, så cirka samme prisklasse som en kano er vel rettesnoren
Tak for tipsene. Nogen forslag til mærke og model nogen?
Enkel betjening er helt sikkert noget jeg gerne vil have. Og hvad angår prisskilt, så er det vel nogle tusindekroner. Min søster fik en kano da hun blev 30, så cirka samme prisklasse som en kano er vel rettesnoren
Tak for tipsene. Nogen forslag til mærke og model nogen?
Ville denne være nok? Det er en Senco angivet med navnet Søm pistol 50 – 90 mm A900FN 1/4". Frame pro 602 ser ud til at koste det dobbelte.
http://www.jula.se/spikpistol-50-90-mm-a900fn-1-4-123795
Hvad skal man ellers købe? En kompressor? Noget andet?
http://www.jula.se/spikpistol-50-90-mm-a900fn-1-4-123795
Hvad skal man ellers købe? En kompressor? Noget andet?
Jeg kan ikke anbefale Senco's sømpistol. Senco er et mellemklasse mærke som Dewalt eller Bosch, men bestemt ikke førende inden for sømværktøj.
Har selv tre stykker og er ikke tilfreds. Hovedsageligt bruger jeg mig af Haubolds sømpistol som Cramo eller Ramirend låner ud. Også omkostningerne for søm er en ting, man skal tænke på.
Rullebåndet coil-søm er 30% billigere end retbåndet.
Berliner
Har selv tre stykker og er ikke tilfreds. Hovedsageligt bruger jeg mig af Haubolds sømpistol som Cramo eller Ramirend låner ud. Også omkostningerne for søm er en ting, man skal tænke på.
Rullebåndet coil-søm er 30% billigere end retbåndet.
Berliner
Den er god til rammekonstruktion og panelspikning.byggankan sagde:
Kan anbefale Biltemas 50-90mm pistol, koster lige under 1500:- og har fungeret fint for mig under garagebyggeriet.
Måske kunne det være et alternativ, hvis du ikke vil bruge for mange penge, eller har brug for/ønsker at købe 2 pistoler.
At Senco skulle være et middelklassemærke synes jeg lyder lidt mærkeligt.
Så fungerer nok Biltemas til mig også. Så kan jeg jo købe en mindre til min kæreste, når han har fødselsdag, så får vi 2
Har læst en anden diskussion om Biltemas søm, om de er tilstrækkeligt gode til facaden, eller om de ville ruste. Nogen mening om det?
Jeg tror en arbejdsven købte Biltemas til sit garage for et par år siden, har ikke hørt ham klage noget.
Selv købte jeg Essve's fordi de fandtes på stedet hvor jeg handler alt øvrigt byggemateriale.
Selv købte jeg Essve's fordi de fandtes på stedet hvor jeg handler alt øvrigt byggemateriale.
Jeg har også overvejet kraftigt at købe en pistol, mere i retning af dykkertpistoler, da jeg primært skal bruge den til at sætte perlespor panel i loftet og lister... nogen der kan anbefale mig en god? Har læst på forummet at 18ga (1,2mm), er for svag... passer det?
16g siges at være 'den rigtige vej' at gå for tagbeklædning. Det kan sikkert fungere med 18g, men spørgsmålet er, om det er værd at tage chancen?
Jeg valgte en 18g i troen på, at den fungerer til alt, men må nok købe en 16g når/hvis tag skal sømmes. Senco FP18MG fra www.tools-plus.com endte på ca. 1300:- inkl. fragt og afgifter, er rigtig tilfreds med købet indtil videre, har trimmet en stue indtil videre.
Jeg valgte en 18g i troen på, at den fungerer til alt, men må nok købe en 16g når/hvis tag skal sømmes. Senco FP18MG fra www.tools-plus.com endte på ca. 1300:- inkl. fragt og afgifter, er rigtig tilfreds med købet indtil videre, har trimmet en stue indtil videre.
Jeg købte et sæt med 2 pistoler, en til dyckert og en til søm op til 90mm. 1.400:- kostede det hele hos: http://www.verktygsboden.se
Fungerer perfekt også sammen med en billig kompressor til 1.300:-
Købte også en papsømpistol og det er nok det bedste køb jeg har gjort. Vidunderligt enkelt og tidsbesparende at sømme pap fast på taget.
Fungerer perfekt også sammen med en billig kompressor til 1.300:-
Købte også en papsømpistol og det er nok det bedste køb jeg har gjort. Vidunderligt enkelt og tidsbesparende at sømme pap fast på taget.
Det lyder jo godt. Hvor købte du kompressoren?titanium sagde:Jag köpte ett set med 2 pistoler, en för dyckert och en för spik op til 90mm. 1.400:- kostede alt hos: [link]
Fungerer perfekt selv sammen med en billig kompressor til 1.300:-
Købte også en papsspikpistol, og det er nok det bedste køb, jeg har gjort. Dejligt nemt og tidsbesparende at spikre pappen fast på taget.![]()