Jeg skal lave en tilbygning på vores sommerhus. Tilbygningen bliver 4x5 m. I bjælkelaget vil jeg bruge 45x220mm K24 tømmer. Bjælkerne placeres med 60 c/c. Bjælkelaget vil hvile på støbte pæle ude i kanterne. Tilbygningen bliver i ét plan. Mit spørgsmål er: kan jeg have et spænd på 4 meter mellem understøtningerne, eller skal man have en understøtning i midten også?

Hvis du skruelimner gulvspån mod disse gulvbjælker fungerer det. Jeg har selv 4,80 spændvidde med 45x220, c/c 600mm, men da var gulvspån et krav. Ellers havde det været nødvendigt med c/c 400mm. Hvor grænsen går ved jeg ikke, men formoder at den ligger omkring 3,7-3,8 meter spændvidde uden forstærkende gulvspån.

Hvordan som helst ved en bygningsingeniør altid, hvordan du skal gøre.

ok, jeg havde tænkt mig at skrue et massivt spontet fyrretræsgulv 25X136 direkte på bjælkerne. Burde vel fungere ligesom gulvspånet?

igge99 sagde:
ok, jeg havde tænkt at skrue et massivt spontet fyrretræsgulv 25X136 direkte på bjælkerne. Burde vel fungere ligesom gulvspånpladen?
Nej, det er selve limningen af spånpladen der forstærker konstruktionen.

Jeg har netop lagt gulvbjælker 4,5 m ud. Jeg har lagt 190 mm c/c 400, Kortlat hver godt en meter. Derefter har jeg lagt 2''3 krydset ovenpå. det føles meget stift.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.